Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Zaujímavosti > 11 dôvodov, prečo je z „Wolfieho“ kult
Wiener-Dog
The Dressmaker
I, Daniel Blake
Ghostbusters

11 DÔVODOV, PREČO JE Z „WOLFIEHO“ KULT

Leo DiCaprio sa „rozšupol“ tak, ako ešte nikdy pred tým! Úloha dekadentného maklérskeho obchodníka a šéfa investičnej spoločnosti mu ponúkla širokú paletu hereckých prejavov: od monológových ...
Leo DiCaprio sa „rozšupol“ tak, ako ešte nikdy pred tým! Úloha dekadentného maklérskeho obchodníka a šéfa investičnej spoločnosti mu ponúkla širokú paletu hereckých prejavov: od monológových ...

„...pripomína poetiku kultového diela Pulp Fiction, ku ktorému ho bez výčitiek možno prirovnať. Jednotlivé scény a repliky majú tendenciu zľudovieť takmer okamžite po ich odznení, diváci s úžasom citujú videné a počuté už pri odchode z kina...,“ písali sme pred dvoma rokmi v našej kinemáckej recenzii. Ako sa na „Wolfieho“ pozeráme dnes?

Stále rovnako intenzívne! Je to pecka aj po dvoch rokoch od premiéry. Sformulovali sme subjektívny zoznam dôvodov, prečo sa z Vlka z Wall Street stala už krátko po uvedení kultová záležitosť, a prečo si ho radi pozrieme aj po dvoch, troch a určite aj desiatich rokoch znova!

Martyho najvtipnejší film v kariére
Po ohlásení tohto projektu (a ešte dlho po tom) sa očakával seriózny životopis o kontroverznej persone z Wall Street. Po prvých traileroch sme však začali „tušiť“ humorný nádych. No to, čo sme dostali, asi očakával málokto. Ani biografiu, ani drámu či thriller, ale epickú komediálnu pecku!

Nesmiernym paradoxom je, že maestro Scorsese nakrútil svoj najzábavnejší film vo svojich 70tich rokoch. Jeho kinematografia je pritom plná tém viery a výčitiek (Špinavé ulice, Posledné pokušenie Krista), pochmúrnosti (Taxikár), násilia (Zúriaci býk), mafiánskych praktík (Mafiáni, Kasíno) či epickej histórie (Gangy New Yorku). Vlk je však iné kafe. Tak perverzný, no zároveň zábavný a inteligentný titul sa veru často nevidí. Slovom, R-ková komédia par excellence s takou náložou humoru, ktorá by vystačila snáď aj pre desať bežných komédií.

Leo a jeho dekadentná jazda na plný plyn!
Leo DiCaprio sa „rozšupol“ tak, ako ešte nikdy pred tým! Úloha dekadentného maklérskeho obchodníka a šéfa investičnej spoločnosti mu ponúkla širokú paletu hereckých prejavov: od monológových prejavov (od tých trošku vážnejších až po tie absolútne bláznivé – Leo ako šéf, motivátor, kazateľ i sektár v jednom), cez mimické „hefty“ až po čisto fyzické herectvo (one-man show na ceste po schodoch do Lamborghini a následné oživovanie Donnieho po vzore Pepka námorníka). Jeho výkon je skutočne znamenitý po každej stránke. Áno, neraz je to tesne na hrane, ale ani v jednom okamihu počas celých troch hodín Leo nenudí a nepôsobí prepálene či nebodaj trápne.

Týpek Jonah Hill
Jonah stvárnil už viacero vydarených zábavných postáv (Setha zo Superbad či Schmidta zo série Jump Street), ale ešte žiadna rola mu typovo tak dobre nesadla ako zvrátený a bláznivý Donnie s priam oneskorenou pubertou. Kučeravé vlasy, tie okuliare a umelý chrup sú už len čerešničkou jeho skvostného výkonu. S Leom vytvorili naozaj ikonickú dvojicu!

Príspevok Matthewa McConaugheyho
Mark Hanna nie je vo filme ani 10 minút, ale bez neho by to nebolo tak dokonale uletené. Vychudnutý Matthew bol už čerešničkou traileru. Vlkovi však nedal iba scénu pri obede s kokaínom a Martini, vrcholiacu hecujúcim rituálom búchania sa do hrude. On je aj jeho samotným autorom. Ide dokonca o jeho osobný rituál, ktorým sa motivuje na svoje úlohy. V scenári tak tento pokrik pochopiteľne nebol, Matthew ho do scény „prepašoval“ úplne spontánne, v rámci improvizácie, ku ktorej hercov režisér neustále nabádal.

Krásna bohyňa Margot Robbie
Scorseseho sexi objav z Austrálie možno nie je kľúčovým elementom, no filmu pridáva pozlátkový šmrnc. Margot a jej Naomi je predmetom pozornosti minimálne v troch skvelých scénach: Donnieho masturbácia na párty (s umelým penisom), scéna rýchlovky „vy*ukal som jej mozog z hlavy za... 11 sekúnd“ či dráždenie s rozťahovaním nôh v spálni na zemi. Jej vzhľadu nechýba naozaj nič. Nebyť Vlka z Wall Street, nevyslúžila by si vaňové cameo v aktuálnom finančnom titule Stávka na neistotu.

„Gangsterská“ narácia vo svete skazených finančníkov
Marty pracuje s naračnými postupmi dobre známymi z jeho gangsterských klasík Mafiáni a Kasíno. Zároveň spôsob, akým napríklad Jordan predstavuje členov svojho vznikajúceho maklérskeho tímu či ozrejmuje typológiu prostitútok, doslova evokuje vyššie spomínané opusy. Ďalej tu máme nelineárne rozprávanie a voice-over hlavného „hrdinu“, pri ktorom však režisér zachádza ešte ďalej a doslova sa pohráva s divákom. Leo sa nám neraz prihovára v prítomnom čase a pozerá sa priamo do kamery, čo len korešponduje s celkovou sebavedomou uletenosťou života Jordana Belforta.

Štýl, akým režisér už tradične popisuje fungovanie istého systému, preniesol z kriminálneho sveta organizovaného zločinu do (tiež nelegálneho) maklérskeho prostredia. Je pritom (takmer) jedno, či ide o fungovanie mafie (vzostup a pád Henryho Hilla), chod kasína pod palcom „Acea“ Rothsteina či Jordanovej maklérskej spoločnosti. Scorsese je stále skvelý a uveriteľný rozprávač. Aj keď v prípade Belfortovho príbehu je asi každému jasné, že zďaleka nemôžeme brať všetko vážne. Ako s obľubou hovorí Peter Konečný, ak je pravda čo len 10 % z toho, čo sme videli, tak už aj to je príliš...

Konflikt v dôveryhodnosti narácie
Na letmý pohľad tak Scorsese zostáva verný svojmu vierohodnému rozprávačskému štýlu, no nie je to úplne tak. Vtip jeho rozprávania vo Vlkovi spočíva práve v spochybňovaní spoľahlivosti narácie, a to napríklad prepísaním skôr videného (jazda na Lamborghini po oneskorenom nástupe drog) či úmyselnými skokmi v čase a následným dovysvetlením chýbajúcej medzery (hádka s manželkou po príchode helikoptérou domov a spomienky na večer; alebo scéna v lietadle po prebudení sa). A práve tu je jeden zásadný a obohacujúci rozdiel medzi rozprávačským štýlom známym z gangsterských biografií Mafiáni a Kasíno a divokým tripom Vlka z Wall Street.

Najrýchlejšie 3 hodiny v kine
Je to samozrejme veľmi individuálne a najmä ak neradi sedíte v kinosále dlhšie než dve, dve a pol hodiny, možno ani nebudete súhlasiť. Pre mňa osobne však ide o najrýchlejšie strávených 180 minút v kine. Tempo je úctyhodné, frekvencia geniálne zábavných scén závratne vysoká. Mimochodom, režisérovým najdlhším filmom bola dovtedy mafiánska freska Kasíno (1995), Vlk a jeho trip ho o rovnú minútu prekonal.

Režisérov kasovo najúspešnejší titul
Áno, najdlhší, najzábavnejší a zároveň aj finančne najúspešnejší Martyho film! Vlk pri odhadovanom výrobnom rozpočte 100 mil. $ zinkasoval 392 mil. celosvetovo (116,9 mil. doma a 275,1 mil. v zahraničí) a prekonal tak novodobú gangsterku Na druhej Strane (290 mil.) aj mysteriózny thriller Prekliaty ostrov (295 mil.). Všetky tri snímky pritom mali rovnakú vekovú prístupnosť (R).

Referencie
Scenár (Terrencea Wintera) a (Martyho) réžia jemne odkazujú na staršie „scorseseovky“, ale tiež na iné snímky. Tak napríklad, Leo hláškou aj dikciou „Where's my fucking money?!“ evokuje Raya Liottu z Mafiánov („Give me my fucking money!“) a scéna, keď na terase vykláňajú komorníka dole hlavou zo strechy pripomína oscarové krimi Na druhej strane (2006). V dialógoch sa zasa nenápadne spomína Gordon Gekko z Wall Street (1987) a počas diskusie „Safety first“ si Jordan začne pospevovať „Gooble gobble, we accept you, one of us“, čím odkazuje na hororové Obludy (1932). Mimochodom, sám Scorsese si tu strihol cameo. Pamätáte si na prvého klienta, ktorému Jordan predal cez telefón Arotyne penny stocks? Na druhej strane bol práve režisér.

Bohaté portfólio kultových scén – alebo jedenástka v jedenástke
- Motivačná lekcia na obede od Marka Hannu a jeho hecujúci rituál búchania sa do hrude a mručania
- Jordanova lekcia telefonovania
- Posteľová scénka „I fucked her brains out... for eleven seconds.“
- Typológia prostitútok
- Ludy a „Steve Madden“ s kubrickovskou poetikou
- Scéna v lietadle „Hilfe!“
- Naominine dráždenie v spálni na zemi
- Oneskorený nástup drog a novoobjavená fáza mozgovej obrny – TOP – celá pasáž od straty reči počas telefonovania a plazenia sa, cez komplikovaný nástup do auta (údajne nakrútený na prvýkrát!) až po súboj s Donniem, jeho záchranu na spôsob Pepka námorníka či oslavné gesto a lá King Kong!
- Jordanov prejav „I´m not leaving. I´m not fucking leaving!“
- Scéna na jachte v búrke alebo „I am not going to die sober!“
- Jordanovo zatknutie počas nakrúcania reklamy.

2016-01-2020.1.2016 | Michal Šmajda




login facebok


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Videl som to v Thajsku (v azii premietaju od 26.5.) a velmi sa mi to pacilo, necakal som od toho nic a bolo to krasne fa... >
Rotten tomatoes len pocitaju percento pozitivnych/negativnych recenzii, takze ak uz chcete porovnavat Batmana, Xmenov a ... >
stanley a sargeras videli ste ten film? alebo ste si len precitali nieco? >
mna sklamal vyber hercov neznamy a nezaujimavy no potencial tam je >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2016
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197