ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK

ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK

6.0

Prvý atribút nemožno novej komédii Jakuba Kronera (Lóve) uprieť – je profesionálne nakrútený. Dostal dobrý rozpočet, silné herecké obsadenie a v nejednej scéne pôsobí luxusne, dovolí si pekné filmové kúsky s kamerou či hudbou. A čo je mimoriadne dôležité, nenatiahol zbytočne ani stopáž, stačí mu 92 minút.

To sú výborné devízy na začiatok, ktoré ústia v potenciálny slovenský žánrový hit. Nemusíte sa pri ňom ošívať pri zle nazvučených scenách a nemáte problém ani s formálnymi finesami. Nič vás neruší a môžete sa maximálne sústrediť na obsah. Ani v roku 2019 to nie je samozrejmosť, preto malá pochvala na úvod.

Tvorivé duo Kroner-Kronerová si vyskúšalo režisérsko-scenáristickú spoluprácu už pri seriálovom hite Milenky a teraz si zobrali všetky štyri herečky do vlastnej komédie. Pauhofová-Norisová-Marcinková-Lišková, to je mocné kvarteto dám, ktoré sa zhostili rozmanitých úloh. Jednu pred Vianocami odkopol frajer (a z Malediv asi nič nebude), druhá ako-tak toleruje zbrklého manžela, tretia je rozvedená a srší hnevom len čo bývalého vidí a štvrtá dáma je vo finálnom štádiu tehotenstva, no jej manžel nevie, z čoho byť nervózny viac: že jeho hotel preberá nový majiteľ alebo či bude dobrým otcom. Štyri kamarátky si zrejme v živote preskákali veľa a na Štrbskom plese ich čakajú krásne sviatky i viaceré prekvapenia.

Scenár dáva priestor až tuctu postáv, čo znamená, že ich treba miešať, skúšať, odrážať a spájať. Nie je tu jedna celistvá línia okrem výletu na hory, ale každá postava má svoju menšiu, aj podľa zamerania postavy – trapasy či situačný humor vznikajú najmä z ich miešania. Takže Táňa Pauhofová ako rozídená žena sa musí boriť so smútením a neskôr náletom nápadníka. Zuzana Norisová si kladie otázku ako sa dá vydržať s roztržitým chlapom, čo vždy niekde zabudne dcéru. Gabriela Marcinková má náročnú dvojvýzvu ako sa udržať mentálne v tehotenstve na nohách a zároveň s manželom pod tlakom (nenechá ju raz v štichu?). Antónia Lišková je rozvedená, naráža na bývalého s milenkou, riešia puberťáčku, ktorá je presne v tom ťažkom veku, keď ju už pokúšajú chlapi či ľahké drogy, no dospeláci ju ešte takto neakceptujú.

Šťastný nový rok

V prostredí Vysokých Tatier a najmä jedného luxusného hotelu i okolia sa dá pripraviť prekvapivo veľa dobrých scén. Predchádza im prvá štvrtina v meste, kde postupne spoznávame hrdinky a rýchlo sa načrtne ešte aj línia pre dvojicu Vašáryová-Bartoška, ktorí si z minulosti odnášajú isté spomienky a možno sa im tieto sviatky podarí na ne nadviazať. Po 20-30 minútach presne viete natipovať, ktorá postava ako skončí. Na jednej strane je to nevýhoda scenára, lebo neostáva toľko miesta pre prekvapenia a prvá polovica mi príde lepšie zosnovaná ako druhá, kde už všetky línie do seba zapadnú. Výhoda je, že sa na vybrané momenty pripravíte a už hodnotíte iba ich realizáciu.

Adriana Kronerová stavila na istotu a scény nie sú zbytočne komplikované, hoci v nich často vystupuje šesť-sedem osôb, niekde ešte viac. Lepšie pôsobia práve hromadné scény, kde je priestor na doberanie či ľahký humor, nielen situačný, aj verbálny. Vážnejšie scény alebo dvojice majú trošku ťažšiu úlohu popri vtipnom kolorite, a vyťažia dobrých hercov. Reunion Emílie Vašáryovej s Bartoškom je fajn, hoci môžete si myslieť svoje o tom, ako tvorcovia okorenia jednu scénu. Rande vo vežičke s Táňou Pauhofovou zase ponúka jemne trápne dialógy, ale v mojom okolí majú šancu byť pamätné („Leví kráľ je najviac!“). Táto scéna však jasne ukáže, ako môže zanechať dobrý dojem tým, že je profesionálne natočená – kamera sa tu vyšantila neuveriteľným spôsobom, aký v slovenskom filme vidieť iba príležitostne.

Šťastný nový rok

Využíva sa tu osvedčený, ale našťastie nie úplne prízemný humor. Je tu priestor pre zámeny, zabudnutia, začiatky, zábavné veľké čísla (párty), zákroky na svahu, záber s medveďom i zábavu na vrchole lanovky, keď sa na drzovku predbehnete – áno, aj hromadné spevavé číslo si tu našlo miesto. Vďaka dobrému strihu je celok udržateľný a pri desiatkach vtipov klasicky stačí, ak sa zabavíte na každom druhom.

Šťastný nový rok má nabité herecké obsadenie: okrem štyroch žien so zaručenými dobrými hereckými výkonmi tu príde aj traja chlapi, kde oceňujem trošku iné rozloženie rolí, na aké sme z filmov zvyknutí. Tomáš Maštalír je špička a vyčnieva o úroveň nad kolegami, pritom si zobral rolu skôr ubitého tatka, čo si chce vypnúť hlavu. Ján Koleník berie na seba rolu nápadníka, ktorý by mal osloviť single dámu. Marek Majeský si vystačí skôr s vedľajšou úlohou a sadla mu lepšie ako niektoré väčšie sóla v iných filmoch. Jakub Prachař má výbornú rolu, v ktorej dokáže využiť svoj humor a veríte mu náročné výzvy. Aj mladí herci sú kvalitne obsadení – ale iba mená nestačia. Jakub Kroner dokázal, že ich vie dobre viesť a preto mu mnohé scény vychádzajú.

Šťastný nový rok

Šťastný nový rok môžeme považovať za lokálny úspech, lebo dobrú vianočnú komédiu s tuctom hercom sa nepodarí natočiť vždy – svoje o tom vedia britskí i americkí tvorcovia, ktorí už 16 rokov naháňajú tieň Lásky nebeskej. Tento film má síce priehľadne pointy, ale ako žánrový film celkom funguje a má šancu byť hitom tejto zimy už po prvom víkende.

PS – Mnohé diváčky sa zhodnú, že seriálové Milenky boli iné a možno lepšie. Ale nejedna je ochotná ísť pri ŠNR možno aj na 8/10.

Šťastný Nový Rok (Slovensko, 2019, 92 min.)
Réžia: Jakub Kroner. Scenár: Adriana Kronerová. Hrajú: Táňa Pauhofová, Emília Vášáryová, Gabriela Marcinková, Antónia Lišková, Zuzana Norisová, Anna Kadeřávková, Karolína Tkáčová, Nina Petrikovičová, Jiří Bartoška, Ján Koleník, Tomáš Maštalír, Jakub Prachař, Marek Majeský, Petr Vaněk ...

autor Michal Korec 6.12.2019
6.0
6.3