RIO 2

RIO 2

7.0

Blue Sky Studios sa snažia po vzore Doby ľadovej vytvoriť sériu z ďalšieho úspešného animáku. Prvé Rio nás pred tromi rokmi dostalo peknou animáciou, pesničkami a nezabudnuteľnými scenériami mesta. Teraz sa hrdinovia vracajú, ale väčšina ich dobrodružstva sa odohrá inde: v pralese pozdĺž Amazonu.

Blu a Perla si spokojne nažívajú v rezervácii v Riu, narodili sa im tri vtáčatká, ktoré zdedili tatkovu chuť objavovať svet a užívať si aj výdobytky civilizácie. Namiesto maminho orechu si dajú na raňajky lievance a kukajú TV či počúvajú iPod. Pestúni Linda a Tulio sa vydali do amazonskej divočiny hľadať modrých operencov. Spočiatku šťastie nemali, neskôr objavili kŕdeľ – no zároveň vstúpili na teritórium, kde chce jeden mecenáš ťažiť drevo. Po videní Lindy v TV sa Blu, Perla a rodinka vydajú k Amazonu, aby objavili svoj rod. A Nigel spriahne s mravenčiarom i jedovatou žabou a sľubujú si od výletu vyrovnanie účtov.

Osobne som sa najprv bál, čím chcú autori naplniť Rio 2, keď sa paradoxne od brazílskej metropoly na stovky míľ vzdialili, ale hollywoodski scenáristi makali tentokrát naplno. A do scenára nasadili takú kopu postáv i zápletky, že sa v priebehu 101 minút dokážu odrážať od jednej línie k ďalšej pomerne často. Je tu Blu s famíliou – a v pralese sa objaví Perlina rodina, takže nás čaká operená variácia na Môj fotor je lotor a črtá sa tu aj potenciálny sok Roberto. Z prostredia navyše vyplynie aj pekný kontrast domestikovaného vtáčika s divočinou. Kto zabudol, čím si Blu prešiel v prvom filme, ten sa môže tešiť na nové patálie, kde mu ani pekne pobalená ľadvinka nebude stačiť. A hrdinu Blu čaká ešte aj kultúrna etuda s konkurenčnými červenými vtákmi vrátane dramatického zápasu o veľa.

Rio 2 Rio 2

Autori vyťažili aj vedľajšie postavičky, Rafael a Nico tu robia casting na svoju šou. Pôvodne to skúšali už v Riu, ale v džungli našli veľa zaujímavých talentov – a tie sa primárne starajú o jednorazové gagy. Toľko postavičiek v krátkej sekvencii sa ani v animáku nevidí často a niektoré sú vynikajúce ako duo capoeira.

Je tu navyše aj ďalší súper (po červených vtákoch), a to Nigel sľubujúci si pomstu. Nie je to zlý nápad dať do diania opäť aj starú postavu, no podobne ako minulý týždeň Kapitán Amerika, aj tu mi príde trošku zavčasu recyklovať toho istého záporaka znova. Je to zrejme kompromis pre detského diváka, aby v tej záplave nových postáv nezabudol na to, kto je zlý. Krásnym obohatením je jedovatá spevavá žabka, ktorá sa postará aj o umelecké zasnívané duo. A mravenčiar je vtipný vďaka apetítu a dlhočiznému jazyku.

Aby toho stále nebolo málo, prídu dve skupiny ľudí. Linda+Tulio hľadajú vtáky, no rýchlo sa im vyrysuje protivník v podobe ťažiaceho magnáta. Vzniká konflikt, ale tomu sa tvorcovia toľko nevenujú: kríženie vtáčikov a ľudí je na mieste, ale nie je príliš časté a viac-menej si ho šetria až do záverečnej tretiny.

Rio 2 Rio 2

Rio 2 nemá veľký plynulý dej. Z plejády postavičiek si vybrali takmer dvadsať (!), ktorým sa venujú a zrejme iba deti po dvojnásobnom videní budú ovládať všetky mená, prípadne aj charaktery. Niektoré sú menej podstatné (typológia detí Blu a Perly), iné viac a viem si predstaviť, že detský divák bez problémov dve návštevy zvládne, aby si všetko užil. Čo nedokáže postaviť súvislý dej, to nahrádza Carlos Saldanha množstvom niekoľkominútových scén, kde užije každá postava – i divákovi sa väčšinou darí baviť s nimi.

Džungľa filmu náramne prospela (hoci animákov z prírody sme už videli tucty) a pritom si zachová ešte aj typické prvky pre rodiacu sa sériu: zopár dobrých piesní, troška prepracovanej choreografie alebo aj mimoriadne pestrý vizuál. Že sa trošku recykluje, cítiť napríklad pri soundtracku. Zatiaľ čo prvý diel uviedol niekoľko pamätných piesní, tu sa sčasti opakujú a z nových mi zatiaľ nerezonuje ani jedna.

3D repete funguje, už keď sa vám zdá, že je trošku nevýrazné, tak vás zaklincuje napríklad veľký zobák tukana alebo zopár projektilov do kamery. Slovenský dabing je solídny, piesne dobre dabované, aj keď zo začiatku príde experiment: zbor ide v angličtine a do toho prídu slovenské hlasy. Zaujímavý kompromis! Séria Rio teda žije a posunula sa ďalej. No ťažko povedať kam s prípadnou trojkou. Mimo kontinent?

Rio 2 (USA, 2014, 101 min.)
Réžia: Carlos Saldanha. Scenár: Don Rhymer, Carlos Saldanha, Yoni Brenner

autor Michal Korec 11.4.2014