G.I. JOE

G.I. JOE

7.0

Režisér Múmie je späť a prináša ukážkový letný popcorn!

V súčasnosti nájdete v Hollywoode málo pravých režisérov popcornových blockbustrov a tých posledných mohykánov značne ubúda. Ešte M. Bay a R. Emmerich dokážu zrovnať pol planéty a diváci na nich húfne prídu, no ostatní borci zlyhali a zobrali ku dnu aj svoje série. To Stephen Sommers, známy vďaka dvom Múmiám i Van Helsingovi, sa po päťročnej pauze vracia skutočne svojským spôsobom – peknou ukážkou typického letného akčného megabijáku.

Hollywood totiž dokáže preniesť na plátno už čokoľvek a keď na ňom skončili piráti z turistickej atrakcie, či skladajúci roboti, musia uspieť aj akčné figúrky. G.I. Joe sú vojaci z parádneho tímu bojujúceho proti zlu – tentoraz majú náročných súperov, a to organizáciu COBRA, kde figuruje napríklad sexi Barónka, nebezpeční ninjovia a mlátia sa v uliciach Paríža či vo vzduchu.

Dej filmu nie je podstatný a viacerým divákom vyšumí hneď po skončení filmu. Počas sledovania je však stále jasné, kto za koho kope, na akej strane bojuje a s kým. Pretože Paramount pristupuje k G.I. Joe Rise of Cobra ako k prvému dielu potenciálnej série, scenáristi šikovne využívajú duo nováčikov (Dukea a Ripa) na introdukciu s organizáciou, ich začiatky, prvé akcie, zoznamovanie sa so zbraňami či špeciálnymi oblekmi. A je to skutočne bláznivá hodinka, ktorá neberie sama seba vážne, Rip vtipkuje ostošesť a Sommers servíruje jednu akciu za druhou. Po polovici zostrí akciu nadobro a boj so zlom vrcholí v neskutočných parodických akciách vykrádajúcich celý akčný žáner za posledných dvadsať rokov, až to nie je pekné – ale rozhodne zábavné.

G.I. Joe G.I. Joe G.I. Joe

Sommers totiž pochopil jeden podstatný fakt, ktorý mu sčasti ušiel pri Van Helsingovi a osobne mi pri ňom vadil najmä v závere. Letný blockbuster môže mať dve podoby – buď berie svoj svet vážne, vysvetľuje ho a ukazuje morálne či iné poslanie hrdinu a jeho dopady (Spider-Man, X-Men). Alebo rezignuje na vážnu nôtu a sústredí sa na akciu a zábavu. Toto je prípad G.I. Joe, ktorý vie, že pracuje de facto iba s plastovými hračkami a nemá moralizovať, ale zabávať, rúcať Eiffelove veže, mlátiť sa pod vodou a nebyť príliš vážny (žiadne slzičky a la Van Helsing).

Ďalšia nástraha letného hitu, ktorú Sommers vždy zvláda, je kadencia akčných scén. Bežne sa do rozpočtu a stopáže zmestia tri-štyri veľké a pár malých, no G.I. Joe ju ukazuje non-stop. A tam, kde napríklad Rob Cohen (Stealth, Múmia 3) ponúka iba nudné remeslo, je Stephen šikovnejší. Nedokáže veľa originálneho vymyslieť – na druhej strane sa tým ani netají, a tak sa rád inšpiruje inde. A v tomto smere prispôsobuje akcii aj ďalšie zložky: strih, hudbu a triky. Nie sú dychberúce či najlepšie v roku, ale potešia a dokáže si s nimi opäť posunúť ďalej latku svojich detských snov.

G.I. Joe G.I. Joe G.I. Joe

A tie tu plní Sommers znamenite, pričom na rozdiel od iných majstrov a očakávaných hitov roka ponúka finálny pozitívny element – vyváženosť. Michael Bay ju prepískol, McG sa k nej ani nedostal a Sommers ju ukazuje v plnej kráse. Sú tu dobrí i zlí bojovníci, mastia sa medzi sebou v neskutočných prostrediach, majú supermoderné zbrane, lietadlá, rakety. Vojaci sú poriadne hrdinskí, ženy neskutočne príťažlivé vo vojenských oblekoch s puškou v ruke a ninjovia zvládajú bojové umenia a radi si to rozdajú s hrdinami na férovku. G.I. Joe má pritom všetko – naháňačky, pästné súboje, malé boje i veľké bitky. Mnohé ste už možno videli, no ich variácie fungujú dobre.

Herecké výkony sú pomerne nevýrazné, čo nie je zápor, pretože všetci zúčastnení svedčia svojmu účelu ako jasné prostriedky. Zhasnite svetlá v sále, zoberte obrovský popcorn a liter coly, lebo až teraz prichádza tá pravá letná zábava. Wolverine, Terminator i Transformers sklamali – G.I. Joe nečakane potešil, čo po prvých reakciách netipoval asi nikto. Dosť bolo experimentov a vážnych etúd, americký prostý blockbuster je späť – a konečne si ho môžeme užiť v horúcom auguste!

G.I. Joe: The Rise of Cobra (USA, 2009, 118 min.)
Réžia: Stephen Sommers. Scenár: Stuart Beattie, David Elliot, Paul Lovett. Kamera: Mitchell Amundsen. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Leo Howard, Karolina Kurkova, Sienna Miller, David Murray, Rachel Nichols, Gerald Okamura, Jonathan Pryce

autor Michal Korec 13.8.2009
7.0
5.5