PAT & MAT OPÄŤ V AKCII

PAT & MAT OPÄŤ V AKCII

6.0

Pat a Mat vo filme sa pred dvomi rokmi ukázali ako solídny jarný hit. V správnom čase dorazilo retro pre pamätníkov a čerstvá groteska pre súčasný drobizg, ktorým dvaja nešikovníci ukázali ako sa dá narobiť kopa neplechy. Akurát to boli len pospájané epizódy do jedného filmu, žiadny pestrý celok.

Filmová dvojka pokračuje v duchu predchodcu v tom, že ponúka opäť krátke epizódy nasekané do istej postupnosti a 75 minút. Mnohých prekvapí ich rozličná dĺžka: niektoré si vystačia na 5 minút, iné pýtajú takmer desať, vždy podľa jednotlivej témy, resp. podľa toho, na čo sa Pat a Mat vrhnú. Žijú si pekne v domčeku ako susedia, no rozličné výzvy prichádzajú: ako sa zbaviť krtka, postaviť si plot, vyhútať ako na kosačku, ktorá mala ufiknutý elektrický prívod či iné chuťovky. Opäť teda žiaden veľký príbeh na celovečernú stopáž a grandiózne filmové poňatie – niektorým to zrejme vadiť nebude a najmä rodičia s malými deťmi si na takom formáte zgustnú (ak odídu na vécko, nič sa nestane, lebo film sa pohne maximálne o pol epizódky ďalej a drobec si veľa nevšimne). No dlhoroční fanúšikovia by možno už po 40 rokoch aj pristali na dáku zmenu...

Druhý filmový Pat a Mat sa navyše snaží o rôzne variácie. Nedostavia sa ani tak pri tematickej náplni, kde sa riešia stavebné patálie vskutku svojským spôsobom – tatkovia i synovia vytušia prakticky od prvej epizódy, že Pat a Mat idú na veci akosi naopak, často sa im nedarí alebo dokončia úlohe skôr z núdze ako cnosti. Je prekvapivé sledovať, ako najmä malé deti už vedia, čo je správne a čo už nie, resp. je to aj filmovo prehnané a na miestach sa celkom bavia.

No obe generácie sa predsa len vyšantia v iných momentoch. Do druhého Pata a Mata pribudlo akosi viac fyzických vtipov na prvú, t.j. jeden či obaja padajú na ústa, dostávajú poza uši, niečo im spadne na gebuľu alebo im uletí baretka. To otcov či rodičov veľmi nenadchne, skôr impozantné riešenia pri niektorých situáciách, kde sami uznajú, že toto by teda ani ich, najväčších kutilov, veru nenapadlo.

Pat & Mat opäť v akcii Pat & Mat opäť v akcii

Je fajn vidieť, že Pat a Mat kráčajú s dobou a vo filme sú novšie technológie ako diaľkové ovládania či dokonca drony, ale nemusíte sa báť, že by autori zabudli na starú dobrú miešačku, kladivo a klince, lopaty či rýle. Je fajn zbúrať komín modernou technikou, a stará pecka do skleného okna pobaví vždy. Niekedy je úžasné sledovať, koľko škody dokážu Pat a Mat narobiť v jedinej epizóde, až máte pocit, že vo finálnej stopáži toho viac pokazia ako vôbec dajú dohromady.

Novinkou vo filme sú medziscénky, kde zväčša v interiéri Pat a Mat vykonajú jeden skeč a potom sa film prepne na ďalšiu epizódky. Zaberajú zhruba 30 až 45 sekúnd a výraznou novinkou je ich dabing. Väčšina epizód si naďalej drží hudbu a komunikuje cez gestá postáv, takže nasadenie hlasov je sčasti nečakané, možno až rušivé. Na Slovensku dabuje dvojica Latinák-Dangl, ktorí k ťuťmákom celkom aj sedia, no pridaná hodnota tých nahovorených sekvencií nie je vysoká a neukazuje pre Pata a Mata ten správny posun. Tvorcovia chcú, aby diváci sami posúdili, či dabovať ďalej alebo nie. Osobne som tu zástanca klasiky a hlasy sú príliš konkretizujúce, Pat a Mat ich nepotrebujú.

No pri tomto druhom filme mám pocit, že by potrebovali recept na väčšiu mieru pestrosti, originality a odlíšenia epizód, lebo tento raz mi prišla skladba filmu ako relatívne monotónna, už vo štvrtej-piatej epizóde sa začali objavovať pocity nudy a podozrivý pocit, že film sa už nenakopne. Ešte pár scénok sa vypälo k dobrému výkonu, ale celok je tento raz slabšie poskladaný ako prvý film.

Možno je to už aj menšími očakávaniami. Pri jednotke sme tipovali, ako si autori poradia s desiatkami minút, no tu ideme na väčšiu istotu. Tým, že autori ponechali formulku a skúsili skôr variáciu, sa film trošku ochudobnil. Je to viac toho istého – pre rodiny stále dobré, erudovanejší fanúšik už pýta viac.

Pat & Mat opäť v akcii (ČR, 2018, 75 min.)
Réžia: Marek Beneš. Scenár: Marek Beneš

autor Michal Korec 25.6.2018