7 TRPASLÍKOV

7 TRPASLÍKOV

5.0

Princezná Ruženka to mala takmer vyhrané. Stačilo viesť asketický život do osemnástin, dávať si pozor a nepadnúť do hlbokého spánku kvôli uvalenej kliatbe. Lenže to by na oslave 18-ky nemohla byť sedmička trpaslíkov; najmladší Bobo náhodou Ruženku pichol do prsta a nešťastný moment večného spánku nadišiel. Tak sa sedmička vydá nájsť Jacka, ktorého Ruženka miluje a presvedčiť ho o bozku pravej lásky. No Jacka stráži drak Chrlič a zhodou okolností v pevnosti čarodenice Della Morty. Trpaslíci chcú odčiniť všetko zlé a chopia sa akčnej príležitosti.

Sedem trpaslíkov je nemecký animák, ktorý si odhrýzol veľké sústo a mieša postavičky rôznych rozprávok do jedného celku. Jedným z najväčších problémov je fakt, že tento rok je už tretím filmom, ktorý sa zaoberá Šípkovou Ruženkou: mali sme Maleficent, boli tu Traja bratia a teraz máme sledovať príbeh znova, hoci sem privandrovali postavičky z inej rozprávky. V nemeckej verzii veľa neprináša, iba základný fakt, že do osemnástin kliatba musí prísť. Je to spúšťač diania a v ďalšej stopáži pristúpi 7 trpaslíkov rovnako aj k iným príbehom – na pretras príde aj Ľadová kráľovná, lebo sa sem hodí.

7 trpaslíkov 7 trpaslíkov

Cieľ animáku je dosť jednoduchý: pobaviť deti trpaslíkmi v dobrodružných situáciách. Od klasických rozprávok sa vzdiali, berie pár známych mien, stačí, že sedmička odlišných postáv bude padať, skákať, zažije pár akčných situácií a doplazí sa k drakovi, Jackovi, porazí kliatbu. Je to ťažko uveriteľný mix, ktorému neprospievajú ani podivné motívy niektorých postáv. Orientácia nie je príliš ľahká, ani pri ústrednej sedmičke, ani pri iných. Trpaslíci zažijú rozličné šlamastiky a deti sa majú na čo pozerať.

Lenže súčasný divák by chcel vidieť čosi viac. A nepomôže ani fakt, že celé dielko nie je s výnimkou detských gagov ani príliš zábavné. Pre deti od 4 do 10 rokov to bude stráviteľný celok. Ale ťažšie to bude mať dospelácky sprievod či starší súrodenec, ktorého pomerne infantilný humor nerozosmeje. Je tu síce snaha parodovať rozprávky a vzájomne ich miešať, ale na Shreka zďaleka film nemá, ostáva skôr na úrovni Karcoolky. Nehovoriac o európskych a najmä nemeckých reáliách, ktoré vypadli asi z domácich populárnych skečov, no medzinárodnému (i slovenskému) publiku veľa nepovedia.

7 trpaslíkov 7 trpaslíkov

Všetci diváci odhalia postupne aj ďalšie slabiny ako použitú hudbu, rozličné slabé narážky a vtipy. Je tu v podstate rutinná animácia, ktorá nemá čím prekvapiť, ale 3D sa občas vypne k pekným výkonom a pár predmetov lieta. Ešteže akčné scény majú celkom švih a víťazia nad humorom.

Ale bod navyše a peknú priemernú známku si Sedem trpaslíkov odnáša za domácu slovenskú verziu, vybavenú solídne obsadenými hercami a známymi hlasmi. Vďaka nim sa sleduje tento animák lepšie a keďže od spomínaných Troch bratov tu nič pre deti nebolo, slúži ako určitá alternatíva. Hoci repríza Svěrákovcov vychádza lepšie.

Der 7bte Zwerg (Nemecko, 2014)
Réžia: Boris Aljinovic, Harald Siepermann

autor Michal Korec 4.10.2014