PROFIL: WES CRAVEN

PROFIL: WES CRAVEN

Článok



Ako často poznamenáva, je človek mladý duchom, otvorený novým myšlienkam, nápadom, štýlom. Okrem Internetu mu "zostať mladým"  pomohlo štúdium filozofie a vyučovanie humanitárnych vied. Otázne je, či má so svojimi študentmi skutočne také dobré vzťahy, ako vyhlasuje; v jeho filmoch ich totiž z pravidla zabíja na počkanie... Pán temnoty Wes Craven.

VIZITKA
Celým menom:
Wesley Earl Craven
Dátum a miesto narodenia: 02. 08. 1939, Cleveland, Ohio, USA
Manželka a deti: - Iya Labunkaová, svadba 27. 11. 2004 - súčasnosť
                         - Mimi Cravenová(1984 - 1987), žiadne deti
                         - s Bonnie Broeckerovou (1964 - 1969), dve deti
Poznámky: Nepatrí ku kalibrom Sama Raimiho a Petra Jacksona, ale divák, vyznávajúci americké horory všeobecne, jeho meno aj tak dobre pozná a napriek množstvu jeho prešľapov má tohto - v súkromní inak sympatického chlapíka - stále rád. Ostatne, kto z nás nerobí chyby vo svojom zamestnaní? A o tom, že jeho meno pre hororový žáner niečo znamená, svedčí už to, že sa stalo dobrou reklamou; veď veľa jeho filmov nesie v snahe prilákať čo najviac divákov v originálnom názve prídavok "Wes Craven´s" (napr. "Wes Craven´s New Nightmare).


Študoval anglickú literatúru aj psychológiu. Pôvod svojej záľuby v hororoch vidí vo svojom detstve - "Dobre si pamätám všetky tie strašidelné hlásenia v správach". Vyrastal totiž  počas svetovej vojny a navyše mu ako štvorročnému zomrel otec. Takže, ako hovorí, vždy sa vedel ľahko vcítiť do kože, myslenia obete.                

Koncom 70. rokoch vrcholil Vietnam. Lucas so Spielbergom utekali baviť sa, ale bola tu aj skupina drsných chlapíkov, nakrúcajúcich za minimálny rozpočet drastické (napriek tomu, že sa v nich paradoxne nevyskytovali potoky krvi) horory - Tobe Hooper, John Carpenter, Stephen Miner, William Friedkin, George A. Romero (jeho Night of the Living Dead Craven zbožňuje). Craven neodpovedal ani tak pobytom na ulici Elm, ten prišiel až kdesi v polovici 80. rokov, ale nízkorozpočtovým a  pre niektoré typy divákov kultovým nervy drásajúcim hororom o rodinke, ktorej sa pokazí auto na území obývanom čipernými kanibalmi v The Hills Have Eyes (1977). Keď sa ale snažil na úspech filmu naviazať voľným pokračovaním The Hills Have Eyes II, publikum bolo výslednou /ne/kvalitou znechutené.

Jeho režijným debutom bol Together (1971), ktorý spolurežíroval ako 32-ročný so Seanom S. Cunninghamom (v budúcnosti duchovným tatkom utopeného Jasona) s Maryl Chambersovou v hlavnej úlohe. Ale zohnať tento film je pomerne náročné, pričom i na IMDB má momentálne len 32 hlasov a aj to s hodnotením "až" 3.9 / 10. Zaujal však už svojim druhým filmom, a to nie práve veselým filmom o Poslednom dome naľavo (v Cunninghamovej produkcii), pojednávajúcim o znásilneniach a  smrti. Následná Pomsta prichádza z močiara patrí k tým jeho dielam, ktoré nevyhrali beh s časom a dnes patria k zabudnutým, aj keď nijak zvlášť nevydareným.

Profil: Wes Craven Profil: Wes Craven Profil: Wes Craven

Životný výkon ako režisér podal posledným zo Svätej trojice slasherov, keď po Carpenterovi a jeho bielej maske a Minerovi a jeho šťastnej trinástke nakrútil v produkcii Roberta Shayea z New Line dojemný rodinný film so sympatickým Fredom Kruegerom (Robert Englund) z kalifornského mestečka Springwood, ktorého susedia šikanujú a napokon ho upália a on sa im za to po rokoch zaslúžene mstí tým, že im v snoch vraždí ich deti (ak vás zabije v sne, už sa nezobudíte... nepripomína vám to Matrix?). No, Krueger bol vlastne za života riadna sviňa, vraždil veľa, čitateľov Kinemy asi neoklamem, často to  boli bezbranné detičky, ale o to nejde. Ide o to, že upaľovať nie je správne a jeho pomsta je teda ospravedlnená. V presnom castingu Nočnej mory na Elm Street sa vynímala ústredná panna Heather Langenkampová, jej prísny otec John Saxon, debutujúci Johnny Depp a fenomenálny Englund. Len originál si ešte i dnes udržuje atmosféru takmer seriózneho hororu (fáza R.E.M. je vedcom dodnes viac neznáma ako prebádaná). Nejde o krv, aj keď je jej tu požehnane ("mixér v posteli"). Dôležité je, že film funguje ako plnokrvný, takmer až satanský horor, kde je Fred starým dobrým Fredom a nie Freddym, kamarátom od vedľa.

Úspech filmu sa pričinil o to, že z nosnej zápletky sa rokmi stala celá sága. Craven s ňou ale mal spoločné len máličko -  ako šéf výroby a spoluscenárista (s Frankom Darabontom) sa podieľal na solídnej trojke Bojovníci so snami a posledný krát sa k fenoménu nočných môr vrátil ako režisér, producent, scenárista a dokonca aj herec (síce hral sám seba, ale rozhodne sa nejednalo len o nejaké cameo)  Novou nočnou morou. Už tu prejavil chuť na drastický ale zároveň originálny príbeh; dej sa odohráva akože v reálnom živote, kedy chcú tvorcovia originálu nakrútiť pokračovanie, ale odštartujú ním krvavé udalosti. Vo filme si sám seba zahral aj producent Shaye alebo Englund (ale hral aj Freda), nič menej, publikum sa voči pomerne šikovnému dielu tvárilo skepticky, bez veľkého záujmu. Fred sa napokon vrátil ešte raz (zatiaľ) a to crossoverom Freddy verzus Jason, ale to už prebehlo v réžii Hongkončana Ronnyho Yu.

V období 1984 -1996 nemal Craven bohvie aké obdobie. Režíroval filmy pre televíziu (Invitation to Hell, Muž z ľadu),  epizódy seriálov (The Twillight Zone alebo jeho vlastná TV show Kaviareň u Nočnej mory). V  tom lepšom prípade pozerateľné priemery, ktoré ale žánrom rozhodne nezatriasli (Smrtiaca priateľka), v tom horšom prípade odpad (i tak bol ale vzhľadom na mizerné rozpočty a celkom slušnú tržbu pokladaný za úspešného tvorcu) á la Shocker. V ňom  Mitch "sekčný šéf Skinner" Pileggi s chuťou stvárnil sériového vraha a prvých pár minút bolo zaujímavých, ale potom bol vrah popravený na kresle a jeho duch sa dostal do elektriky a... nemám chuť ani pokračovať. Naopak, The Serpent and the Rainbow  (aka Smrtiace woodoo aka Had a dúha) je v jeho filmografii zaujímavou odbočkou. Ku koncu -  apropo v produkcii Roba Cohena (áno, xXx) -  sa síce podľa očakávaní utopil v béčkarskom svete krvavých orgií, prvá polovica tohto filmu, nakrúteného na motívy románu Wade Davisa odvážne hlásajúceho čosi o skutočných udalostiach, sa však snažila pozerať na tému zombíkov prostredníctvom tajomných bocorov na čiernou mágiou prelezených Haiti, kam prichádza Bill Pullman, aby pre zdravotnícku firmu zistil, či by sa miestne rituály nedali použiť pre dobro ľudstva. V deväťdesiatom piatom prišla ďalšia hlúposť - Upír v Brooklyne,  márne stojacej na sile jeho mena a oháňajúcej sa toho času ešte pomerne hviezdnym Eddiem Murphym. Horor, čierna komédia, sitcom, ktovie, určite nie kvalitný film. Ako keby bol maniak Murphy nad Carvenove sily, a tak napokon len mávol rukou a nechal ho na pľace robiť tie jeho cirkusové čísla. Diváci tiež. Vo filme sa vo vedľajších úlohách mihli jeho dvorní herci Pileggi a W. Earl Brown (hral už zamestnanca márnice v Novej nočnej more, ale určite si ho viac pamätáte ako retardovaného brata Cameron Diazovej) a keď už sme pri dvorných spolupracovníkoch, treba spomenúť kameramana Marka Irwina či skladateľa Marka Beltramiho.

Profil: Wes Craven Profil: Wes Craven Profil: Wes Craven

V ´96-om sa na staré kolená vzchopil k, po Elm Street, určite svojej druhej najväčšej životnej réžii,  keď s pomocou mladého, dravého ale šikovného scenáristu Kevina Williamsona oživil teenagerský slasher čiernym koňom roku - Vreskotom. Vzhľadom na rozpočet pätnásť miliónov a tržbe cez sto miliónov prišli ešte dva sequely. Dvojka patrí k málu sequelom, rozohrávajúcim pôvodnú zápletku do širších medzí dostatočne na to, aby nebolo fér viniť tvorcov z dojenia mŕtvej kravy. Originál fungoval ako v akcii, kde dostal vrah niekoľko krát doslova po papuli (i tak to ale obeť napokon schytala... ale aspoň  chlapsky bojovala), tak i v humore  ("Prvá nočná mora na Elm Street bola dobrá, ostatné nestáli za nič" - Drew Barrymoreová) a fungoval aj ako žmurkanica pre horor znalých divákov. Tí totiž na každom kúsku našli nejaký špeciálne pre nich určený fórik, či už to bol školník Fred v pruhovanom svetri a tvárou Wesa Cravena osobne, alebo originálna a zároveň snáď aj trošku pravdivá hláška o tom, že horory nevytvárajú psychopatov; horory robia psychopatov kreatívnejších. Navyše Craven s pomocou bratov Weinsteinovcov z miramaxovskej pobočky Dimension, predstavili divákom solídnu partu mladých talentov v čele s ex-baletkou Neve Campbellovou, jedinou herečkou za celé desaťročia, ktorú boli hororoví diváci ako-tak ochotní zobrať na milosť a postaviť ju po bok Jamie Lee Curtisovej, tak napríklad Matthewa Lillarda, Skeeta Ulricha či Davida Arquettea a Jamieho Kennedyho.

Ak jednotka bola o hororoch, Vreskot 2 bol o ich pokračovaniach. Williamson ešte viacej pritvrdil ("Aký je tvoj najobľúbenejší horor?" - "Showgirls"), Craven neváhal do filmu umiestniť ešte väčší počet vtipov (Tori Spellingová ako "filmová Sidney"), a nechýbajú ani trademarky sequelu - vrážd je viacej a sú hrôzostrašnejšie, motív je komplikovanejší, podozrivých je o polovicu viacej. Už po úspešnom štarte v kinách bolo pomerne logické, že bude nakrútená trojka. Lenže čakali sme tri roky a tvorcovia na to doplatili - náš záujem o slasher  vyhasol a Vreskot 3 napokon nezachránil ani svieži nápad, že dej sa premiestni do Hollywoodu a šokujúce rozuzlenie. S výmenou scenáristu (Ehren Kruger, nerobím si srandu) však z trojky vyprchala sranda a obrezala sa na zopár kvázi vtipných cameo. Bude štvorka? Craven odpovedal takto:  "Dimension ma oslovil na Vreskot 4. Odmietol som. Teraz hľadajú scenáristu a natáčať chcú v 2002".  To povedal v roku 2001.

Medzi dvojkou a trojkou uvrieskanej trilógie podnikol odvážny krok a tento krok vyšiel na výbornú. Publikum drámu podľa skutočných udalostí s Meryl Streepovou o Hudbe môjho srdca, nakrútenej ešte v deväťdesiatom deviatom, síce podľa očakávaní veselo sabotovalo, ale Craven si splnil svoj sen dokázať kritikom, že je schopný nakrútiť aj ľudský príbeh bez vrážd a krvi a zároveň príbehom získal ďalšiu nomináciu na Oscara pre fenomenálnu pani Meryl (a druhú nomináciu si film získal za najlepšiu pieseň). V roku 2001 sa objavil ako herec komédii Kevina Smitha Jay a mlčanlivý Bob vracajú úder, zrejme ako poďakovanie za to, že mu táto šialená dvojka hosťovala v treťom Vreskote.

Po päťročnej prestávke sa Wes vrátil dvojicou filmov roku Pána 2005. Prekliatie malo byť nielen jeho veľkým návratom, ale aj veľkým návratom scenáristu Williamsona. Zápletka so súrodencami (Christina Ricciová & Jesse Eisenberg) a vlkolakmi však nevyšla a film doplatil aj na údajne drastické zostrihanie, resp. na nespokojnosť producentov, nútiacich Cravena prekrútiť niektoré scény (štúdio chcelo znížiť prístupnosť), takže film s hopsajúcimi CGI potvorkami napokon prepadol. Už čoskoro sa Wes Craven vracia aj do našich vyľudnených kín Nočným letom, nekrvavým thrillerom, v ktorom dievča (Rachel McAdamsová - Zápisník jednej lásky, Ako ukradnúť družičku) zistí, že jej spolusediaci (Cillian Murphy - Batman Begins) nie je práve ideálnym prototypom sympatického, kamarátskeho spolusediaceho. Film u nás predchádzajú pozitívne kritiky, ale zatiaľ sa nekoná žiadna fenomenálna tržba. Móda japonských šokov ustáva a Craven sa vracia k starému dobrému napätiu á la Hitchcock.

Profil: Wes Craven Profil: Wes Craven Profil: Wes Craven

Sympatický chlapík s briadkou a príležitostne aj okuliarami, Wes, sa venuje viacerým stránkam filmárčiny. Už v začiatkoch svojej pomaly sa rozbiehajúcej kariéry pracoval ako asistent  alebo strihač (strihal napr. filmy Petra Lockea You´ve got to Walk it Like you Talk it, You´ll Lose That Beat & The Carhos). Vždy rád písal, a tak sa podieľal aj na "vylepšovaní" svojich scenárov, napr. Ľudí spod schodov s Vingom Rhamesom. Radšej ako režisér pracuje ako producent / šéf výroby. Z tejto pozície napríklad kryl chrbát režijne debutujúcemu Patrickovi Lussierovi (Dracula 2000), strihačovi mnohých jeho krvákov. Teen verzia príbehov o Draculovi, opierajúca sa prevažne o atraktívny vizuálny háv a šokujúcu záverečnú pointu s odhalením "pravej identity" pána temnôt, bola však ešte úspech v porovnaní s predchádzajúcou Wesovou produkciou. Tou bola príšerná zlátanina Karneval duší (Carnival of Souls), kde sa režisér Adam Grossman stratil v snových sekvenciách a na konci chudákovi divákovi nebolo jasné, o čo vlastne išlo, nieto ešte, ako sa to celé vlastne kua skončilo, aj keď z cirkusového klauna (Larry Miller) išiel pomerne strach - aj keď tancujúci klaun Pennywise to zrovna nebol, ehm. O čo je priemernejší  producent (jeho partnerkou je v tomto smere Marianne Maddalenaová), o to lepšie mu to vychádza napríklad s písaním kníh; keď v zime ´99 predal DreamWorksu práva na sfilmovanie vlastného románu "Fountain Society", dostal zaň pekných šesť miliónov.

Je aj negatíva reklama reklamou? Isteže, ale len pokým... len pokým nezačnú skutočne umierať ľudia. Nikto z nás nemá prístup k policajným záznamom v USA, tak či tak, nech už to bola svojská reklamná kampaň Dimensionu, alebo bolestivá realita, faktom je, že už keď putoval prvý Vreskot kinami po celom svete, šepkalo sa o tom, že vraj v Amerike z neho niekoľkým deckám ruplo v bedne a inšpirovali sa zabijakom z filmu. A počas uvádzania dvojky do kín sa rozšírila správa, že na premiére tohto filmu bola bodnutá akási dievčina. Správ o mladistvých delikventoch, ktorí mali nad posteľou zavesený plagát k Vreskotom, pribúdalo  a Cravenovi a spol. určite nepomohol ani fakt, že toho času sa začali dostávať do smutnej módy strieľania študentov na školských dvoroch. To samozrejme schopne využili / zneužili politici, odjakživa viniaci Hollywood, že v divákoch podnecuje chuť na páchanie Zla, že deti sa po vzhliadnutí troch hororov stávajú chladnými beštiami, ktoré pravdepodobne behom najbližších piatich rokov niekoho zavraždia. To už je ale debata na úplne iný typ článku.


REŽIJNÁ FILMOGRAFIA
2005 Nočný let (Red Eye)
        Prekliatie (Cursed)
2000 Vreskot 3 (Scream 3)
1999 Hudba môjho srdca (Music of the Heart)
1997 Vreskot 2 (Scream 2)
1996 Vreskot (Scream)
1995 Upír v Brooklyne (Vampire in Brooklyn)
1994 Nová noční mora (Wes Craven´s New Nightmare)
1992 TV seriál Kaviareň U Nočnej mory (Nightmare Cafe)
1991 Ľudia spod schodov (The People Under the Stairs)
1990 TV - Nočné vízie (Night Visions)
1989 Shocker
1988 Had a dúha / Smrtiace woodoo (The Serpent and the Rainbow)
1986 TV - Casebusters
        Smrtiaca priateľka (Deadly Friend)
1985 Kruté oči hôr 2 (The Hills Have Eyes II)
       TV Muž z ľadu (Chiller)
       TV seriál The Twilight Zone
1984 TV Invitation to Hell
        Nočná mora v Elm Street (A Nightmare on Elm Street)
1982 Pomsta prichádza z močiaru (Swamp Thing)
1981 Deadly Blessing
1978 TV Stranger in Our House
1977 Hory majú oči (The Hills Have Eyes)
1972 Posledný dom naľavo (The Last House on the Left)
1971 Together

 


autor Ivan Kučera 26.10.2005
Páči sa mi!
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Dráma/Triler
Minutáž: 85 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2005
Homepage www

Premiéra SK:
Premiéra US:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
5.9 |
hodnotenie 7/10
5.9 |
hodnotenie 6/10
5.9 |
hodnotenie 8/10
12.9 |
12.9 |
hodnotenie 7/10
12.9 |
hodnotenie 6/10
12.9 |
19.9 |
26.9 |
hodnotenie 8/10
NAJČÍTANEJŠIE
|SLNOVRAT
2
hodnotenie 8/10
|LOLI PARADIČKA
1
hodnotenie 7/10
|LEVÍ KRÁĽ
1
hodnotenie 7/10
|VTEDY V HOLLYWOODE
4
hodnotenie 8/10
|SPIDER-MAN: ĎALEKO OD DOMOVA
5
hodnotenie 8/10
|X-MEN: DARK PHOENIX
1
hodnotenie 6/10
|ANNABELLE 3: NÁVRAT
2
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16587
02 |
návšt. 5873
03 |
návšt. 5063
04 |
návšt. 3224
05 |
návšt. 2433
06 |
návšt. 1791
07 |
návšt. 1887
08 |
návšt. 1730
09 |
návšt. 1507
10 |
návšt. 1201
REBRÍČEK US
01 |
$39,6 mil.
02 |
$33,2 mil.
03 |
$4,5 mil.
04 |
$4,2 mil.
05 |
$3,6 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,7 mil.
09 |
$1,8 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk