TERMINÁL

TERMINÁL

6.0

V mravenisku pasažierov na letisku Johna F. Kennedyho v New Yorku sa jedného dňa ocitol nezvyčajný pasažier. Svojej výnimočnosti si nebol vôbec vedomý ani on sám, ani nikto iný - až kým pracovník prisťahovaleckého úradu neprehnal jeho pas cez čítačku. Obrazovka varovne zablikala a o chvíľu už mala Viktora Navorskeho v plnej paráde byrokratická mašinéria zvaná Department of Homeland Security. Keby vedel po anglicky, dozvedel by sa, že v jeho vlasti medzičasom začal ozbrojený prevrat, ktorý veľmi zahmlil otázku jej suverenity. Pána Navorskeho teda ako občana neexistujúcej krajiny nemohli vpustiť na územie USA - nemohli ho však ani zadržať, keďže nič nespáchal. A tak sa nedobrovoľne stal dočasným obyvateľom terminálu č. 1...

Terminál Terminál Terminál

Inšpiráciou pre Spielbergov film je osud Iránca Marhana Karimiho Nasseriho, ktorý žije na letisku Charlesa de Gaulla od roku 1988 až doteraz (najčerstvejšia správa, ktorú som našiel na internete, potvrdzuje jeho prítomnosť na letisku v júli 2004). Ako vidno, život je opäť oveľa bizarnejší než tvorba hollywoodskych profesionálov. Pána Nasseriho vyhostili z vlasti v roku 1977 pre protištátnu činnosť a trvalo mu až do roku 1986, kým získal štatút utečenca. V roku 1988 mu však ukradli doklady a keď sa pokúsil načierno dostať do Británie, poslali ho naspäť do Francúzska, kde uviazol na parížskom letisku v komplikovanej Hlave XXII. Hoci bol v roku 1996 opäť uznaný za utečenca, dokumenty odmietol podpísať, pretože na nich bola uvedená iránska národnosť. Medzičasom sa totiž pán Nasseri prestal považovať za Iránca - a nebola to jediná zmena v jeho duševnom rozpoložení. V súčasnosti sa odborníci zhodujú, že pán Nasseri nie je psychicky schopný prijať realitu mimo letiska, a to kvôli následkom dlhodobého obmedzovania slobody. Pán Nasseri sa stal miestnou osobnosťou. Trávi celé dni čítaním kníh, získal si povesť veľmi čestného človeka, ktorý zásadne odmieta milodary okrem stravných lístkov, nevyhnutných na prežitie. Vďaka filmu Terminál však prestal hmotnou núdzou trpieť úplne: dostal od Dreamworks štvrť milióna dolárov za filmové práva na svoj príbeh - a to napriek tomu, že podľa scenáristu Andrewa Niccola je problém s Nasseriho verziou v tom- "...že v nej nie je žiaden zloduch, žiadna ľúbostná zápletka, žiadny príbeh - má len komplikovanú situáciu".

Dej snímky Terminál sa teda uberá po úplne iných chodníčkoch. Zloducha predstavuje šéf bezpečnosti letiska Dixon, ľúbostnú zápletku zabezpečuje letuška Amelie Warrenová a príbeh? Ten sa odvíja pohodovým komediálnym tempom v kvalite, na akú sme u Spielberga dávno zvyknutí. Terminál je ľahká letná oddychovka, ktorá má v divákovi zanechať pri odchode z kina príjemný hrejivý pocit. No kým predošlý Spielbergov film Chyť ma, ak to dokážeš ponúkal aj zaujímavé dilemy na zamyslenie, v Termináli sa strácajú pod vrstvou povrchnej, hoci decentne spracovanej zábavy. Scenár ako taký obsahuje pomerne dosť trhlín a nelogických miest, no nebudem vás nimi zaťažovať, pretože sú to štandardné hollywoodske nezmysly a v zásade ide o drobnosti - s jednou výnimkou. Motivácia zloducha Dixona je totiž v celom filme nejasná a chaotická. Na jednom mieste odmietne neškodnú lož, no o chvíľu robí oveľa väčšie svinstvá bez mihnutia oka. Je to postava, ktorá vzhľadom na svoju dôležitosť určite mohla byť znázornená dôkladnejšie.

Terminál Terminál Terminál

Komediálnu stránku príbehu majú na starosti najmä rôzni obyčajní zamestnanci letiska, ktorí sa s Viktorom skamarátia a s ktorými si navzájom pomáha. Mnoho gagov a epizódnych dejových línií je založených na predstave letiska ako obrovskej byrokratickej mašinérie, v ktorej zákutiach sa odohrávajú životy ľudí z mäsa a kostí. Spolu s hlavným príbehom Viktorovho "boja o slobodu" dokážu celkom slušne udržať tempo filmu aj divákovu pozornosť, pričom gagy sú vzácne vyrovnané a dej plynie s príjemnou rovnomernosťou. Spielberg jednoducho uplatňuje svoj vysoký režisérsky štandard.

Medzi hereckými predstaviteľmi tróni jednoznačne Tom Hanks, ktorého Viktor Navorski je maximálne presvedčivý, vrátane krakózskeho prízvuku aj jazyka (krakózčinu tvorcovia "znázornili" bulharčinou). Hanks je herec, ktorý sa dokáže stopercentne vložiť do svojej postavy a v tomto filme hrá s chuťou. Kým predstavitelia Amelie a Dixona (Catherine Zeta-Jones a Stanley Tucci) podávajú solídne, no určite nie mimoriadne výkony, k oživeniu vedľajších postáv podstatne prispeli Diego Luna a Kumar Pallana v úlohách zamestnancov letiska.

Osobne som od Spielberga čakal trochu menej "limonádovitosti", najmä keď išlo o pomerne zaujímavý námet s veľkým potenciálom absurdných situácií a provokujúcich otázok. Namiesto toho sa obmedzil na dve chabé politické narážky a bezpečnejšiu "ľudskú" stránku príbehu. Je však pravda, že Spielberg si podobný ľahký film môže po všetkých stránkach dovoliť a divákovi ponúka solídny, i keď ničím výnimočný, filmový zážitok.

The Terminal (USA, 2004, 123 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Scenár: Acha Gervasi, Jeff Nathanson. Kamera: Janusz Kaminski. Hudba: Benny Golson, John Williams. Hrajú: Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Stanley Tucci, Chi McBride, Diego Luna

autor Ján Hušták 10.9.2004
6.0
7.9