EVEREST

EVEREST

7.0

Najvyššie miesta na Zemi, kde je človek vystavený extrémnym skúškam odolnosti, kde už začínajú zlyhávať základné telesné funkcie a kde klimatické podmienky bránia akejkoľvek forme prirodzenej ľudskej existencie, sa stali magnetom pre tých, čo prekračujú limity. Hranice prekonávajú aj hrdinovia snímky podľa skutočných udalostí z roku 1996. Tie im nastavila hora ako personifikovaný hrdina - bojovník, ktorý sám rozhodne, koho v boji s ním ušetrí, koho s následkami omilostí a koho už späť nepustí.

Bolí to, je to nebezpečné. Prečo to vlastne robia? Príbeh podľa spomienok tých, čo prežili, hľadá odpovede. Rozplývajú sa však v masívnom opare hory, ktorá všetko pohltí a ponecháva len pojmovo nevyjadriteľné pocity všetkých zúčastnených. Na tomto mieste splývajú v jedno a nejednoznačná motivácia každého sa mení na kolektívnu výzvu.

Režírujúci Baltasar Kormákur (2 Guns)  s obrovským nadšením preniesol na plátno príbeh ľudskej sily a odolnosti, no i pokory pred neprekonateľnou prírodou. Tragická bilancia osem mŕtvych naznačuje, že snímka nezachytáva žiadnu idylickú selanku oslavujúcu krásu prírody, ale drsný príbeh zápasu. Presne o to sa islandský tvorca aj pokúsil. Téma boja so živlom je mu viac než blízka. Ako obyvateľ krajiny, ktorá skúša odolnosť človeka viac než iné miesta na Zemi, si dokáže poradiť s touto látkou a dôveryhodne ju sprostredkúva divákom.

Everest Everest

Už v snímke Hlboko sa zamýšľal nad nerovným zápasom človeka so živlom. Tento skutočný príbeh skúšal človeka, ktorý po stroskotaní rybárskej lode prežil v ľadových vodách Severného ľadového oceánu, dokázal preplávať niekoľko kilometrov k pobrežiu a bosý prešiel po lávovom poli.

Kormákura fascinujú príbehy o ľudskej výdrži a aj vo filme Everest si vychutnáva moment jedného malého – veľkého zázraku, keď človek prekonáva fyzikálne zákony. Napriek smutnému výsledku jednej nevydarenej expedície, je tu moment, ktorý dovoľuje divákovi vydýchnuť si. Celý film sa naopak nesie v duchu dávkovania nebezpečenstva. Tvorca nevnucuje emócie, ale necháva ich spontánne gradovať a doslova mrazivo kumulovať.

Everest Everest

Tvorcovia si dali záležať na sprostredkovaní autenticity, a v súlade s týmto pravidlom sa film nakrúcal v Himalájach, v Alpách a herci podstúpili tvrdý tréning. Fakty i atmosféru čerpali najmä zo spomienkových kníh tých, čo horolezeckú výpravu prežili – Johna Krakauera (Peklo blízko neba) a Becka Weathersa. Krakauer je známy novinár a horolezec, ktorý sa podpísal aj pod predlohu k výnimočnému filmu Seana Penna – Útek do divočiny (2007). Tentoraz sám čelil extrémnym podmienkam prežitia a bezpochyby je povolaný na to, aby zdokumentoval podobné zážitky.

Kamera je pre tento žáner kľúčová, a preto bolo nevyhnutné zvoliť toho správneho tvorcu. Salvatore Totino (Ťažká váha, Duel Frost/Nixon) odviedol výbornú prácu a práve jeho časť filmovej manufaktúry patrí k tým najvydarenejším. Vďaka nemu sa divákovi naskytli pohľady, ktoré vyrážali dych. Režisér sa zas postaral o to, aby sa aj v kinosále ochladilo na -40 a divák cítil nedostatok kyslíka rovnako, ako hrdinovia tragického príbehu.

Everest (UK / USA / Island, 2015, 121 min.)
Réžia: Baltasar Kormákur. Scenár: William Nicholson, Simon Beaufoy. Hrajú: Jason Clarke, Ang Phula Sherpa, Thomas M. Wright, Jake Gyllenhaal, Vanessa Kirby...

autor Barbora Bačíková 26.9.2015