PÁPEŽOV ZÁKON

PÁPEŽOV ZÁKON

7.5

Je druhá polovica 19. storočia a roztrieštené Taliansko zápasí o svoju identitu a budúcnosť. Pod vysokým tlakom sa ocitá najmä katolícka cirkev, sústredená v rozpadajúcom sa Pápežskom štáte okolo Pia IX. Jednou z metód, ako si svoju autoritu zoči-voči protipápežským sentimentom upevniť, je aj násilné konvertovanie miestnej židovskej komunity. Jeho obeťou sa v júni 1858 stal aj 6-ročný Edgardo Mortara z Bologne, odvlečený z rodičovského domu pod zámienkou utajeného krstu.

Bizarný skutočný príbeh, ktorý vyvolal celosvetové pobúrenie, si sfilmovanie priam pýtal a údajne po ňom pred pár rokmi poškuľoval aj Steven Spielberg. Nakoniec ho však na plátna priniesol 84-ročný Marco Bellocchio, uznávaný taliansky filmár, ktorý má na konte napríklad aj Henricha IV. (1984) s Marcellom Mastroiannim či mafiánsky triler Prvý zradca (2019). Pápežov zákon na Slovensku ako prví videli diváci na septembrovom MFF Cinematik v Piešťanoch. Teraz film dorazil aj do klasickej kino distribúcie.

Edgardo (Enea Sala) je jedným z početných detí Solomona (Fausto Russo Alesi) a Marianny Mortara (Barbara Ronchi), dobre situovaných manželov zo zomknutej židovskej komunity v talianskej Bologni. Od súrodencov sa na prvý pohľad ničím nelíši – no predsa si jedného večera do domu Mortarových práve pre neho prídu členovia pápežovho vojska. Na príkaz svätého bolonského inkvizítora Felettiho (Fabrizio Gifuni) – a napokon aj samotného pápeža Pia IX (Paolo Pierobon) – má byť okamžite presídlený do kláštornej školy a vychovávaný v kresťanskej viere. Ako totiž cirkev tvrdí, chlapec už dávno kresťanom je. Pokrstiť ho mala tajne ešte ako batoľa jeho niekdajšia pestúnka.

Pápežov zákon

Rodičia aj samotný Edgardo sú zo situácie v hlbokom šoku a bránia sa zubami-nechtami. Ani tak však nedokážu odvlečeniu chlapca nijako zabrániť. Uistení, že syna budú môcť kedykoľvek vídať, neochotne sa s ním lúčia a plánujú, ako čo najskôr absurdnú situáciu vyriešia. Edgardo je však už na druhý deň prevezený priamo do Ríma, kde naň už nedočkavo čaká samotný pápež, ale aj skupinka ďalších chlapcov s rovnakým osudom. Toto je teraz jeho nová rodina, dozvedá sa, a je len na ňom a jeho poslušnosti, kedy sa bude môcť opäť vidieť s tou skutočnou.

Ako plynie čas, Edgardo sa s novým prostredím stále viac zžíva. Jeho rodičia však o neho neprestávajú bojovať. Čoskoro o jeho strašnom prípade vie vďaka novinárom celý svet a Mortarovci sú odhodlaní dotiahnuť ho až pred súd. Čo však, ak sú už napáchané škody nezvratné?

Pápežov zákon

Pápežov zákon sa na kauzu, ktorá svojho času otriasla svetom, pozerá hneď z trojice ponúkajúcich sa pohľadov. Na jednej strane je to srdcervúca rodinná dráma, nepredstaviteľný zločin, ktorý spôsobil Edgardovi a jeho blízkym doživotnú traumu bez akéhokoľvek zmysluplného dôvodu. Na druhej strane je tu celospoločenský a historický kontext: veľké zmeny, prevrat, Risorgimento, ktoré vyústilo až do zjednotenia Talianska. Tretím rozmerom je duchovno – viera je nástrojom politiky, manipulácie, mocenských hier, ale aj zdrojom identity a spolupatričnosti jednotlivcov. Ako sa z toho má vysomáriť malý chlapec?

I keď film vo svojom komplexnom koncepte prakticky na nič nezabúda, žiadnej z týchto rovín sa nakoniec nedostáva toľko priestoru, ako by si zaslúžila. Edgardov osobný príbeh sa postupne takmer celkom vytráca. Jeho vývoj pod tlakom hraničných okolností, ktorý by sám o sebe iste vystačil na slušnú psychologickú štúdiu, dostáva divák nadávkovaný len v hŕstke expresívnych výstupov. V komplexnom historickom kontexte už potom bez predchádzajúcich vedomostí či encyklopédie v ruke bude tápať úplne. Je to škoda, lebo film herci aj výprava inak v oboch rovinách krásne ťahajú. Vo výslednom spojení však akoby jedno druhému skôr trošku škodilo než sa dopĺňalo.

Pápežov zákon

Pápežov zákon je stále viac než slušnou dobovou drámou, ktorá svoj príbeh podáva pútavo a s citom, šikovne sa vyhýbajúc mnohým ponúkajúcim sa klišé. Strhne precíznou kamerou, dobre vyvinutým zmyslom pre detail, v najlepšom zmysle slova staromódnou výpravnou hudbou aj kvalitným obsadením. V snahe obsiahnuť svoj dej v celej jeho komplexnosti však stráca na hĺbke aj zrozumiteľnosti.

Rapito (Taliansko/Francúzsko/Nemecko, 2023, 134 min.)
Réžia: Marco Bellocchio. Scenár: Marco Bellocchio, Susanna Nicchiarelli, Edoardo Albinati. Hrajú: Paolo Pierobon, Fausto Russo Alesi, Barbara Ronchi, Enea Sala, Leonardo Maltese, Filippo Timi, Fabrizio Gifuni, Andrea Gherpelli, Samuele Teneggi, Corrado Invernizzi ...

autor Hana Lippová 4.2.2024
7.5
PÁPEŽOV ZÁKON