ŽENY V BEHU

ŽENY V BEHU

7.0

Českí tvorcovia nakrúcajú vzťahové komédie ako na bežiacom páse, berú možné i nemožné námety. Posielajú hrdinov i hrdinky do zapeklitých situácií, miešajú vzťahy v rodinách i na pracovisku, hádžu do ciest záletníkov i femme fatale. Navštevujeme s nimi veľké mestá, turistické strediská, dostaneme sa s nimi do hôr i k moru. Ženy v behu si vybrali dobrú aktuálnu tematiku – bežeckú mániu, ku ktorej chcú pripojiť svoje hrdinky. Názov nemôže byť trefnejší: je tu niekoľko žien, ktoré sa dostávajú k novému športovému zážitku.

Beh slúži ako platforma pre rozvíjanie rodinných i milostných vzťahov. Nedostanete veľa tipov na váš tréning, na druhej strane z filmu sála chuť ísť behať, zdolať nejakú métu či absolvovať pretek – jeho zimné nasadenie je trošku klamlivé, odohráva sa v skôr teplejších mesiacoch. Začína jasnou pointou – starší chlapík si zaumieni, že na zoznam životných cieľov si pripíše odbehnutie maratónu. Nedožije sa, no manželka sa rozhodne cieľ prebrať a s urnou na chrbte odbehať celých 42 kilometrov. Nie úplne sama, snaženie pretaví na rodinnú misiu, povolá aj tri dcéry, takže to už vyzerá reálnejšie. Prirodzene, žiadna zo štyroch žien nebehala a má tri mesiace, aby natrénovala aspoň na štafetu 10 km. Popritom spoznáme osudy žien, ich vzťahy a posunieme sa/ich ďalej.

Vyčítať filmu, že je tam málo behu, by nebolo príliš spravodlivé. Hoci pri súčasnej bežeckej mánii by ste azda očakávali, že tam bude troška viac. Kvitujme herečkám, že ich kondička na začiatku a na konci vyzerá skutočne inak, hoci nejedna bojuje s kilometrami s vyplazeným jazykom. Sú tu očakávané scény prvotného odmietania (hádam ste netipovali, že všetky hneď naskočia na mamin nápad?), nesmie chýbať pár tréningov (a mohol by sa tu objaviť aj nejaký fešák do partie) a samotné preteky. Lenže hoci názov sľubuje Ženy v behu, skôr sa chce sústrediť na behanie medzi vzťahovými lapáliami v ich živote.

Ženy v behu Ženy v behu

Matka a tri dcéry, to sú celkom dobré postavy vhodne obsadené šikovnými herečkami. Po istom čase vidíme Terezu Kostkovú vo väčšej filmovej roli a ako matka viacerých detí s lenivým chlapom (opäť fotrovský Ondřej Vetchý) je celkom podarená. Jej postava má jasný cieľ: dokázať partnerovi, že je silná a aby si ju konečne vzal za ženu. Veronika Kubařová rieši problém, že biologické hodiny tikajú ako nikdy predtým a jej chlap je riadne neverný, takže tam sa potomka nedočká – jej opätovné návraty s kuframi domov sú vždy milé a úsmevné. Trio uzatvorí Jenovéfa Boková (mix Emmy Stone a Zooey Deschanel v niektorých scénach), ktorá má zatiaľ rada posteľné hrátky so šéfom, no už ju asi po čase omrzia, keď sa nedokáže rozviesť s manželkou...

Tri dcéry a ich neprestajné trampoty s chlapmi. Niekedy ich mama pomáha riešiť, inokedy ich necháva osudu napospas. Občas postráži dcérku od vedľa, ktorá patrí k tatkovi a po ňom poškuľuje jedna z dcér. Úprimne, je cítiť, že ženy hrajú hlavnú rolu a chlapi sú tu skôr na epizódne výstupy (ešte aj ten Bolek zomrie hneď v prvej štvrtine), s čím treba rátať. Na babské jazdy teda ideálny film, ale ako sa bude cítiť pánsky sprievod?

Ženy v behu Ženy v behu

Nie úplne mizerne, lebo hoci Vetchý hrá lenivého hňupa, Vladimír Polívka i Martin Hofmann dostali podstatne lepšie roly, kde na povrch vyplávajú aj milé momenty (chlap sa nevie zbaviť fotiek a trofejí bývalej) či citlivé (spôsob, akým tvorcovia pristupujú k smrti, je nečakane konštruktívny a dobre podaný). Sú tu očakávané veci i prekvapenia, všetko je vhodne namixované.

Až sa nechce veriť, že za scenár zodpovedá rovnaký chlapík ako za Láska je láska či Život je život. Osobne mám teóriu, že Horský sa už celkom vypísal a už vie, kedy má vtip strihať, kedy ho nechať vyznieť alebo vyšumieť. Veľké plus, uvidíme, ako sa mu bude dariť so scenármi ďalej. Najväčším prekvapením je, že Martin Horský si film aj zrežíroval a je to v prospech celého výsledku.

Takže áno, je tu síce veľa jednoduchého humoru i očakávaných situácií (až tak veľa zvratov film nemá), určite však poteší diváčky a záujemcov o českú komédiu. S návštevnosťou to bude mať popri Trhline ťažké, ale bola by škoda, ak by vám v kine ušiel nejaký hrací čas...

Ženy v běhu (ČR, 2019, 93 min.)
Réžia: Martin Horský. Scenár: Martin Horský. Hrajú: Zlata Adamovská, Tereza Kostková, Veronika Kubařová, Jenovéfa Boková, Vladimír Polívka, Ondřej Vetchý, Martin Hofmann

autor Michal Korec 1.2.2019