OCEAN WONDERLAND (IMAX)

OCEAN WONDERLAND (IMAX)

9.0

Oceán. Podľa štatistík prostredie, ktoré zaberá viac ako 60% celkovej plochy Zeme. Zo začiatku sme ho iba bázne obdivovali, potom sme do neho vkročili - za zábavou, z nutnosti ale i zo snahy po jeho lepšom poznaní. Tak ako napredovala technika, prehlbovali sa naše poznatky o ňom ruka v ruke s možnosťami jeho ďalšieho skúmania a predávania výsledkov výskumu širokým masám ľudí. V dobe audiovizuálnej techniky úlohu sprostredkovateľa postupne hralo kino a televízia, aby nám na začiatku nového milénia boli tajomstvá oceánu ukázané v najdokonalejšom projekčnom spôsobe zobrazenia súčasnosti - v 3D kine.

Dôvodom prečo ma prológ tejto recenzie mystický nádych je samotný fakt, že more ma osobne vždy veľmi uchvacovalo a môjmu veľkému obdivu sa teší do dnes. Preto som veľmi rád, že možnosti, ktoré nám 3D kino ponúka, tvorcovia využívajú aj na zobrazenie podmorského života. Najnovším prírastkom do rodiny 3D filmov s touto tematikou je aj Ocean Wonderland.

Ocean Wonderland (IMAX) Ocean Wonderland (IMAX) Ocean Wonderland (IMAX)

Ocean Wonderland je prvým IMAX filmom, ktorý bol nakrútený iba digitálnou kamerou. Za jeho realizáciou stoja dvaja odborníci, Jean-Jacques Mantello (režisér) a Gavin McKinney (kameraman), ktorí sa už dlhé roky venujú aplikácii digitálnych technológii v procese tvorby dokumentárnych veľkoformátových filmov. Obidvaja páni majú za sebou už viac 3D projektov (napr. prvý podmorský 3D film vôbec - Miracle Mermaid) a sú zároveň aj skúsenými potápačmi.

Hlavne vďaka spomínanej 3D technológii bol celý film nakrútený len pri normálnom svetle bez použitia dodatočného nasvecovania, čím sa  realistická výpovedná hodnota iba zvyšuje. Jednotlivé scény pre film boli nakrútené pri Veľkej útesovej bariére v Austrálii a na Bahamách. Do prípravy a samotnej realizácie bola vložená veľká dávka skúsenosti a nadšenia. Aký je teda výsledný efekt?

Film nám pútavým, populárno - náučným spôsobom sprostredkúva pestrosť, nádheru a rozmanitosť života v blízkosti koralových útesov. Rozprávačom na našej ceste za poznaním je podmorská korytnačka, ktoré pár vetami vždy presne a adresne charakterizuje každého obyvateľa koralového sveta. Naračný výkon je samozrejme okrem nesporného hereckého výkonu korytnačky :-) aj dielom scenáristov, ktorý dejovú štruktúru rozdelili do informačne a formálne ekvivalentných menších celkov. Výnimkou je iba úvodných 5 minút, počas ktorých (s narastajúcim pocitom stereotypu) sú nám predkladané síce podmanivé, ale rovnaké obrazy koralového útesu. Mal som pocit, ako keby si tvorcovia mysleli, že väčšina návštevníkov sedí v 3D kine prvýkrát a preto cítili istú potrebu monotónneho dlhšieho prológu, ktorý mal divákov očariť iba samotným 3D efektom. Ale ako som už vyššie spomínal, ide iba o malú chybičku krásy, ktorá sa už v ďalšom rozvíjaní príbehu neopakuje.

Vhodne napísanú dejovú osnovu výrazne podporuje a vylepšuje samotné audiovizuálne prevedenie. Podmorského scény osvetľujúce život jednotlivých obyvateľov a ich vzájomnú koexistenciu v prostredí domovských koralových útesov sú veľmi podmanivé a nádherné - plné života a energie. 3D technika svoju funkciu plní dokonale a počas celého filmu nám dáva v maximálnej možnej miere pocit autenticity - či už sa pred nami a okolo nás preháňajú iba malé rybičky, hraví delfíni, alebo rešpektovaní podmorskí predátori.

Obraz je navyše veľmi silno umocnený kvalitným zvukovým a hudobným pozadím. Žblnkanie z každého mohutného "repráčiku" v kine je dnes už viac menej povinnosťou a nutnosťou, ale monumentálny hudobný doprovod bolo pozitívum, ktoré som nečakal. Nielenže presne korešpondoval s tým, čo sa na plátne dialo, ale často krát bol hlavným motorom euforického pocitu, ktorý sa vám rozlieval po celom tele.

Výsledkom predchádzajúcich jednotlivých fragmentov je 45 minútové dielko, ktoré okrem svojej náučnej stránky ponúka aj veľké množstvo zábavy a exotiky. Vrelo ho odporúčam každému, kto vždy sníval o návšteve koralových útesov, ale pre časovú príp. finančnú indisponovanosť, nebol schopný svoj sen zatiaľ realizovať. Ocean Wonderland ponúka v tomto smere nielen silnú satisfakciu, ale aj viac ako slušný predkrm pred Cameronovými akčno - dramatickými 3D Duchmi Titaniku (Ghost of Abyss), ktorí k nám majú doplávať ešte v tomto kalendárnom roku.

Ocean Wonderland (Francúzsko, 2003, 45 min.)
Réžia: Jean-Jacques Mantello. Kamera: Gavin McKinney. Hudba: Christophe Jacquelin

autor Adrián Žiška 12.8.2003