HELLBOY

HELLBOY

7.0

Sú komiksy a komiksy. Na jednej strane Sin City na druhej mesto Gotham. Sú hrdinovia a hrdinovia. Napríklad Wolverine, alebo Superman. V širokej palete tohto sveta je jedno zvláštne miesto. Miesto, ktoré vyzerá ako náš bežný súčasný deň. Až na to, že po strechách domov skáče chlapík so zrezanými rohmi. Hellboy.

To, s tými zrezanými rohmi, nie je náhoda, Hellboy je totiž diabol vyvolaný nacistami zo samotného pekla. Ako je známe, Hitler sa v posledných dňoch vojny chytal čohokoľvek, len aby zvrátil postup Aliancie. Že sa spolčil s okultnými silami, to vedel len málokto. Na šťastie, vďaka Dr. Trevorovi Bruttenholmovi, to nevyšlo a nacisti prehrali. Doktor sa diablika ujal, vychoval ho a postavil na ňom oddelenie paranormálných javov, ktoré, jeho slovami, útočí na tých, čo útočia na nás.

Hellboy Hellboy Hellboy

Ak ste tento pomerne mladý a zaujímavo kreslený komiks z dielne Mikea Mignoly nikdy nečítali, nevadí, pretože Guillermo del Toro - áno, a svoju lásku k dielu starostlivo pretavil do filmu. Ponúka tak stručný, ale výstižný prológ, ktorý hrdinu predstaví a vysvetlí, čo všetko treba vedieť a čo treba očakávať. Okrem iného to, že zlo - v tomto prípade Rasputin (Karel Roden), sa len tak nevzdá. Zároveň využíva osvedčenú funkciu nováčika v tíme vďaka, ktorému divákovi predstaví nielen zvyšok podivného osadenstva, ale i plány a organizáciu celého inštitútu.

Ak poznáte filmy del Tora, napríklad Blade 2, viete čo máte očakávať. Okrem vlastnej predstavy exteriérov (obľúbenej Prahy) a favorizovaných hercov (výborný Perlman, dobrý Roden) je to predovšetkým priamočiara akcia. Našťastie pre fanúšikov, je tu trocha viac práce s charakterom postáv, presnejšie postavy. Okrem hlavného hrdinu, ktorý prechádza zavŕšením puberty (diabolskej i bez pekla) ostatné postavy zostávajú viac-menej v jeho tieni a iba prihrávajú. Samotný Perlman si tieto situácie bezpochyby užíva a s cigarou a pištolou v ruke, prežíva rokerský sen každého teenagera. Ohľadom často spomínaného Rodena, musím povedať, že úloha právnika v Blade 2 bola omnoho silnejšia a presvedčivejšia, než viac menej fádne stvárnenie arcilotra z dôb Romanovcov.

Problém nastáva, keď sa má príbeh vyvíjať. Či už neustále stretávanie Otroka reinkarnácie, alebo váhanie Liz Ohnivej, nepôsobí dostatočne autenticky a sugestívne na to, aby sme tŕpli a čakali, čo bude ďalej. V tomto sú X meni, ale prekvapivo i Spidey 2 omnoho ďalej.

Hellboy Hellboy Hellboy

Prichádza tak k situácii, kedy je filmovému komiksu vtlačená verná a naozaj pekná podoba, plne korenšpodujúca s predlohou, ale samotný dej, jeho spád a atmosféra, tak trocha zaostávajú. Tak, ako som si nikdy nevedel predstaviť živú Laru Croft, pochyboval som i o celuloidovej predstave Hellboya (pôvodné predstavy ľudí z marketingu v New Line našťastie neprerazili Del Torovu zaťatosť). Obidve postavy nakoniec našli dokonalých predstaviteľov a v druhom prípade (na šťastie) i ľudí, ktorí s námetom zaobchádzali slušne a tvorivo. Rohatý týpek by si osud Tomb Ridera nezaslúžil ani náhodou.

Hellboy dopadol omnohol lepšie než spomínaná Lara (ktorý film nie :(), a osobne ho hodnotím i nad Hulka, ale do elitnej série mu čo-to chýba. Nielen vyvarovanie sa tragikomických lapsusov, ako napríklad fackanie Liz, Kroenenova smrť (ako hlbokomyselne vymeslená pasca!), ale i používanie nevieryhodných zápletok (zlý šéf, psychóza hrdinky). Na druhú stranu, je na čom stavať. Výborný hlavný hrdina, sila zázemia (scény priamo v sídle Úradu patria k najlepším), i schopnosť budovať kvalitný dialóg a charakter postavy (Hellboy a chlapec na streche).

Druhé pokračovanie je už ohlásené na rok 2006. Uvidíme ako sa mu bude dariť v konkurencii reinkarnovaných - Batmana a Supermana, či atmosférovo bližšieho Sin City. Súdiac podľa komiksov, ďalší priestor môže dostať bizardnosť scén a postáv a v kombinácii s kvalitnou akciou môže ísť o príjemnú filmovú zábavu. Napokon, tak tomu bolo už i teraz.

Hellboy (USA, 2004, 110 min.)
Réžia: Guillermo del Toro. Scenár: Guillermo del Toro. Kamera: Guillermo Navarro. Hudba: Johnny Green. Hrajú: Ron Perlman, Victoria Smurfit, James Babson, Karel Roden, Larry Miller, John Hurt, Selma Blair, Jeffrey Tambor, Santiago Segura

autor Vladimír Kurek 13.9.2004
7.0
7.6