SNEŽNÝ CHLAPEC

SNEŽNÝ CHLAPEC

7.0

Štúdio DreamWorks sa spojilo so svojou orientálnou pobočkou (dnes Pearl Studio) a majú pre nás pekný animák, ktorý sa netradične odohráva celý v Číne. Je to nečakaná ukážka, kam sme sa dostali v nakrúcaní filmov s ázijským kapitálom. Na druhej strane je prirodzené, že keď máme do činenia s yetim, čo sa má pohybovať v okolí Everestu, určite bude mať k nemu bližšie z čínskeho mesta, ako napríklad New Yorku.

Hlavnou hrdinkou je tínendžerka Yi žije s mamou a babkou a chce si splniť životný sen. Zároveň má v živote riadne nabitý program. Namiesto prechádzok s kamošmi maká na poltucte rôznych džobov, aby si zarobila peniažky na niečo veľké. Medzičasom z neďalekého laboratória zdrhne odchytený snežný chlapec, ktorý túži po návrate do Himalájí. Keďže zlá organizácia ide netradičnému chlpáčovi po krku, Yi sa mu rozhodne pomôcť vypadnúť z mesta na vidiek a odtiaľ do ambiciózneho cieľa. Cestou sa k nej pripoja aj dvaja kamoši – táto skupina by už mohla mať šancu reálne pomôcť mladému yetimu.

Hoci s yetim už koketoval nejeden animák, novinka z dielne DreamWorks pôsobí celkom sviežo. Úvod je síce vystrihnutý ako z iného filmu a spočiatku netušíme, ktorá bije – ale to sa snažia autori o pohľad na dianie z prvej osoby, kde očami yetiho utekáme z väzenia. Už týmto prológom chcú navnadiť trošku inú atmosféru a potvrdia existenciu titulnej postavy. A možno budete neskôr ešte viac prekvapení jeho ďalším elementom – opäť raz je to hrdina, ktorý nerozpráva.

Podobne ako Drak z DreamWorks trilógie Ako si vycvičiť draka, ani Everest nemukne. Snaží sa o gestá, mimiku, naznačuje rôzne emócie, takže presne sa dá odhadnúť, kedy je smutný a kedy má z niečoho radosť, ale ukecaný nie je. A to je obrovské plus v čase ukričaných dabingov či animákov, ktoré sa cez vtipné hlášky postáv snažia odľahčiť dianie na plátne.

Snežný chlapec

Snežný chlapec totiž nemá toľko veselých postavičiek a osudov ako iné príbehy. U yetiho rieši problém odcudzenia s rodinou a väzenie v civilizácii, ktorá ho chce ako atrakcia. Mladá hrdinka Yi má pomerne ťažký život a v priebehu cesty ju čakajú náročné spomienky. Preto je celkom pútavé vidieť ako umne sú tieto momenty zakomponované do road-movie, kde nie je problém o dramatické, aj bláznivé kúsky. Na tie si scenáristi povolali dvoch chalošov: krásavca závislého na smartfóne a čistote svojich tenisiek a malého snaživca, ktorý by najprv chcel s každým hrať basket, ale na odysei si vystačí aj s kartónom plechoviek.

Symbióza štvorice je dobre využitá – každý má zmysel pre humor, čo sa bude páčiť mladším divákom a keďže majú odlišné vekové hranice, môžu sa s hrdinami stotožniť mladší i starší školáci. To je výborná devíza, lebo ich vtipy zapadnú do vážnejších situácií a potrebných rozhodnutí. Angažmán Yi ako hlavnej hrdinky zase zapadá do súčasného prúdu kinematografie, kde vyniká čoraz viac ženských postáv. A prečo nie! Keď mohol mladý Štikút trénovať draka, nadišiel čas, aby si mladá slečna zobrala do parády yetiho.

Snežný chlapec

Zatiaľ čo kladná strana obsahuje dobré postavy (aj vedľajšie), tá záporná ťahá za kratší koniec. Je tu síce využitý trik s dvojakým zloduchom, ale ich motivácie sú pomerne prosté: chytiť yetiho alebo ho vystaviť. Naháňať a získať živého, neskôr aj mŕtveho. Škoda, ich lepšie prepracovanie by filmu pomohlo. Slúžia ako tieň skupiny hrdinov, ktorí zažívajú fantastickú cestu a dostanú nás na celkom zaujímavé miesta v Číne, o ktorých ste možno ani netušili. A tým, že sa yeti približuje k domovu, rastú jeho schopnosti a dočkáme sa vizuálne pekných momentov.

Niektorí už teraz majú Snežného chlapca ako skrytý tip na oscarovú nomináciu, ale nebude to mať také ľahké. Finiš trilógie Ako si vycvičiť draka bol o stupeň lepší – ale mať dva silné DreamWorks animáky v jednom roku sa tiež cení. Minimálne jednou návštevou kina.

Abominable (Čína / USA, 2019, 97 min.)
Réžia: Jill Culton, Todd Wilderman. Scenár: Jill Culton. V originálnom znení: Chloe Bennet, Albert Tsai, Tenzing Norgay Trainor, Eddie Izzard, Sarah Paulson ...

autor Michal Korec 2.11.2019