NEZABUDNEM NA TEBA

NEZABUDNEM NA TEBA

8.0

Dráma I Carry You With Me / Nezabudnem na teba potvrdzuje zabehnuté pravidlo, že režiséri si pre svoje prvotiny vyberajú témy, ktoré hýbu súčasnou spoločnosťou a zároveň poukazujú na to, ako sme sa na niektoré témy pozerali v minulosti inak. Americká režisérka Heidi Ewingová vo svojom hranom debute sa zamerala na ľúbostný príbeh Ivána a Gerarda z mexického mestečka Puebles.

Rozvedený Iván (Armando Espitia) má so svojou bývalou manželkou maloletého syna v striedavej starostlivosti. Ani Ivánova ex a ani jeho matka sa nevedia stotožniť s Ivánovou homosexualitou. Vo svojom jednoizbovom bytíku prakticky len prespáva. Na lepší život sa snaží privyrobiť si ako pomocník v kuchyni v jednej z miestnych reštaurácií. Baví ho kreovať chutné kombinácie potravín. Jeho snom je stať sa šéfkuchárom. V jeden večer stretáva v miestnom gej bare sympatického muža. Povestná iskra medzi nimi preskočí prakticky v prvej minúte.

Po množstve dokumentárnych filmov (Jesus Camp z roku 2006 alebo One of Us z roku 2017), ktoré natočila spoločne so svojou spolupracovníčkou Rachel Gradyovou sa Heidi Ewingová rozhodla pre sólový projekt. Nakrútila príbeh, ktorý pozná zo svojho súkromia. Životný príbeh svojich priateľov, ktorých romanca začala v ďalekom Mexiku a „skončila“ až v New Yorku. Zdokumentovala osudovú lásku, ktorá čeliac odlúčeniu a bolesti, na dlhej ceste za šťastím nevyhasla. Vďaka skúsenostiam z predchádzajúcej tvorby na svoje postavy nazerala empaticky, ale aj s dokumentárnou drsnosťou.

Nezabudnem na teba

V dráme prerozprávanej cez rôzne životné obdobia najprv spoznávame Ivána ako staršieho muža sediaceho v metre veľkého mesta, neskôr ako hľadajúceho sa mladíka v mexickej kuchyni a nakoniec ako malého chlapca prechádzajúceho krízou identity. Vo všetkých časových rovinách snímka umožňuje vyniknúť talentu hlavných protagonistov, medzi ktorými si udržujú výborné tempo aj detskí herci. Po formálnej stránke pripomína filmy Chloé Zhao (oscarová Krajina nomádov), kde sa Ewingovej rovnako zadaril neopozeraný kasting, namiešaný z hercov a nehercov.

Spomienkové filmové návraty do detstva pozorujeme aj pri Ivánovom súčasnom partnerovi Gerardovi (Christian Vázquez), ktorý v čase zoznámenia sa s Ivánom práve dokončuje postgraduálne štúdium učiteľa. V oboch príbehoch sledujeme, ako v mladosti bojovali nielen so spoločenským neprijatím, ale najmä s neporozumením medzi svojimi najbližšími, v rodine. Na zdôraznenie strachov a úzkostí Heidi Ewingová používa snové pasáže, ktoré reflektujú tlak spoločnosti, homofóbiu a traumatické zážitky. Prekážka v podobe nelegálnej migrácie dodáva príbehu naviac blen horkosti.

Nezabudnem na teba

Farebná paleta pastelových farieb a neónu evokujú lahodnú atmosféru vášnivej lásky. Správnu mieru snímaných detailov – jemné dotyky a pevné objatia – vie režisérka presne vycítiť. Snímka v niečom pripomína indickú Umriku (Prashant Nair, 2016), v ktorej sa hlavný hrdina vyberie za lepšou budúcnosťou, aby sa po nadobudnutí skúseností zasa vrátil ku svojej láske.

Nemecký režisér Werner Herzog vo sovom manifeste hovoril o tzv. „extatickej“ pravde, v ktorom dokumentárne filmy opúšťajú svoj klasický reportážny prístup a pripájajú sa k niečomu tajomnému a záhadnému. Dosiahnuť sa to dá len cez predstavivosť a štylizáciu. Dráma Heidi Ewingovej tento koncept dovádza takmer do dokonalosti. Opätovne sa tiež potvrdzuje, že intímne portréty a drobnokresba ľudských osudov vedia svojich filmových fanúšikov zasiahnuť. I Carry You With Me získala na filmovom festivale v Sundance Cenu divákov v sekcii NEXT.

Nezabudnem na teba

Doslovne by sa dala s snímka I Carry You With Me preložiť ako „Nosím Ťa so sebou“. V slovenskej festivalovej distribúcii sa film objavil pod názvom Nezabudnem na Teba a v českej Jednou se potkáme. Čo alebo koho nosí hlavný hrdina so sebou? Odpovedí sa núka niekoľko – mohla by to byť kamarátka z detstva Sandra (s ktorou ušiel cez hranice), priateľ Gerardo, odlúčený syn alebo ...? Po zhliadnutí sa zdá, že doslovný preklad pôvodného názvu bude obsahu filmu najbližšie. Veď posúďte.

I Carry You with Me (Mexiko/USA, 2020, 111 min.)
Réžia: Heidi Ewing. Scenár: Heidi Ewing, Alan Page. Hrajú: Armando Espitia, Yael Tadeo, Christian Vazquez, Raúl Briones, Alberto Juárez, Jose Alberto Telles, Jose Ángel Garrido, Michelle González, Maricela Gonzalez Rueda, Palemon Figueroa Nava ...

autor Barbora Gvozdjáková 13.3.2022
8.0
NEZABUDNEM NA TEBA