DIEGO MARADONA

DIEGO MARADONA

9.0

Asif Kapadia, britský režisér indicko-moslimského pôvodu, je režisérom ako hraných, tak dokumentárnych snímok. Vo svete kinematografie sa paradoxne ale viac presadil práve svojimi dlhometrážnymi dokumentmi, a to v poradí roku vzniku: Senna, Amy a najnovšie Diego Maradona. Vo všetkých troch prípadoch ide, či išlo o veľké osobnosti, či už športového, alebo hudobného sveta. A každú postihol ťažký osud.

Argentínsky fenomenálny futbalista je ale jediný z trojice, ktorý je stále nažive, téma smrti sa však metaforicky objavuje aj vo filme venovanom jeho športovej kariére. Presnejšie kariére futbalistu klubu SSC Neapol a samozrejme aj reprezentácie Argentíny. Tento klub sme poznali a držali mu dlhé roky palce vďaka nášmu klenotu Marekovi Hamšíkovi, najväčšia hviezda, aká kedy v Neapole hrala a zmenila tak aj vnímanie futbalu v tomto nie príliš bohatom meste, bol bezpochyby Maradona.

Na mušku si ho zobral pred rokmi podobný svojráz, akým je samotný bývalý hráč a tréner, režisér Emir Kusturica a nakrútil dokument Maradona réžia Kusturica. Ak ale chcete dostať o Diegovi ucelenejší pohľad a dve hodiny si skutočne naplno v jeho prítomnosti užiť, dajte radšej prednosť precíznemu Kapadiovmu dielu.

Diego Maradona pôsobil v SSC Neapol v rokoch 1984 až 1991 a doviedol klub k dvom titulom majstra Talianska. To všetko po tom, čo sa Neapol dlhé roky ledva udržiaval v sérii A. Medzičasom sa odohrali v roku 1986 Majstrovstvá sveta vo futbale v Mexiku a v roku 1990 v Taliansku. Maradona patril na oboch turnajov k najvýznamnejším osobnostiam, respektíve tou najvýznamnejšou vždy aj bol.

V prvom prípade doniesol spoločne s mužstvom Argentíny domov titul majstra sveta, v tom druhom sa zase pričinil o vyradenie Talianskej reprezentácie na domácom šampionáte, zhodou okolností na veľkom štadióne vo svojom domove, v Neapole. No a ďalším fenomenálnym úspechom SSC a Maradonu bolo víťazstvo v pohári UEFA. Všetky tieto udalosti sú predmetom Kapadiovho „rozprávania“, čo je v tomto prípade, i keď ide o dokument, veľmi vhodný termín.

Diego Maradona

Diego Maradona (film) totiž pripomína naratív hraného filmu. A to veľmi napínavého. Príchod do chudobného mesta medzi sotva priemerných hráčov, počiatočné neúspechy, následné obrovské úspechy a pády. Kapadia sa však nesústreďuje iba na športovú kariéru, ale chce podať divákovi komplexnejší pohľad na konkrétneho človeka, ako aj na mentalitu ľudí Neapola, ale aj Talianska a nakoniec aj na fungovanie mafie v meste.

Veľkú pozornosť dostáva aj Diegov súkromný život. Všetko je však vďaka perfekcionisticky vypočítanej vyváženosti všetkých tém maximálne prehľadné a divákovi je jasné, že tu všetko so všetkým súvisí a že režisér vybral z veľkého množstva materiálu presne tie scény, ktoré plnohodnotný dokument potrebuje. Nič nie je navyše a v kine budete mať pocit, že ani nič nechýba.

Diego Maradona

V čom ale Kapadia skutočne boduje je jeho zarputilosť v zháňaní množstva dosiaľ nevideného, ale samozrejme aj videného materiálu. Ktorý fanúšik by sa rád nepozrel na zábery osláv titulu v Neapolskej šatni, na námestí v Buenos Aires, alebo na matku tešiacu sa z úspechu jej vlastného syna. Na druhú stranu máme možnosť vidieť Diega zabávať sa v spoločnosti Neapolskej Gomory, ľahkých dievčat, prípadne sledovať vyhlásenia vodcu mafie na televíznej obrazovke.

Pre znalca ako futbalovej histórie, tak Maradonovej kariéry je absolútne unikátnym zážitkom pozrieť si jeho slávne góly, najmä tie proti Anglicku vo štvrťfinále v Mexiku, na veľkom plátne. Alebo opäť si zopakovať tú škodoradosť, ktorú sme chtiac-nechtiac pociťovali pri penaltovom rozstreli v semifinále v Taliansku v Neapole. Československo totiž vtedy prehralo v skupine s Talianskom vďaka neuznanému regulárnemu gólu.

Diego Maradona

Film nakoniec dokáže zmysluplne obhájiť aj určitú snahu o rehabilitáciu Maradonu pred očami verejnosti, nejde však o žiaden kalkul, divák si pri sledovaní nutne uvedomí, že futbalista žil absolútne šialený život a málokto zo smrteľníkov by takýto obrovský tlak dokázal uniesť. Nakoniec je Maradonovým veľkým víťazstvom už len fakt, že je stále nažive a dokonca to dotiahol v minulosti až ku kormidlu argentínskej reprezentácie.

V skratke, dokument Diego Maradona je splneným snom každého skutočného fanúšika futbalu, vďaka nesmierne zaujímavému osudu veľkej a zároveň kontroverznej osobnosti ale bezpochyby zaujme aj širokú verejnosť. A patrí medzi najlepšie športové dokumenty všetkých čias.

Diego Maradona (UK, 2019, 130 min.)
Réžia: Asif Kapadia. Účinkujú: Diego Amando Maradona, Diego Maradona Jr, Cristiana Sinagra ...

autor Erik Binder 16.8.2019