Le grand méchant renard et autres contes...
Crawl
Rocketman
Blinded by the Light

YAO

Hviezda súčasnej francúzskej komédie opäť dostala štedrý herecký priestor. Omar Sy síce nerozohráva bláznivú hereckú šou ako v Nedotknuteľných, no žánrovo je zase doma. Tentoraz sa ...

Hviezda súčasnej francúzskej komédie opäť dostala štedrý herecký priestor. Omar Sy síce nerozohráva bláznivú hereckú šou ako v Nedotknuteľných, no žánrovo je zase doma. Tentoraz sa však o úsmevné momenty nepostará v prvom pláne jeho postava, ale okolnosti, ktoré ho v krajine predkov prinútia pátrať po vlastnom pôvode.

Spolu s ním sa aj pre diváka začína dobrodružná cesta na pozadí vyprahnutého, ale zároveň čarovného afrického Senegalu. Pre samotného Omara Sya by mohlo ísť čiastočne o autobiografickú rolu, keďže po otcovi mu v žilách koluje senegalská krv. On sám sa narodil už vo Francúzsku podobne ako postava Seydoua Talla, ktorého vo francúzsko-senegalskej snímke stvárňuje.

Cestu hlavného hrdinu počas návštevy Dakaru skríži 13-ročný chlapec Yao. Ten sa na vlastnú päsť vydal na 387 km dlhú púť do hlavného mesta, aby sa stretol so svojím idolom a dal si podpísať obľúbenú knižku. Známeho herca stretnutie s ním natoľko dojme, že sa rozhodne odviezť ho späť do jeho rodnej dediny. Toto rozhodnutie sa preňho napokon stane osudným a nasledujúce udalosti mu zmenia pohľad na život i na seba samého.

Hoci príbeh môže znieť pútavo, film samotný už taký nie je. Africká road movie vyznieva príliš naivne a idylicky a až okato zakrýva nedostatky. Realita sa stráca a na povrch vyplávali len skratkovité dejové motívy, ktoré snímke skôr škodia, ako by ju posúvali vpred. Za širokými úsmevmi tzv. feel good movie sa však skrýva len scenáristická a režijná prostoduchosť.

Objavovanie pôvodu a návrat ku koreňom by pôsobili oveľa pôsobivejšie a komplexnejšie nebyť falošnej detinskosti. Snímka preto nefunguje ani ako oddychovka, pri ktorej pookrejeme a prídeme na iné myšlienky. Charaktery sú totiž vykreslené nedôveryhodne, plytko a zjednodušene. Schematickosť srší z každej strany a okrem toho, že nič nové neprináša, dehonestuje aj tie stokrát videné motívy. Z látky by sa dalo vykresať oveľa viac, keby tvorcovia zariskovali a vstúpili na „zakázané“ územie krajiny i žánru road movie.

Takto nám ponúkajú len propagačný materiál pre potenciálnych návštevníkov krajiny. Slnko, exotika, milí ľudia, trochu mágie – všetko, čo môže nalákať cestovateľov. Snímke vôbec neškodí, že sa vyhýba opisu sociálnych problémov a vykresľuje nemajetných ako tých, čo sa uspokoja s málom a vážia si všetko, čo majú. Práve to vzbudzuje sympatie. Horší je spôsob zoznamovania sa s krajinou, mentalitou a najmä neautentický a málo uveriteľný priateľský vzťah medzi Seydouom a malým Yaom.

Chlapec sa stal obeťou scenáristických chýb a hoci je vidno, že tvorcovia z neho chceli stvoriť esenciálny charakter, nie nadarmo po ňom pomenovali celý film, je rovnako nezaujímavo a plytko vykreslený ako väčšina postáv. Následkom povrchnosti tak nielen on, ale aj celý film veľmi rýchlo upadne do zabudnutia.

Yao (Francúzsko / Senegal, 2019, 103 min.)
Réžia: Philippe Godeau. Scenár: Philippe Godeau, Agnès de Sacy. Hrajú: Omar Sy, Lionel Louis Basse, Fatoumata Diawara ...

2019-05-1515.5.2019 | Barbora Bačíková