Julieta je z veľkej časti premárnená šanca

Pedro Almodóvar si pred tromi rokmi odskočil do Rozkoše v oblakoch, ale tentokrát je späť so silnou ženskou drámou o stratách, bolesti a nevypovedaných pocitoch. Je to príbeh, ktorý ukazuje koľko

pridal Michal Korec 25.7.2016 o 14:49

Julieta je z veľkej časti premárnená šanca


Pedro Almodóvar si pred tromi rokmi odskočil do Rozkoše v oblakoch, ale tentokrát je späť so silnou ženskou drámou o stratách, bolesti a nevypovedaných pocitoch. Je to príbeh, ktorý ukazuje koľko sa dá zniesť bolesti v jednom živote, že niekedy si pripisujeme za odchody väčšiu zodpovednosť ako aj máme alebo že nám priamo pred očami vyrastajú či žijú ľudia, ktorých vlastne vôbec nepoznáme.

TEXT OBSAHUJE INFORMÁCIE O DEJI, KTORÉ SÚ PRE NAPÍSANIE RECENZIE POTREBNÉ

Julieta má dávno po päťdesiatke a zažila si mnohé. Teraz stretla kamarátku dcéry, ktorá jej v rýchlosti porozprávala, že Antia má tri deti, žije dakde pri jazere a vyzerá krásne. To Julietu primäje rozpamätať sa a začať písať, čo sa stalo. Ako spoznala jej otca Xoana, žili šťastne deväť rokov a potom sa im život obrátil naruby, keď Xoan zomrel. Vtedy Julieta padla do depresie, dcéra ju zachránila – no potom sa odmlčala na viac ako 10 rokov... Dajú sa dobehnúť stratené roky? Prečo Antia odišla? Čo jej Julieta nepovedala a drží v sebe? Padá tu veľa otázok – a iba jedna rozprávajúca žena má na ne odpovede.

Na papieri znie zápletka dobre a Pedro svoje drámy o matkách a ženách zvláda. No tentokrát sa borí vrstvami hlbokých spomienok, ťažkým materiálom a hoci povolal dokonca dve herečky na zvládnutie jednej postavy, výsledok nie je úplne uspokojivý. Nejde o neľahké témy – stratu milovaných osôb, či už smrť, zmiznutie alebo odchod zo života spracúvajú tucty drám a stále sa nájdu kúsky prinášajúce dačo nové, odlišné i výborne spracované. No Pedro pracuje najmä v cykloch, akoby ho mátali najmä tie životné deväťročné a prinášal v nich to dobré, zle a ešte horšie.

KINEMAVIDEO3979.

Nejeden divák si bude musieť hľadať cestu k samotnej Juliete. Je to neľahko uchopiteľná postava, či už v staršom alebo aj mladšom veku. Sála z nej niečo dobré, ale v jej vnútri identifikujete niečo divné, čo vám bráni vytvoriť si k nej vzťah. Je to skôr odcudzená postava, ktorá vás ani neprosí o empatiu, ale súčasne dovolí nazerať na svoje trápenie. Na jej plecia sú postupne naukladané viaceré bremená osudu – najmä straty blízkych v okolí. Zatiaľ čo niektoré si zrejme nahovára, za iné cíti zodpovednosť.

Nelineárna štruktúra s veľkými flashbackmi nám postupne dáva odpovede na jednotlivé otázky. Je to dobrá naratívna voľba a niet priestoru na veľké pochybenia: Julieta je úprimná v odhaľovaní minulosti, ale keď po hodine dostaneme všetky kľúčové odpovede (stretnutie, smrť Xoana, odchod a dôvod naň), prichádza vynútená polhodina finišu, ktorá začína mariť dovtedajší úspešný príbeh bolesti.

Zrazu sa každých 10 minút musíte pozerať na hodinky a pýtať prečo také zdržanie a naťahovanie? Aj viaceré kroky postáv začínajú byť pomerne nelogické. Do scenára sa prepašovali rozličné náhody či úprava minulých scén. Postavy sú uzatvorené do seba, odmietajú normálne komunikovať, čím sebe i nám privodzujú nemalé komplikácie. To, čo fungovali dovtedy – jednoznačné rozhodnutia a žiadne hry s osudom, sa zrazu mení a otáča v prospech niektorých postáv. Niežeby ste si neželali pozitívne správy na koniec, ale finále zbytočne využíva darčeky pre hrdinku a vytvára bizarní poučenie pre divákov: Aha, keď budete aspoň 20 rokov trúchliť a trpieť, získate šancu dostať niečo späť. To nútené prepojenie a silené vysvetlenie na konci sem vpadlo asi náhodou pri dosiahnutí 90. minúty v stopáži...

A je to škoda. Budovať si hodinu príbeh, solídnu mozaiku správania a osudov niekoľkých žien – a za ďalších 30 minút ju posunúť do inej roviny a stratiť priazeň diváka, ktorý by bol ochotný aj zdieľať svoje bolesti, je taká otočka, že uberá celé body nadol. Strácate dôveru, pozornosť a už si želáte finiš.

Herecké výkony sa rovnako stratia v poslednej tretine. Obe herečky stvárňujúce Julietu sú dlho na zhodnej úrovni: Emma Suaréz drží prím na začiatku, ale postupne si nájdete väčšie sympatie k výkonu mladšej Adriane Ugarte. Paradoxne, vedľajšie úlohy vyznejú lepšie – majú adekvátny priestor.

Julieta je z veľkej časti premárnená šanca. Čo najprv funguje a divák akceptuje, sa rozpadne do konca. Bolestivá téma a budovanie mozaiky zaberá, ale jej vyústenie a finálna katarzia, žiaľ, nie.

Hodnotenie: 5/10


Páči sa mi!




Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16587
02 |
návšt. 5873
03 |
návšt. 5063
04 |
návšt. 3224
05 |
návšt. 2433
06 |
návšt. 1791
07 |
návšt. 1887
08 |
návšt. 1730
09 |
návšt. 1507
10 |
návšt. 1201
REBRÍČEK US
01 |
$39,6 mil.
02 |
$33,2 mil.
03 |
$4,5 mil.
04 |
$4,2 mil.
05 |
$3,6 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,7 mil.
09 |
$1,8 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk