NEDOTKNUTEĽNÍ - THE UPSIDE

NEDOTKNUTEĽNÍ - THE UPSIDE

6.0

Na začiatku recenzie treba rozseknúť dve línie. Pokiaľ remakom pohŕdate len z princípu, kašlite na to a americkej verzii sa vyhnite. Nemusíte pritom trieskať 0 hviezdičiek z piatich ako sa to už darí istej komunite na databázach a nenávidia film bez nutnosti ho vidieť. Po druhé, Nedotknuteľní sú v mojej optike dobrý francúzsky film, ale určite ho neradím na kultový piedestál. Chápem hype okolo neho, je to zručne nakrútený film, ale dalo by sa adresovať naň pár výhrad. Je to presne kúsok, ktorý si podmaní bežného diváka na prvé videnie, ale kritik sa pri ňom môže dlhšie rýpať.

Skôr ako sa tu zosype halda kritiky, prečo americký remake recenzuje niekto, kto bezhlavo nemiluje originál, je potrebné uvedomiť si ešte jeden fakt. Existujú diváci, ktorí francúzsku verziu nevideli a môžu si ísť pozrieť túto. Áno, americké publikum odmietajúce čítať titulky i našinec, ktorému sa prvotný hype v lete 2012 vyhol. Alebo niekto, komu americký štýl vyhovuje viac ako európsky.

Základná premisa je rovnaká: máme starého dudravého chlapíka po nehode na paraglidingu, ktorý je odsúdený dožiť na vozíčku. Tvrdohlavo odmieta klasických opatrovateľov a na jeden pohovor dorazí drzý ukecaný černoch, čo sem pôvodne prišiel iba po jeden z niekoľkých podpisov pre sociálku, aby mohol dosvedčiť, že si skutočne hľadá prácu. Phillip žije v luxuse, má vozový park na rozdávanie, na tanieri môže mať denne dobroty, a jeho myseľ okrem počúvania opery tápe po zmysle života.

Dell sa snaží pretĺcť životom, ako sa dá. Sedel v base a keď z nej vyšiel, nevládze sa postarať o ženu a syna, platiť alimenty alebo si udržať aspoň priemerný džob. Valí sa to na neho zo všetkých strán a návštevu Phillipovho apartmánu bral ako šancu na ďalší podpis (veď písali, že ide o upratovača). Nesúrodé duo (bohatý beloch-chudobný černoch z opačných koncov spoločnosti) čaká zbližovanie a vzájomné obohacovanie v doterajšej rutine. Obaja ho potrebujú, môžu z neho čosi vyťažiť, len musia chcieť...

Nedotknuteľní - The Upside Nedotknuteľní - The Upside

Čím viac máte napozeraný originál, tým viac budete šomrať, otrocky porovnávať a hovoriť si, prečo to Američania urobili takto a nie inak. Áno, niektoré scény sú preložené takmer 1:1 a inde sú nasadené skôr rozšírenia či vedľajšie línie (to vysvetlí, prečo má americká verzia takmer o 15 minút viac). Takže sa na to vykašlime a pozrime sa, čo sa skrýva v jadre filmu.

Bryan Cranston v úlohe dudroša dodá všetky potrebné ingrediencie – je to vzdelanec, bývalý bonviván so spomienky na zosnulú ženu a s nejasným výhľadom, čo bude robiť do konca života (a pár možností by sa ešte našlo, hoci je prikovaný k vozíku väčšinu dňa). Miluje umenie, operu, stíha manažovať svoj majetok i nadáciu. Ale potrebuje istý impulz. Že prichádza v podobe gambatého černocha z odlišnej sociálnej vrstvy, to je výzva aj pre diváka.

Kevin Hart je výborný komik, ktorého u nás mnohí sotva poznajú (možno z nedávneho oscarového škandálu), ale v skutočnosti robí fantastické stand-upy, má zmysel pre improvizáciu a... americký humor, ktorý mnohým jednoducho nepasuje. Pchá ho do replík a životných postrehov, snaží sa o niečo podobné v prvej polovici aj tu. Potom trošku nečakane zvážnie a prešaltuje do inej roviny, kde ho ani my fanúšikovia až tak nepoznáme. Áno, Kevin Hart vie ťahať aj dramatické chvíle a nie je už smiešny, ale rola mu celkom ide. Milé prekvapenie i malá transformácia.

Nedotknuteľní totiž ponúkajú dve línie: komediálnu a dramatickú. Tá prvá prináša veselé momenty kríženia dvoch svetov: zbohatlík opáči jointíka a černoch z chudobnej štvrte ide na operu. Dell si užíva trošku bohatstva a venčí ho na fáre, zatiaľ čo Phillip má možnosť na chvíľu stráviť čas s inými ľuďmi.

Iste, vynorí sa pár démonov z minulosti a dokonca aj zaujímavá romantická sekvencia v súčasnosti. Tá je výborne spracovaná (v originále taká nebola!) a núka náročné momenty precitnutia na viacerých frontoch. Všetci herci dobre vyznejú, dokonca aj dve dámy vo vedľajších rolách (Nicole Kidman skôr tlmí emócie a Julianna Margulies do scény v reštaurácii vložila kus srdca).

Dobre, reptajme koľko chceme, že remake bol zbytočný a originál by sme mohli pozerať ďalších 10 rokov. Ale tam v kinosále čaká celkom dobre poskladaný film, ktorý si berie veľa z prvého a pridáva solídne vkladačky z iného prostredia. Je slabší ako originál? Zrejme áno. Ale stále má čo ukázať.

The Upside (USA, 2017, 126 min.)
Réžia: Neil Burger. Scenár: Jon Hartmere, Éric Toledano, Olivier Nakache. Hrajú: Kevin Hart, Bryan Cranston, Nicole Kidman ...

autor Michal Korec 18.2.2019