BAD BOYS NAVŽDY

BAD BOYS NAVŽDY

8.0

Keď v roku 1995 zavítal do kín prvý diel Bad Boys, išlo o veľmi slušne naplnenú mustru podžánru buddy -movie. Z davu vynikal najmä výborne zvolenou ústrednou dvojicou Will Smith/Martin Lawrence a agresívnou vizualitou akéhosi debutanta menom Michael Bay. Zrodil sa hit, no na dvojku si bolo treba počkať dlhých osem rokov.

Medzitým sa z Baya aj Smitha stali hviezdy svojich oborov a pred divákov sa dostala omnoho epickejšia, šialenejšia a politicky nekorektnejšia nálož. Reakcie ani tržby však neboli jednoznačné. Bay pre ďalšie projekty zmenil producenta Jerryho Bruckheimera za Spielberga a trojka skončila na dlhé roky v „Development Hell“. Až doteraz. Sedemnásť rokov po dvojke sa teda zlí chlapci vracajú. Tentoraz ale bez svojho adoptívneho otca a je to dosť poznať.

Mike (Will Smith) a Marcus (Martin Lawrence) stále pracujú ako partneri v Miamskej polícii. No ich najnovší prípad bude najťažším, pretože to tentoraz bude osobné. Mexický gangster ide tvrdo za pomstou svojho otca a jedným z jeho terčov je aj Mike. Navyše Marcus túži po dôchodku. Ich posledná jazda sa tak nezaobíde bez strieľania, vrtuľníkov, výbuchov a množstva vtipných situácii. Nie všetko je ale tak ako to vyzerá.

Už od začiatku je jasné, že Smith aj Lawrence majú zo svojich návratov radosť. Pritom je evidentné, že tvorcovia nemajú problém reflektovať ich skutočný vek. Charakterizácia a konfrontácie postáv sa viac posunuli k dospelejším Smrtonosným zbraniam a namiesto nich sa pred kamerou v rovnakom príbehu pokojne mohli preháňať Mel Gibson a Danny Glover. Túto ikonickú sériu som nespomenul náhodou, pretože atmosféra filmu viac než bezstarostné strieľanie záporákov z prvých dvoch častí, pripomína temnejšie príbehy Riggsa a Murtaugha.

Pôvodne totiž tento projekt pripravoval často nekompromisný Joe Carnahan (Narc, Grey) a evidentne z jeho vízie ostalo viac, než len prepúšťacie papiere. V čom tkvie tento posun, bohužiaľ nemôžem vysvetliť bez spoilerov. Markentingové oddelenie našťastie nechalo esá v rukáve a v kine vás čaká niekoľko (ne)príjemných prekvapení. Príbeh a scenár sú z celej série najlepšie, takže vlastne prvýkrát nejde iba o mix sitcomového humoru a efektných akčných scén. Čo však neznamená, že sa oboch týchto ingrediencií nedočkáte.

Stále sa pohybujeme vo vodách vysokorozpočtového Hollywoodu, no tentoraz v trochu civilnejšom podaní. Nekonajú sa teda žiadne súložiace krysy, vyťahovanie vnútorností z mŕtvol ani drogových eskapád. Iste, nejde o žiadny sofistikovaný humor a stále sa mieri predovšetkým na prvú signálnu, ale posun je jasný a vôbec to neprekáža.

Bad Boys navždy

Problémom však je nevýraznosť akčných scén. Náhradné režisérske duo Adil El Arbi/Bilall Fallah za Bayom nestíha vo vynaliezavosti, adrenalíne a už vôbec nie v remesle. Najhoršie tak pôsobia momenty, keď sa jeho rukopis snažia napodobovať. Našťastie to nie je tak často ako sa javí z trailerov. Občas príbehu dochádza dych a po ruke nie je žiadna šialenosť ani originálny výrazový prostriedok, ktorý by zahnal vkrádajúcu sa (veľmi občasnú) nezaujímavosť. Podobných okamihov je našťastie minimum.

Remeselne ide o príjemne retro, pripomínajúce 90. roky. V tomto ohľade najviac poteší oprášenie vynikajúcich pôvodných hudobných motívov Marka Mancinu (vo dvojke sa neobjavili). Okrem nich Lorne Balfe síce nič úžasné nevymyslel, no ani nič nekazí. Kamera Robrechta Heyvaerta takisto pôsobí ako z Bruckheimerových produkcií prelomu milénií. Aj napriek tomu sa na nostalgiu prekvapivo netlačí tak intenzívne ako napríklad v poslednom Terminátorovi alebo nebodaj Star Wars. Nečakané cameá dokonca potešia a občas sú veľmi vtipné (svadba, medzititulková scéna).

Ďalším príjemným prekvapením sú vedľajšie postavy. Joe Pantoliano ako zúrivý šéf je istotou a tím mlaďasov má našťastie ďaleko k nevýraznosti podobne ladeného zoskupenia v trojke Expendables. Sú to síce iba karikatúry známych klišé (teda okrem úžasne koncipovaného počítačového nerda), no dvojici hlavných protagonistov efektívne nahrávajú. Vôbec by som sa nečudoval, keby už ležal v Sony niekde na stole scenár k ich seriálovému spin-offu v hlavnej úlohe s nesmierne sexy Vanessou Hudgens. Osobitou kapitolou sú nekompromisní záporáci, s hromadou scenáristických kolotočov, ktoré sú našťastie vtipne akcentované.

Bad Boys navždy

Ak máte z predchádzajúcich riadkov pocit, že ide o výnimočnú udalosť, tak vás ale musím bohužiaľ trochu sklamať. Stále tu máte dočinenie s „iba“ veľmi kvalitným produktom , ktorý má občas problémy so štylizáciou, tempom a prepínaním medzi rozvernou komédiou a osudovou drámou. Niektoré digitálne triky nie sú zďaleka dokonalé a remeselná suverénnosť Michaela Baya a jeho (či akýkoľvek iný) autorský rukopis sú v nedohľadne (pre mnohých našťastie). Takisto si nie som istý, čo na výsledok povie divák, ktorý sa vydá do kina za čistokrvnou akčnou komédiou. To sú však väčšinou iba nepodstatné výčitky v mori obrovskej spokojnosti.

Stále ide o prvotriedny blockbuster plný atrakcií, zábavy, akcie a nejakého toho ponaučenia. Jerry Bruckheimer si spomenul na svoje lepšie včerajšky a po sérii neúspešných projektov sa vrátil tam, kde patrí. Aj keď tentoraz vyznením viac pripomína svojho najväčšieho rivala svojich zlatých časov Joela Silvera. Vlastne by som sa vôbec nečudoval, keby k nemu niekto prepašoval konkurenčný scenár tretej Smrtonosnej zbrane (teda predtým než tematicky zmäkla) a ten sa po miernych úpravách (napríklad prepísaním mien hlavných hrdinov) realizoval.

Bad Boys navždy milo prekvapil. Tematicky, poňatím aj kvalitou navyše vracia do kín zdanlivo mŕtvy žáner, ktorý popcornožrútom tak strašne veľmi chýba. Nevidím teda dôvod prečo nevyraziť do kina (teda pokiaľ neulietavate na európskych alebo islandských sociálnych drámach). Zo zlých chlapcov sa pomaly stávajú dobrí muži a ja dúfam, že na ich ďalšiu akciu nebude potrebné čakať ďalších dlhých 17 rokov. Naozaj som netušil a ani nedúfal, že to bude takto dobré.

P.S. Will Smith sa konečne dočkal a je v titulkoch tejto série uvedený na prvom mieste.

Bad Boys for Life (USA / Mexiko, 2020, 124 min.)
Réžia: Adil El Arbi (as Adil), Bilall Fallah (as Bilall). Scenár: Chris Bremner, Peter Craig, Joe Carnahan, George Gallo. Hrajú: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Alexander Ludwig, Charles Melton, Paola Nunez, Kate Del Castillo ...

autor Peter Pavlík 23.1.2020
8.0
5.9