THE LAUNDROMAT

THE LAUNDROMAT

5.0

Steven Soderbergh (Vedľajšie účinky) je frajer. Nakrúca jeden film za druhým. Do väčšiny z nich mu za "symbolické" honoráre naskakujú najžiarivejšie hviezdy. Jeho projekty pôsobia, že sa na pľaci všetci dobre bavili. Robí všetko podľa seba s malými rozpočtami a je mu jedno, čo si iní myslia. Stojí za kamerou, produkuje, píše scenáre, strihá. Proste autorské projekty. Keď mu dôjdu peniaze, odskočí si natočiť niečo vysokorozpočtové (Dannyho dvanástka) a občas pozbierať nejaké tie Oscary (Traffic). Prípadne si zarába ako režisér druhého štábu pri Hunger Games. Paradoxným problémom tak je, že z väčšiny jeho titulov cítiť tá uvoľnenosť a nie sú dostatočne dramaticky nosné a divácky prívetivé.

Jeho najnovší kúsok vychádza z prevarenej kauzy známej ako Panamské dokumenty. Anonymný zdroj v nich zverejnil informácie o schránkových firmách a bol z toho poriadny poprask. To je však až vrchol ľadovca. Všetko začína nehodou trajektu, pri ktorom zahynie manžel Ellen (Meryl Streep). Odhalia sa podvody pri poistkách a to je začiatok domina, ktoré všetko spustí. Neviem ako to bolo v skutočnosti, no tvorcovia vytvárajú skôr konšpiráciu, než prezentujú fakty. To však vôbec nevadí, pretože aj konšpiračné filmy môžu byť strhujúce (JFK). Ide o to, ako sa uchopia.

Laundromat má mimoriadne hravú formu. Príbeh je rámcovaný rozprávaním Antonia Banderasa a Garyho Oldmana, ktorí personifikujú peniaze. Počas roztomilých odbočiek zistíte ich vznik, funkciu a dopad na spoločnosť. Občas to pripomína až dokumentárne filmy. Je to zábavné, búra sa štvrtá stena a ich dialógy sú krásne sarkastické. Okrem toho menovaní herci hrajú aj šéfov korporátu. Možno lacná symbolika, ale funguje dobre. A to sa dá povedať takmer o všetkých aspektoch Soderberghovho nového diela. Všetko tam funguje dobre. Presne ako sa na profesionála jeho povesti patrí. Bohužiaľ máločo už funguje nad tento rámec a výsledok zďaleka nie je tak vydarený, ako by sa z jednotlivých prvkov mohlo zdať.

The Laundromat

Štruktúra pripomína mozaiku, ktorú tak úžasné zvládol v Trafficu alebo Nákaze. Tu však chýbajú dramatickejšie hrany, udržujúce divákovu pozornosť, prípadne zahlcujú emócie. Výsledkom je (aj napriek hravosti) procedurálny chlad, kde sú informácie vŕšené až v príliš veľkých dávkach a nevyladenom tempe. Myšlienka je od začiatku jasná, kopanie do kapitalizmu príliš okaté a skôr než dramatický útvar film pripomína agitku. Potom aj mrazivé scény ako ázijská linka (nechcem spoilerovať) alebo nehoda trajektu pôsobia ako kvapka v mori. Tvorcovia veľmi podobného Big Short zvládli finančnú tematiku aj formu omnoho lepšie a zábavnejšie.

Je škoda, že nezávislý klasik nevenoval tomuto projektu trochu viac času a pozornosti. Bolo tu totiž namiesené na oveľa viac a v jednotlivostiach je skutočne pútavý, zábavný aj nepríjemný. Vybalansovať podobné látky nie je nikdy jednoduché. Steven si to urobil opäť pre seba a po svojom. Čo je síce cool, no občas by neškodilo sa viac zamerať aj na diváka. Komunikácia s ním totiž často viazne a v pamäti ostanú skôr jednotlivosti ako celok.

The Laundromat

V mnohom našťastie pomáha obsadenie. Meryl Streep je skvelá ako vždy. O Oldmanovi s Banderasom bola reč vyššie a vo vedľajších úlohách občas vykukne populárna tvár. Objavia sa tak napríklad Sharon Stone, David Schwimmer, Jeffrey Wright, Matthias Schoenaerts, James Cromwell alebo Robert Patrick. Nikto však nemá šancu vybudovať postavu a ide skôr o cameá, kde si každý odohrá kvalitnú hereckú etudu a zmizne.

Laundromat je ďalším Soderbergovym titulom, ktorým dieru do filmového sveta nespraví. Je profesionálne nakrútený, má dobrú tému ale chýba tu väčší ťah na bránu. Ak ste jeho fanúšikom, budete zaiste opäť obdivovať tú ľahkosť s akou prenáša svoje vízie na plátno (tentoraz obrazovku). Je vidieť, že opäť pracoval so srdcom, prekypuje nápadmi a počas natáčania musela vládnuť veľká pohoda. Netreba mu to zazlievať.

The Laundromat

Soderbergh nakrúca filmy presne ako chce. Ale ja by som sa prihováral k tomu, aby opäť vytiahol zo seba to najlepšie a naservíroval nám poriadnu bombu, ktorá nami zamáva. Konečné číselné hodnotenie je možno trochu prísne, ale vieme čo Soderbergh ponúka, keď pracuje s lepšími scenármi, sústredenejšie a kreatívnejšie.

The Laundromat (USA, 2019, 95 min.)
Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Jake Bernstein (novela), Scott Z. Burns (scenár). Hrajú: Gary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski ...

autor Peter Pavlík 27.5.2020