GODZILLA MINUS ONE

GODZILLA MINUS ONE

8.5

Na niektoré filmy netrpezlivo čakáte a iné sa objavia len tak. O Godzilla Minus One som tušil od poslednej návštevy Tokia, ale bral som ju ako ďalší monster film do počtu. O to väčšie prekvapenie je, že novinka si našla cestu do našich kín a je to nečakane kvalitná žánrová vec. Dokonca jeden z najlepších Godzilla filmov.

Intenzívny prológ nás zoberie ešte do posledných týždňov druhej svetovej vojny, keď na ostrov Odo priletí kamikaze pilot Koichi Shikishima. Netrvá dlho, kým Odo napadne Godzilla z mora, rozmetá základňu na kusy a vedúci mechanik Tachibana nedokáže Koichimu zabudnúť, že sa nepokúsil ani vystreliť a prišiel tak o kopu kamarátov. Koichi sa vráti do zbombovaného Tokia, kde sa ujme mladej ženy Noriko, aj opusteného dieťaťa Akiko. Začne pracovať s istou partiou na zneškodňovaní vojnových mín a v sutinách mesta vzniká zlepená rodinka, ktorá postupne nájde kus šťastia. Lenže Godzilla začína rásť do enormných rozmerov. Koichi sa s ňou neskôr stretáva na otvorenom mori a netrvá dlho, kým si to namieri aj priamo na Tokio...

Godzilla Minus One je síce žánrový monster film, ale ukrýva v sebe veľa citlivých prvkov. Prvá polhodina akoby nadviazala sčasti svojou atmosférou i časovým zasadením na nedávneho Oppenheimera – akurát sa tu rieši téma dezercie, (ne)zmyselnosti vojny a náročný život v postvojnovej metropole, kde nie je ľahké nájsť jedlo, teplo či prácu.

Po akčnom intre film riadne spomalí, na dlhý čas sa Godzilla vytratí... a vôbec to nevadí! Sústredíte sa na postavy, ich spoznávanie, súcitíte s ich životom a to je len dobre, lebo sa zvýšia stávky, že keď pôjde do tuhého, budete zadržiavať dych či oporu sedačky. Postavy z viacerých kategórií sú sympatické, či ide o Noriko alebo partičku hľadačov mín, v ktorej sa neskôr nájde aj talentovaný vedátor.

Godzilla Minus One

Miestami je prekvapivé, že film pôsobí civilne a aj viaceré postavy sú vystrihnuté akoby z iných japonských drám. Pre lokálneho diváka je nejeden moment sugestívny, lebo pochmúrne situácie čakajú každú chvíľu. Do toho momentu reinkarnácie ľudskej nádeje zrazu dorazí obrovské monštrum, ktoré ničí ulice na počkanie a nemá zľutovanie. Ako to v Japonsku býva, po zemetrasení prichádza požiar a po ňom zase iná katastrofa, presne takto sa cíti domáci ľudkovia, ktorí pár rokov po bombardovaní čelia novej deštrukcii.

Godzilla Minus One získala názov z toho, že Japonci sa po vojne ekonomicky ocitli na bode nula a Godzilla ich ešte viac posúva do mínusu. Alebo aj to ako sa odohráva pred inými filmami (budúci rok je 70. výročie od prvého). Navyše cítiť ako razia Japonci iný prístup a o postavy sa budete báť, starať a súcitiť s nimi, čo akosi chýba všetkým západným monster filmom. Azda môže za to aj štipka odlišného herectva (iné dialógy, iná forma prejavu), ale novinke to náramne pomáha pri vyznení a akcii.

Godzilla Minus One

Apropo, akčné scény. Nie je ich tu veľa, ale každá stojí za to a ostane v pamäti. Či ide o prológ na ostrove, stret na mori alebo megalomanskú sekvenciu na Ginze. V tej pochopíte, že Godzilla scény sú najlepšie pri ničení mesta a likvidácia ikonických ulíc akoby patrila do Tokia (nič proti Emmerichovmu daždivému New Yorku a jeho kreácii). Sú tu napínavé momenty, dramatické chvíle, výborná pasáž s vlakom, pohľady aj z budovy, všetko sa odohráva počas dňa a máte priebežný prehľad o situácii. Je to pomyslený vrchol filmu.

Úmyselné kolísanie tempa a striedanie dáva potom priestor v druhej polovici filmu aj premysleniu plánu ako Godzillu zneškodniť a potom aj zrealizovať tento bláznivý pokus. Nechýba štipka heroizmu, aj miesto pre heroické návraty či obete, japonskú tvrdohlavosť i pracovitosť. Takže finále rozdelené na pár fáz a aj dávkovanie na viac ráz má celkom dobré vyznenie. Budete prekvapení, že ani Japonci sa neboja efektných scén či emócií na počkanie, doprajú si celé spektrum nálad a makajú na spoločnom cieli.

Godzilla Minus One

Ale čo je najväčšia devíza filmu popri výbornej réžii, hereckých výkonoch a postavách... je rozpočet a to, aké akčné scény si dovolili tvorcovia za... 15 MILIÓNOV dolárov!!! Áno, film stál prakticky desatinu toho čo Emmerichova Godzilla (1998) či Edwardsova v roku 2014. A určite je lepší ako tieto dva, má nemenej kvalitnej akcie a Godzilla vyzerá hrozivo. Najprv je menšia, mrštná, potom obrovská a jej modrý efekt pľutia radiačnej vlny, to je vizuálne potešenie! Iste, skromnejší rozpočet primäl robiť autorov isté kompromisy a nerúcajú desať mostov na počkanie, ale rozhodne prinášajú agresívnu akciu.

Najviac to cítiť v IMAX, kde vnímate neuveriteľné rozdiely medzi tichými, citlivými scénami – a ako potom všetko reve, kvíli či duní počas akcie. Je to jeden z TOP zážitkov roka a séria nemohla k 70. výročiu dostať lepšiu poctu. To skĺbenie japonskej tvorby, domácich reálií a sugestívnej povojnovej drámy je výborné.

Gojira -1.0 (Japonsko, 2023, 124 min.)
Réžia: Takashi Yamazaki. Scenár: Takashi Yamazaki. Hrajú: Minami Hamabe, Ryunosuke Kamiki, Sakura Ando, Kuranosuke Sasaki, Hidetaka Yoshioka, Munetaka Aoki, Yuki Yamada

autor Michal Korec 21.12.2023