BATMAN VS. SUPERMAN: ÚSVIT SPRAVODLIVOSTI

7.0

Je to ako splnený sen dvoch skupín fanúšikov s bonusom. Nielenže sa milovníci Batmana i Supermana dočkajú nového filmu s obľúbeným hrdinom, Zack Snyder má odvahu ich postaviť proti sebe a ešte aj odštartovať celú sériu. V IMAX je to ohlušujúci epický celok – ako však naplnil ambície?

Bruce Wayne je naštvaný, že mu Superman roztrieskal mrakodrap a pol mesta. Pripravuje sa na súboj s ním. Superman začína čeliť strachu verejnosti: objavuje sa náhodne, ničí okolie, nedá sa kontrolovať. Lex Luthor by strašne chcel vyrábať a dodávať zbrane, cíti šancu z vraku s generálom Zodom, zatiaľ sa tam nevie dostať a skúša to cez senátorku, ktorá pochybuje o prítomnosti Supermana. Lois Lane je na stope dodávateľa zbraní, ktoré vyvolávajú pochybnosti. Všetko súvisí a osudové interakcie prídu...

Z deja treba prezradiť čo najmenej, každá scéna budí očakávania a napätie sa dá krájať. Oscarový scenárista Chris Terrio tvorí s veľkým množstvom postáv, motivácií a pozadí. Úvod štartuje u Brucea Waynea, rýchlo prešaltuje na Clarka Kenta; citít, že prostredím i štýlom nadväzuje na Muža z ocele. Je to jeho pokračovanie – a súčasne inštaluje Batmana a jeho líniu. Prvá hodina skáče medzi jednotlivými hrdinami a neskôr prídu momenty, kedy sa začínajú prelínať postavy z každého univerza v jednom celku. Nie je to iba o osudových stretoch Batmana a Supermana, ktoré sľubuje názov, ale aj ďalších elementoch: Bruce Wayne naháňa kryptonit či ide na párty k Lexovi Luthorovi. Podobných krížových momentov nájdete viac a Terriovi sa celok nerozpadá, dokáže spájať dva vesmíry v jednom filme.

V obrovskej porcii rezonujú viaceré témy, spoločným menovateľom sú temné pocity. Žiadny Marvel štýl – ťažké, drsné pocity. Hnev ženúci Brucea, nenávisť ľudstva voči Supermanovi, chamtivosť Lexa. Do toho neutíchajúca pomsta a snaha vyvolať konflikty. Silní jedinci i ľudstvo neukážu štipku nádeje.

Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti

Scenáristi šikovne mixujú línie hrdinov, ale bojujú s veľkým balvanom: na jednej strane majú výhodu v miešaní svetov, súčasne musia pracovať so známymi prvkami: opäť zrod Batmana (aj nový herec), ďalší Lex Luthor, využitie kryptonitu atď. Za posledných 20 rokov sme videli veľa reštartov. S tým súvisí relatívne veľká spokojnosť s líniou Supermana: nie je teraz okukaná a prepája sa úspešne. Aj dobrá temná línia síce rezonuje, ale chcelo by to čosi viac: plechový oblek bude po Nolanovej trilógií zvláštne vnímaný, ale unavený Batman je výborne využitý. Našťastie sa rysuje formovanie Justice League, v poslednej tretine nastúpi Wonder Woman a celok fanúšikov nesklame. Je to skôr predjedlo.

V hutnom celku rezonujú aj akčné scény a hoci je film opäť nadupaný, oproti Mužovi z ocele zaradil Snyder trošku nižší stupeň. Už sa nehádžu lokomotívy a napriek obrovskému záberu cítiť tlmenie. Pár sekvencií, vzájomných súbojov a megafinále dostanete a občas nevidíte, čo sa na plátne deje, je toho strašne moc. Pocit z temného akčného komiksu a osudovosti zaberá, rovnako aj burácujúca hudba dua Hans Zimmer-Junkie XL, ale chýba tu napríklad pamätná nová téma pre Batmana. Zimmer nechcel brať z Nolanovej trilógie; na soundtracku najlepšie znie Supermanov motív a nástup Wonder Woman.

V hereckom obsadení je najzaujímavejší Ben Affleck, ktorý vštepil starnúcemu netopieriemu mužovi ťažkotonážny pocit i kus dobrého herectva. Ešte ťažko porovnávať s Baleom, do tohto celku zapadol výborne. Henry Cavill sa snaží maximálne, ale stačí mu červený plášť a dobrý setup. Jesse Eisenberg je magor par excellence. Jeremy Irons sa, žiaľ, nevyrovná Michael Cainovi, ale Alfreda hrá inak. Amy Adams nie je výrazná ako minule, Laurence Fishburne je do počtu, Holly Hunter má dobrú rolu. Celý ansámbl je dobre vybraný, ale pri takom počte zažiaria iba niektorí. A Gal Gadot bola skvelá voľba!

Úsvit spravodlivosti si na seba naložil veľa a na plátne to vidno. Najlepšie zaberie ako pokračovanie Supermana, hoci osobne radím Muža z ocele vyššie (u mnohých to bude naopak). Ďalší zrod Batmana sa vydaril najmä vďaka Affleckovi. Štart Justice League je sľubný, ale... chýbaju tu hlbšie emócie. Na to, čo sa deje na plátne, nepadne ani slzička. Pri takom epickom dianí by mala.

PS – Každý, kto uvidí BvS v IMAX, nech skočí na 8/10, kde som pôvodne bol. Nikde inde nevynikne.

Batman v Superman: Dawn of Justice (USA, 2016, 151 min.)
Réžia: Zack Snyder. Scenár: Chris Terrio, David S. Goyer. Hrajú: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons