DOMOV

DOMOV

7.0

Filmová recenzia



„Je to film o tom, ako sa rozpadá rodina, pričom sa najprv rozpadá metafyzicky a potom aj fyzicky. Je to vlastne sociálny film, ktorý som sa snažil povzniesť na vyššiu úroveň, než je len realistická krutosť, vlastná dnes mnohým našim filmom,“ povedal ruský režisér Oleg Pogodin o svojom najnovšom diele, dráme Domov.

TEXT OBSAHUJE SPOILERY A JE ANALÝZOU

Oleg Pogodin (1965), absolvent slávneho moskovského VGIKu, začínal v deväťdesiatych rokoch hudobnými klipmi a reklamami. Na konte má prevažne akčné, komerčne zamerané snímky, ako je kriminálna dráma Triumf (2000), špionážny film Nepobedimyj (2008), odohrávajúci sa prevažne na Malte, či sci-fi My iz buduščego (2010), v ktorom sa dvaja kamaráti pri cestovaní časom dostanú do bitky Veľkej vlasteneckej vojny. Pri nakrúcaní Domova, ku ktorému si sám napísal scenár, mal vyššie ambície. Svedčia o tom nielen jeho v úvode citované slová, ale aj fakt, že na scenári pracoval v rokoch 1998 až 2005 a štyrikrát ho prepracoval, pravda, aj kvôli nedostatku peňazí na nakrúcanie. To bolo pripravené v roku 2007, no znova prišlo k prepisu scenára, tentoraz kvôli jeho neúnosnej dĺžke. Finále diela malo až deväť variantov, napokon autor vynechal prológ, ktorý sa vracal do minulosti patriarchu rodu. Nakrúcalo sa 53 dní, počas ktorých štáb sužovali časté dažde, náklady na nakrúcanie dosiahli výšku štyroch miliónov amerických dolárov, no napriek priaznivým domácim kritikám tržby iba 142 tisíc.



Svoje zámery prezradil Oleg Pogodin v citáte úvodu tejto recenzie, otázkou je, do akej miery sa mu ich podarilo naplniť. Príbeh, ktorý sa odohráva vo veľkom viacgeneračnom dome uprostred rozľahlej ruskej stepi, je v istom zmysle psychologickou rodinnou drámou a pripomína slávnu Rodinnú oslavu (1998) režiséra Thomasa Vinterberga. Početná rodina sa schádza, aby oslávila storočnicu patriarchu rodu. Na oslavách sa nečakane po dvadsiatich piatich rokoch objaví najstarší syn Viktor, ktorý strávil istý čas vo väzení za vraždu svojho soka v láske. Jeho príchod a nemalé množstvo vypitej vodky pôsobia ako katalyzátor, ktorý vyplaví na povrch všetky skryté rodinné konflikty. Je tu známy konflikt otcov a detí, ale aj súrodencov a ďalších príbuzných navzájom. Každý z nich nesie v seba nejakú traumu, nikto nie je spokojný so svojím životom, tí najmladší túžia – presne ako Čechovove hrdinky – odísť do Moskvy, ktorá je pre obyvateľov zabudnutých kútov rozľahlého Ruska ešte stále prísľubom lepšej budúcnosti. Najväčšie tajomstvo skrýva Viktor, bohatý „podnikateľ“, z ktorého peňazí sa financovala prestavba domu, štúdium súrodencov, otcovo liečenie i materiálne zabezpečený život početnej rodiny. Ako prezrádza v jednom okamihu, zaplietol sa s niekým „hore“ a ten mu teraz ide po krku. Prenasledujú ho nájomní zabijaci, ktorí rozhodne nepatria medzi bežných kriminálnikov z okraja spoločnosti. Luxusné autá, kvalitné čierne obleky s bieloskvúcimi košeľami a moderné zbrane svedčia o dobre zorganizovanej elitnej jednotke, ktorej velí niekto dôležitý.

Domov Domov

Rodinné stretnutie, počas ktorého si storočného oslávenca nikto nevšíma a ten vegetuje na invalidnom vozíku v podkroví domu ako zvyčajne, možno spomínajúc na časy, keď v rokline vedľa domu popravoval kulakov, je zobrazené realisticky, s dôrazom na výrečné detaily. Jeho účastníci sú presne vybrané typy, reprezentujúce širokú škálu charakterov, pováh i názorov, medzi ktorými musí dôjsť k zrážke. Presila streľby a násilia vyvoláva až dojem paródie, čo zrejme nebol zámer. Jednoducho povedané, kombinácia rodinnej drámy s gangsterkou nevyšla. „Chápem, že som nakrútil neharmonický film,“ kajá sa režisér.

Trochu iný dojem získame, ak sa na Domov nebudeme dívať ako na realistický príbeh zo súčasnosti, ale ako na podobenstvo, v ktorom viacgeneračný dom uprostred stepi symbolizuje Rusko a príslušníci rodiny jednotlivé archetypy jeho obyvateľov. (Napokon, o prednostiach, ale najmä nedostatkoch Ruska a Rusov sa filozofuje počas osláv veľa a mnohé z tvrdení sú kruto pravdivé.) Potom inak zafunguje aj žánrovo odlišný záver filmu, v ktorom zomierajú takmer všetci Šamanovovci, z ktorých každý je nejakým spôsobom vinný, a nažive zostávajú iba deti ako symbol nevinnosti a prísľub budúcnosti. (Čo s nimi – sirotami bude, film nerieši. Napokon, aj ony majú pušku...)

Ako možné zdroje Pogodinovej inšpirácie sme už spomenuli Vinterberga i Čechova, no našli by sa aj mnohé ďalšie. Ruskí kritici spomínajú western režiséra Clinta Eastwooda Nezmieriteľní (1992) a komédiu Invázia barbarov, ktorú v roku 2003 nakrútil Denys Arcand, z domácich, ruských zdrojov dokonca tvorbu Alexandra Dovženka, Andreja Tarkovského a Nikitu Michalkova, čo je vari poriadne prehnaná špekulácia. Nesúhlasí s nimi ani sám scenárista a režisér, ktorý uvádza iné inšpiračné pramene: „Estetiku filmu ovplyvnili tri faktory, pričom všetky tri sú americké. Literárna stopa, to je William Faulkner, obrazová maliar Andrew Wayeth a kinematografická Sam Peckinpah.“ Faulkner ako spisovateľ patriarchálnej (južanskej) rodiny, Wayeth ako obľúbený „maliar ľudí“ a Peckinpah, nazývaný pre akčné násilie vo svojich filmoch Krvavý alebo Šialený Sam, prečo nie?

Domov Domov

Kým podstatná, vari dvojtretinová časť filmu sa odohráva v stiesnených, ľuďmi a vecami preplnených priestorov rodinného domu (architekt Sergej Agin ho postavil za jeden a pol mesiaca a zaplnil autentickými predmetmi, ktoré zozbieral po okolitých dedinách), svoju atmosférotvornú úlohu spolu s hudbou, najmä ruskými častuškami, zohrala aj šíro-šíra ruská step, uprostred ktorej dom stojí. Nie celkom dotiahnutá je metafora nebezpečnej obyvateľky tohto priestoru – osamelej vlčice, ktorá po smrti druha zúfalo zavýja na obzore. Napokon, nedotiahnutých, len letmo naznačených motívov je vo filme viac: nevyjasní sa Viktorova „podnikateľská minulosť“, v ktorej sa tiež vyskytla vražda, „lebo nebolo iného východiska“, nedozvieme sa, čo je „veľkým problémom“ jeho sestry z Moskvy a prečo ho prišla riešiť s bratom domov, keď obaja bývajú v tom istom meste, atď. Jasne načrtnutý je len ďalší osud najmladšieho syna Andreja, ktorý – nie nepodobný Dostojevského hrdinom – odchádza ešte pred krvavým masakrom z domu, aby v hlavnom meste študoval na námorníckej škole.

Hlavnú postavu filmu – prenasledovaného Viktora zahral známy ruský herec Sergej Garmaš, ktorý za túto úlohu získal vlani Cenu Nika, domáceho Oscara, ktorého udeľuje Ruská filmová akadémia. Pogodin ho načrtol ako westernového hrdinu – osamelého muža v nebezpečenstve, ktorý si poradí v každej situácii, no túto predstavu dosť podstatne narúša hrdinova kriminálna minulosť. Napokon aj smrť, ktorá ho zastihne v závere z iných rúk, než sám očakával a divák predpokladal, je potupná.

Čím je teda Domov, ruský film, ktorý do slovenských kín prináša distribučná spoločnosť Film Europe, za čo jej patrí uznanie, lebo diela tejto proveniencie sú u nás – na rozdiel od prednovembrovej minulosti – naozaj zriedkavosťou? Variáciou na večnú tému otcov a detí? Obrazom rozkladu patriarchálnej rodiny? Psychologickou rodinnou drámou s kriminálnymi prvkami? Akčným westernom? Podobenstvom o rozpade veľkej ríše? Nech rozhodne divák.

P.S. V novembri 2010, keď sa film nakrúcal, odohrala sa v Krasnodarskom kraji masová vražda, veľmi podobná finále tohto fiktívneho filmového príbehu...


Domov (Dom), Rusko 2011
Scenár a réžia: Oleg Pogodin. Hrajú: Sergej Garmaš, Bogdan Stupka, Jekaterina Rednikova, Vladimir


autor Nina Hradiská 22.11.2013
Kinema
7.0
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 109 min
Krajina: Rusko
Rok výroby: 2011

Premiéra: 3.11. 2011
Premiéra SK: 14.11. 2013
  • Do našich kín mieri film o kolapse USA - Civil War. Doma sa mu nesmierne darí (16.04.2024 0:42:24)
  • Týždeň slovenského filmu opäť predstaví minuloročnú domácu tvorbu (09.04.2024 20:42:01)
  • Big Brother v nacistickom dome. Do kín prichádza mimoriadny film Zóna záujmu. Podcast Vertigo (07.04.2024 23:20:48)
  • IMAX trailer na Kráľovstvo planéty opíc / Kingdom of the Planet of the Apes (02.04.2024 22:29:54)
  • Dokument o afére pornohorečky Stormy Daniels s Donaldom Trumpom na streame Peacock (13.03.2024 1:36:57)
  • V slovenských kinách sa v roku 2023 predalo viac ako 5 miliónov lístkov. Na domáce filmy prišlo 700 tisíc divákov (08.03.2024 23:09:23)
  • Duna: Časť druhá valcuje kiná – je jednotkou doma i vo svete, záujem prekonal očakávania (04.03.2024 19:04:35)
  • Kráľovstvo planéty opíc / Kingdom of the Planet of the Apes. Tvorcovia predstavujú prvý trailer (21.02.2024 22:50:46)
  • Deadpool & Wolverine. V prvom teaseri dominuje Marvel Jesus Deadpool (21.02.2024 13:19:42)
  • Pred príchodom pokračovania si môžete v kinách znova vychutnať prvú Dunu (05.02.2024 16:43:05)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Diváci
    -
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma
    Minutáż˝: 109 min
    Krajina: Rusko
    Rok výroby: 2011

    Premiéra: 3.11. 2011
    Premiéra SK: 14.11. 2013
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    0
    hodnotenie 5/10
    |GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
    1
    hodnotenie 5/10
    |ZÓNA ZÁUJMU
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |PRIŠLA V NOCI
    0
    hodnotenie 7/10
    |ROZTÁPANIE
    0
    hodnotenie 8/10
    |VYSVETLENIE NA VŠETKO
    1
    hodnotenie 7/10
    |KUNG FU PANDA 4
    1
    hodnotenie 6/10
    |SAMOTA
    0
    hodnotenie 7/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $80,0 mil.
    02 |
    $16,0 mil.
    03 |
    $11,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $3,3 mil.
    06 |
    $2,4 mil.
    07 |
    $2,2 mil.
    08 |
    $1,9 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.