Kino recenzia > Návrat temného rytiera
Annihilation
Ready Player One
Alita: Battle Angel
Thoroughbreds

NÁVRAT TEMNÉHO RYTIERA

Haló? Komisár Gordon? Tu znepokojený obyvateľ Gothamu! Chcel by som oficiálne podať sťažnosť na vaše vyšetrovacie zložky. Odkedy vyšiel Dentov zákon, neustále sa chválite ...

Haló? Komisár Gordon? Tu znepokojený obyvateľ Gothamu! Chcel by som oficiálne podať sťažnosť na vaše vyšetrovacie zložky. Odkedy vyšiel Dentov zákon, neustále sa chválite jeho účinnosťou a nízkou kriminalitou. Kedy ale plánujete polapiť Mačacieho lupiča? Krádež diamantového náhrdelníku mojej manželky vyšetrujete už niekoľko týždňov. Váš mladý detektív Blake ma síce neustále navštevuje s novými otázkami, ale nezdá sa, že by bol skúsený. Verím, že sa vám aspoň podarí udržať bezpečnosť na zápase Gothamských Tulákov. Teraz, keď Batman po ôsmich rokoch opäť terorizuje ulice tohto pokojného veľkomesta. Kedy navyše vyvrátite tie príšerné dohady o krokodíloch v kanalizácii?

Nasledujúci text môže obsahovať spoilerové informácie:

Spolu s Jokerom očividne odišiel z filmovej série o Batmanovi aj humor (náznaky síce sú). Vážny tón Návratu Temného rytiera satiricky reflektoval redaktor Guardian Xan Brooks: „Hraničí to až s komickosťou, ako keď program detského maškarného večierku napíše Victor Hugo a zhudobní ho Wagner.“  Práve snaha pozdvihnúť Batmana z útrob neónového cirkusu (kam ho uvrhol Joel Shumacher) na tragédiu antických rozmerov robí Nolanovu komiksovú trilógiu nezabudnuteľnou a v poslednom akte asi aj najzraniteľnejšou.

Tak, ako režisér o Návrate Temného rytiera sám povedal: „V jadre ide o klasický súboj dobra proti zlu.“ Tento duel je vo filme prevedený do niekoľkých rovín – spoločenskej (teroristi proti budovateľom systému), individuálnej (potlačenie hnevu), komiksovej (hrdina proti netvorovi) alebo zvrátene idealistickej (chudobní proti bohatým). Tematicky reaguje na jednej strane na ekonomickú krízu, na strane druhej šikovne narába so strachom z anarchie.

Konštrukcia príbehu je opäť premyslená do podrobností, bratom Nolanovcom sa darí udržiavať napätie až do posledných pätnástich minút, keď je zrejmé, kam nitky vedú. Do centra pozornosti sa po minulej časti vracia Batman, jeho obsesie a psychické hranice, ktoré sa snaží prekonať. Zjavujú sa tiene minulosti, v nových aj starých podobách. Tempo rozprávania nemá kedy spomaliť. Kameraman Wally Pfister efektne zasadil odľudštený, chladný tón deja do zimných, zmrazených ulíc veľkomesta. Atmosféru dotvára aj dynamická, razantná hudba Hansa Zimmera. Všetky postavy zohrávajú v scenáristickej mozaike veľkú úlohu, rovnako ako ich predstavitelia. Nolan síce „druhého Heatha Ledgera“ neobjavil, ale každý zlomok hereckého koncertu je prevedený delikátne – od stálic (Michael Caine, Gary Oldman) až po nové tváre (Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt). Akurát Bane v podaní zamaskovaného Toma Hardyho je prezentovaný skôr ako podzemné monštrum, než charizmatický zlosyn.

Na serveri Rotten Tomatoes nazvali kritici Návrat Temného rytiera „ambicióznym.“ Dá sa povedať, že je najbližšie k zlomenie kultu amerického superhrdinu. Na strane druhej sa mu nepodarilo prekročiť „tenký ľad.“ Trilógia bola najsilnejšia v popieraní vlastných pulpových koreňov a preto je sklamaním vidieť, keď sa k nim vracia. Patetické scény nie sú vyvážené humorom a práve vážny tón filmu spôsobil, že nie je jasné, či sa komiksové/filmové klišé (napríklad bomba s odpočítavaním) snaží Nolan poprieť, alebo mu naopak podlieha – netreba podceňovať silu fanúšikov a producentov. Tým, že záver neponúka jednoznačné vysvetlenie osudu hlavnej postavy, Nolan ostal verný svojmu rukopisu (Inception) a možno ponúkol kompromis medzi filmom, aký chcel nakrútiť a aký mu umožnili. Minimálne dve tretiny stopáže však bohato spĺňajú vysoké očakávania nastavené predchádzajúcou časťou. Tomu zodpovedá aj úspech, ktorý mu predpovedal prvý víkend premietania.

Najviac Návrat Temného rytiera však poznačila udalosť, ktorú filmári ovplyvniť nemohli. Christopher Nolan sa k tragickej streľbe na premiére v Colorade vyjadril: „ Kino je môj domov a myšlienka, že niekto zneuctil toto nevinné miesto plné nádeje takým barbarským spôsobom, je pre mňa zdrvujúca. Nič nedokáže uspokojivo vyjadriť naše pocity k nevinným obetiam tohto desivého zločinu, ale naše myšlienky sú s nimi a ich rodinami.“

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU JANKY IMRICHOVEJ_FM A PETRA KONEČNÉHO_KINEMA

The Dark Knight Rises (USA, 2012, 165 min.)
Réžia: Christopher Nolan. Námet: Christopher Nolan, David S. Goyer. Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan. Kamera: Wally Pfister. Strih: Lee Smith. Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: Christian Bale, Joseph Gordon-Levitt, Gary Oldman, Tom Hardy, Liam Neeson, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Morgan Freeman, Marion Cotillard, Michael Caine

2012-07-2525.7.2012 | Marek Hudec

Akcia/Krimi
165 min