DOBRÁ SMRŤ

DOBRÁ SMRŤ

8.0

Pojem euthanasia znamená v preklade z gréčtiny dobrá smrť. Eu je dobrý, thanatos smrť. Ako mi dávnejšie prezradil strýko po osemdesiatke, každý by si prial umrieť nečakane v spánku. Najlepšie ak úmrtiu nepredchádza žiadna ťažká choroba. Ale, povedzme si pravdu, príroda to zariadila inak a drvivá väčšina ľudí posledné roky života v starobe po fyzickej a často aj mentálnej stránke pretrpí. Dokonca je v niektorých prípadoch tak nespravodlivá, že človek trpí celé desaťročia, niekedy aj celý život. Obviňovaním akejkoľvek vyššej moci, či už prírody alebo Boha, ale nikto nič v histórii ľudstva ešte nevyriešil.

Ako sa teda vysporiadať s faktom, keď si človek uvedomí, že postup jeho choroby je neodvratný, jeho stav sa bude stále iba zhoršovať a od istého momentu bude utrpenie neznesiteľné? Vyskočiť z okna, podrezať si žily, alebo pohltať prášky na spanie neznie ako naplnenie pojmu „dobrá smrť“. Takže sa opäť vraciame na začiatok a ako jediným dôstojným, bezbolestným a kľudným dobrovoľným odchodom z tohto sveta sa ukazuje oná smrť v spánku, ale pomocou eutanázie, čiže asistovanej pomoci odborníka.

Podobný nezvratný krok v živote človeka pochopiteľne predchádzajú možno aj dlhé roky premýšľania. Takýmto peklom si prechádzala aj 72-ročná Britka menom Janette Butlin, matka jedného syna a jednej dcéry. Táto inteligentná a rozumná pani trpí nevyliečiteľnou svalovou dystrofiou a uvedomuje si, že nechce stráviť zvyšok života v ukrutných bolestiach a zároveň byť príťažou pre svoje okolie nútené sa o ňu nepretržite starať. Vo Veľkej Británii je však eutanázia zakázaná, a tak sa rozhodne osloviť kliniku vo švajčiarskom Bazilej.

Film slovenského dokumentaristu Tomáša Krupu nám predstavuje túto ženu v období, kedy je pevne rozhodnutá ukončiť svoj život pod dohľadom lekárov. Toto jej rozhodnutie oznamuje aj najbližšej rodine a známym, napriek tomu nie sme svedkami žiadnych neprístojných hádok. Respektíve, dokument sa im, ak sa niekedy za zavretými dverami aj odohrali, nevenuje a predstavuje nám všetkých protagonistov ako rozumných, uvedomelých ľudí, so svojou matkou a príbuznou jednajúcimi na rovinu a bez prehnaných emócií.

Eutanázia je bezpochyby veľmi príťažlivou témou pre filmové spracovanie, či už v druhu dokumentárneho, alebo fikčného filmu. Pravdivá odpoveď na otázku, či je dobrovoľné ukončenie vlastného života eticky a morálne v poriadku, totiž zrejme neexistuje. Veriaci s takýmto riešením problému možno nikdy nebudú súhlasiť, ateisti zase môžu mať iné výhrady, napríklad nečakaný objav v medicíne.

Dobrá smrť Dobrá smrť

Filozofovať nad témou sa dá donekonečna a tým pádom aj napísať množstvo premúdrelých dialógov či monológov do hraného filmu. Dokumentarista má úlohu mierne sťaženú, pretože vlastné myšlienky nemôže vkladať do úst svojich hrdinov, keďže nehrajú nikoho iného, iba samých seba. Čo vo výsledku vznikne, častokrát na začiatku filmár ani nevie.

Dobrá smrť je ten pozitívny prípad dokumentárneho diela, kde sa nestretávame s násilným vtĺkaním vopred utvoreného názoru tvorcu do diváckych hláv, ale máme možnosť počúvať názory všetkých zúčastnených a na základe toho si utvoriť vlastný. Prípadne zistili, že si na nastolené otázky odpovedať nedokážeme, čo je tiež istá forma odpovede. Režisér a scenárista Tomáš Krupa (Absolventi / sloboda nie je zadarmo) dáva dostatok priestoru okrem Janette najmä jej synovi Simonovi, ktorý nesie v tele taktiež genetickú informáciu svalovej dystrofie a žije s vedomím, že sa jedného dňa začnú jej príznaky objavovať a situácia sa bude nezadržateľne zhoršovať.

Dobrá smrť Dobrá smrť

Menej priestoru dostáva na plátne jej dcéra Bridget, ale rozloženie času medzi všetky postavy je nakoniec dokonale vyvážené. Svoje momenty dostane aj Erika Preisig, odborníčka na klinike a osoba, ktorá má vykonať samotný záverečný akt Janettinej životnej púte. Práve pri tejto žene sa dozvedáme, ako sa so svojim zamestnaním dokáže vysporiadať silne veriaca žena a divák sa tak môže zamyslieť aj nad tým, či náhodou človek v tomto smere argumentačne neprekonal jeden bod jedného z desiatich prikázaní (nezabiješ - samého seba?). Minimálne teda Švajčiari.

Recenzia na film Dobrá smrť sa môže niesť čisto v hodnotení jej formálnych stránok (tu nie je v podstate čo vyčítať), ale v tomto prípade ide o tak silnú tému, že po skončení snímky budete určite viac premýšľať nad jej obsahom a radšej si so známymi do hlbokej noci zafilozofujete, ako by ste hodnotili napríklad jej rytmus, využívanie hudby alebo umiestnenia kamery.

Dobrá smrť (Slovensko / Česko / Francúzsko / Rakúsko, 2018, 83 min.)
Réžia: Tomáš Krupa. Scenár: Tomáš Krupa, Lukáš Hanulák. Účinkujú: Janette Butlin, Simon Convey, Bridget Convey, Erika Preisig...

autor Erik Binder 21.3.2019