Film, ktorý získal Zlatú palmu v Cannes, by malo vidieť čo najviac Slovákov

Súčasnej japonskej kinematografii sa takmer výlučne venujú len filmové prehliadky. Do slovenskej distribúcie sa jednoducho nedostáva

pridal Barbora Gvozdjáková 16.10.2018 o 18:29

Film, ktorý získal Zlatú palmu v Cannes, by malo vidieť čo najviac Slovákov


Súčasnej japonskej kinematografii sa takmer výlučne venujú len filmové prehliadky. Do slovenskej distribúcie sa jednoducho nedostáva. Vďaka filmovým klubom si milovníci filmu pamätajú najmä na povojnové obdobie minulého storočia plné zvučných mien a ich svetoznámych filmov, ako napríklad Akira Kurosawa a jeho Rašomón (1950), či Jasudžiró Ozu so svojím Príbehom z Tokia (1953) alebo Mikio Naruse a Onna ga kaidan o agaru toki (Keď žena stúpa po schodoch) z roku 1960.

Napriek tomu, že bohaté Japonsko filmovému priemyslu dopraje autorský rozlet, mená súčasnej generácie režisérov sa vynárajú ťažšie. Zo žánrových filmov sú medzi fanúšikmi známe hlavne anime alebo hororové série (Kruh, Džuon...). Komorné či sociálne drámy do mainstreamu dnes akosi nepatria. Jedným z režisérov, ktorému sa podarilo preraziť na európsku scénu, je päťdesiatšesťročný klasik a majster rodinných drobnokresieb Hirokazu Kore-eda. So svojou novinkou Zlodeji získal na tohtoročnom festivale v Cannes Zlatú Palmu a taktiež sa stal kandidátom krajiny vychádzajúceho slnka na zlatú sošku americkej filmovej akadémie pre zahraničný film.

Japonský režisér Hirokazu Kore-eda nie je úplným nováčikom. Začínal ako tvorca autorských dokumentov. Na Slovensku sme mohli vďaka festivalu Be2Can vidieť jeho film Naša mladšia sestra, ktorý bol nominantom na Zlatú palmu v roku 2015. Kritici oceňovali najmä majstrovské vedenie herečiek a ľudské zobrazenie obyčajných starostí aj radostí štyroch sestier, ktoré k sebe hľadajú – skrze otca – cestu. O rok neskôr festival premietol aj Kore-edovu snímku Po búrke (2016).

KINEMAVIDEO4796.

Príbeh rodinnej drámy Zlodeji sa odohráva kdesi na predmestí Tokijskej metropoly. Formálne subtílna snímka poukazuje na veľmi tenkú hranicu medzi zločinom, či priestupkom a šľachetnou pomocou. Hlavní hrdinovia Osamu Shibata, jeho žena Nobuyo a „ich“ syn spolu s babičkou a jej vnučkou žijú v biede a akosi na „tajnáša“. Aj dvere babičkinho chátrajúceho príbytku, pristavenej maringotky sú akoby pred svetom uzavreté, ukryté za kríkmi. Osamu má občasné zákazky, o ktoré však vyvrtnutím členku prichádza. Jeho žena poberá nízky plat v miestnej práčovni a žehliarni, ale tiež len do času. Najviac sa spoliehajú na dôchodok a iné neznáme príjmy ich babičky.

Keďže peňazí je málo a požiadaviek veľa, Osamu sa pravidelne uchyľuje ku krádežiam v supermarketoch. Do remesla postupne zasväcuje aj svojho malého syna Shotu. Všetko sa zvrtne, keď pri návrate z jednej z akcií spozorujú na balkóne v zime sa osamelo hrať štvorročné dievčatko Yuri. Vezmú ju k sebe domov a  rozhodnú sa ju adoptovať po svojsky. V malej maringotke zrazu bývajú šiesti a „rodinný“ prepletenec sa pomaly začne odvíjať.

Hirokazu Kore-eda sa nechal počuť, že na námete k Zlodejom začal pracovať, keď sa pri svojom filme Aký otec, taký syn (2013) zaoberal otázkou, čo vlastne vytvára rodinu. Je to láska, výchova či genetická príslušnosť? Nad vznikajúcim filmom uvažoval viac ako desať rokov. V príbehu vraj nechcel zachytiť len pohľad niekoľko vybraných postáv. Chcel skúmať rodinu, ktorá je súčasťou konkrétnej spoločnosti. Pri práci na scenári si robil dôkladný rešerš. Navštívil napríklad aj miestny sirotinec, (zmysel ktorého sa dozvie divák až na konci filmu). V súvislosti s jeho minulými filmami možno bez nadsázky povedať, že žiadny iný režisér nemá lepšie filmárske pochopenie pre rodinu, ako práve Kore-eda. Režiséra k natočeniu snímky primäl a výrazne ovplyvnil aj dvojnásobný držiteľ Zlatej Palmy britský režisér Ken Loach.

Snímka Zlodeji si od uvedenia neustále udržuje veľmi pozitívne kritiky. Na stránke Rotten Tomatoes získala na základe tridsiatich deviatich (október 2018) recenzií od rôznych kritikov rating neuveriteľných 100 percent. Americký časopis The Hollywood Reporter film označil „sladko-trpkým“. Kore-edovi sa mimoriadne vierohodne podarilo vykresliť drámu z japonského prostredia, v ktorej dominujú silné autentické emócie. Niektorí kritici film dokonca prirovnávajú ku klasike svetového literárneho realizmu Oliverovi Twistovi od Charlesa Dickensa.

Zlodeji sú od roku 1997 prvým japonským filmom, ktorý vyhral v Cannes Zlatú palmu. „Fascinovalo nás, ako boli herecké výkony prepletené s režisérovou víziou“, odôvodnila rozhodnutie poroty jej prezidentka, herečka Cate Blanchett. Niektorí kritici špekulovali, že neochota japonskej vlády režisérovi zablahoželať po výhre na festivale, reflektuje oficiálny nesúhlas so zobrazením sužujúcej sa nižšej spoločenskej vrstvy v dnešnom Tokiu.

Zlodeji sú provizórnou rodinou, ktorá ukrýva tajomstvo. Manželia riskujú, že tajomstvo bude odhalené. Riskujú v mene lásky a rodiny. Kore-eda vďaka empatickej kamere Konda Ryuttoa intenzívne, ale s pokorou preniká do srdca človeka. Herci svoje postavy odhaľujú častokrát len pohľadom alebo pri banálnej večeri či rozhovore. A nakoniec pálčivý záver, ktorý vás prekvapí.

Hodnotenie: 9/10 





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.