LÚPEŽ PO TALIANSKY

LÚPEŽ PO TALIANSKY

7.0

Móde remakov neodolal ani režisér F. Gary Gray (Kokaínový kartel) a vybral si anglickú kriminálnu drámu z roku 1969. Konečne si Edward Norton zahrá riadneho sviniara...

John Bridger, Charlie Croker, Fešák Rob, Ľavé ucho, Lyle Napster a Steve: toť niekoľko mien, pri ktorých behá mráz po chrbte všetkým kriminalistom. Keď sa táto partia stretne, určite sa v okolí nachádza prudká koncentrácia bohatstva, ktorá má následne tendenciu neštandardným spôsobom zmeniť majiteľa. V prípade stretnutia v Benátkach ide o trezor plný zlatých tehál a záťah sa vydarí na jednotku - až na to, že Steve sa rozhodne nechať si všetky tehličky pre seba (asi si šetrí na domček :-).  Pri eliminácii svojich parťákov je však nedôsledný a všetci až na Johna, špecialistu na trezory, prežijú. Po čase Steva objavia a rozhodnú sa do pomsty zatiahnuť aj Johnovu dcéru Stellu...

Lúpež po taliansky Lúpež po taliansky Lúpež po taliansky

Hlavní hrdinovia tohto akčného krimi-thrilleru predstavujú onen zriedkavý a pre tvorivých umelcov tak inšpiratívny druh: inteligentných zlodejov so zmyslom pre morálku. Scenár sa nesnaží tento rozpor rozoberať a presvedčivosť postáv necháva plne v rukách hercov. Vďaka tomu sa vo filme otvára priestor na prepracovanie samotného "lovu". Dej sa väčšinou drží v svižnom tempe a prirodzene graduje k veľkolepému akčnému záveru.

Nič však nie je bez chýb. Obligátne erotické iskrenie medzi Stellou a Charliem pôsobí nadbytočne a neprirodzene a mnohé detaily v akčných scénach sú vyslovene nerealistické (napríklad že by terénne auto prakticky bez rozbehu prerazilo zvodidlá na hrádzi, alebo že by sa vo všeobecnej dopravnej zápche dal vytvoriť koridor len pomocou semaforov). Tak isto nie je jasné, odkiaľ berú naši kamaráti nezanedbateľné sumy na financovanie pomsty, keď si všetko zlato zobral Steve.

Napriek všetkému sa dá Lúpež po taliansky celkom dobre pozerať, a to hlavne zásluhou hereckého talentu Charlize Theron (Stella) a Edwarda Nortona (Steve). Svojim postavám dodávajú viac života, než by si zaslúžili, a najmä Charlize Theron (15 minút) podáva zaujímavý výkon . Ak ste náhodou videli katastrofálne herectvo Rebeccy Romijn-Stamos v snímke Femme Fatale, toto je oproti nej úplný balzam na dušu.

Úroveň ostatných hereckých výkonov je viac menej oddychová a celkom slušná, i keď Mark Wahlberg (Charlie) očividne žiadnou veľkou evolúciou od Planéty opíc neprešiel. Azda najhoršie obišiel Seth Green (Austin Powers in Goldmember): jeho postava Lyla trpí stereotypom počítačového maniaka a naozaj neposkytuje bohvieaké možnosti. Nedá sa zabudnúť na vedľajšiu postavu Johna Bridgera, ktorého stvárnil Donald Sutherland s typickou charizmou.

Ľahký žáner, ťažký herecký kaliber. Tento kontrast robí z Lúpeže po taliansky vcelku zaujímavý oddychový film. Sezóna letných thrillerov sa už takmer skončila, no táto snímka patrí k jej lepším kúskom.

The Italian Job (USA, 2003, 110 min.)
Réžia: F. Gary Gray. Scénar: Donna a Wayne Powers. Kamera: Wally Pfister. Hudba: John Powell. Hrajú: Mark Wahlberg, Charlize Theron, Edward Norton, Donald Sutherland, Jason Statham, Seth Green

autor Ján Hušták 16.9.2003