ZAMILOVANÁ GLORIA

ZAMILOVANÁ GLORIA

6.0

Sebastián Leilo si remakol vlastný čílsko-španielsky film Gloria z roku 2013 a natočil čílsko-americkú Gloriu Bell. Režisér intímnych drám povolal do hlavnej úlohy Julianne Moore, čím filmu zaistil solídnu pozerateľnosť a divácky potenciál.

Gloria (Moore) pracuje a doma ju víta len mačka. Občas vidí svoje dospelé deti (Michael Cera, Caren Pistorius), povaruje vnúča a vyráža na diskotéky pre starších. Tu stretáva mlčanlivého Arthura (John Torturro), s ktorým opatrne nadväzuje vzťah. Obaja rozvedenci rozpačito nabiehajú na pole vzájomných prejavov lásky. Každý z nich má už vlastné životné skúsenosti a rodinné zázemie, ktoré sa snaží napasovať do rodiacej sa náklonnosti.

Čílsky režisér Leilo dostal do vienka úctyhodný herecký kaliber a Julianne Moore ťahá generačnú výpoveď ženy dávno po päťdesiatke vskutku vierohodne. Nezaostáva ani Arthur – John Torturro, ktorý predstavuje zadupaný charakter muža, bojaceho sa odpútať od dcér a ich večnej nástojčivosti. Príbeh sa točí predovšetkým okolo Gloriinej famílie, tá Arthurova svojím tajnostkárstvom vkusne sekunduje jej prirodzenej otvorenosti.

Za všetkými spoločenskými úsmevmi a bezbrehou komunikatívnosťou ale divák dostáva intímnejšiu dávku Gloriinej osamelosti. Nielen po stránke odbúravania samoty natískaním sa do životov vlastných detí, ale aj v trpkom poznávaní fyzického starnutia. Všetko sa snaží zvládať grandiózne chodením na jogu, pravidelnou depiláciou, posedením s priateľmi, no tuší, že jej len život preteká pomedzi prsty a nedokáže si ho užívať tak ako predtým.

Zamilovaná Gloria Zamilovaná Gloria

Film Zamilovaná Gloria nie je žiadnou láskavou romantikou s nájdením pevnej pôdy pod nohami vďaka znovunastolenému stavu partnerstva. Zaoberá sa skôr skúsenostným nánosom ženy, ktorej rozum velí vážiť si samu seba a nepodliehať klamlivej detinskosti. Preto sa v príbehu nestretávame s prejavmi návratu do mladosti či s nerozvážnejším uvažovaním, aby sa hrdinka stoj čo stoj cítila ako dvadsaťročná.

Gloriin psychologický obraz sporadicky spadne do výpočtu niekedy aj úsmevnejších detailov života človeka preddôchodkového veku. Nemotornejší, no priamo účelový, sex, reči o dôchodkovom zabezpečení, kde-tu trčiaci chlp na brade, farmakologická nevyhnutnosť či zoznamovacie pasáže, keď sa nehovorí o záľubách a plánoch do budúcnosti, ale o dobe uplynutej od rozvodu či počte odrastených detí.

Zamilovaná Gloria Zamilovaná Gloria

To všetko jemne odzrkadľuje stav ženy, ako sa svojou už odžitou existenciou zaradí do okolia a nehádže flintu do žita, pretože ju už nič objavné nečaká. Naopak, snímka Gloriu len zachytáva na danom životnom úseku a dokumentuje ho. Bez citového vydieračstva, niekedy až hádam príliš v zovretí rozumu, hoci záverečná paintballová scéna ho trocha rozkokoší. Stále však Zamilovaná Gloria dôstojne plní svoju deklaračnú úlohu bez nadľahčujúceho nadhľadu výhradne iba v defilujúcej línii postrehov zo života hrdinky.

Gloria Bell (Čile/USA, 2018, 102 min.)
Réžia: Sebastián Lelio. Scenár: Alice Johnson Boher, Sebastián Lelio, Gonzalo Maza. Hrajú: Julianne Moore, Sean Astin, Alanna Ubach, John Turturro...

autor Zuzana Ondrišová 18.4.2019