WOMAN AT WAR

WOMAN AT WAR

8.0

Magická krása Islandu dokáže nadchnúť nielen turistu, ktorý sa ňou môže kochať na vlastné oči, ale cez filmové médium aj bežného, nezainteresovaného diváka. Sprostredkovať mu čaro krajiny ohňa a ľadu nie je vzhľadom na bohatosť prírodných krás vôbec ťažké, no zakomponovať ho do pútavého a zároveň nápaditého filmového príbehu už je zložitejšie. Islandskému režisérovi Benedictovi Erlingssonovi sa to však podarilo a navyše aj so silným ekologickým a sociálnym apelom.

Bez toho, aby tlačil na pílu a vytvoril niečo, čo sa v dnešnej dobe s obľubou zaraďuje do sprofanovaného klišé termínu „eko agitka“, hoci aj tie majú pri pohľade na stav planéty zmysel, nakrútil snímku s výrazným etickým a humanistickým nábojom s pridanou artovou hodnotou. Svojím druhým celovečerným filmom dokázal, že islandská kinematografia už nie je len o Baltasarovi Kormákurovi (Hlboko, Everest).

Doposiaľ sa presadil najmä ako divadelný režisér a herec, čoraz viac ho však láka film aj s jeho väčším diváckym dosahom. Kým svoj debut O koňoch a ľuďoch považuje za festivalovú snímku, pri najnovšom kúsku sa podľa jeho slov snažil vytvoriť mainstreamový blockbuster pre každého. Našťastie, Woman at War tak vôbec nevyzerá. Na to je až príliš duchaplný, dotýka sa vážnych tém a to v celkom sofistikovanej interpretácii.

Odmieta akékoľvek žánrové zaradenie, bráni sa zaškatuľkovaniu, pričom sám v procese tvorby scenára netušil, na čo sa jeho príbeh bude ponášať. Vo svojich príbehoch hľadá najmä bolesť a ak niečo vyznieva komicky, je to vraj len vedľajší efekt. Ľahko však možno spozorovať, že tých vedľajších efektov je v jeho filmoch dosť. Čo je len dobre. Či už ide o snímku O koňoch a ľuďoch alebo Woman at War, vtipných okamihov sem prepašoval dosť na to, aby vážnosť odľahčil a to priam nekonvenčne. Momenty s hispánskym turistom zaberali v prvej snímke, a tak si ho preniesol aj do druhej, kde zohráva podobnú úlohu a podľa všetkého ešte vtipnejšiu.

Najpodstatnejšia je však jeho práca s filmovou hudbou, ktorú dokázal povýšiť na celkom iný level. S jej efektom sa pohral absolútne originálne a úplne poprel jej ilúziu. Tým, že hudobníci, ktorí síce nezasahujú do deja, sú v príbehu prítomní, dal hudbe svojho filmu nový význam. Muzikanti a speváčky sledujú svoju hrdinku takmer na každom kroku a jej aktivity i myšlienkové pochody vtipne a invenčne dokresľujú. A hoci môže tento zámer spočiatku pôsobiť rušivo, postupne si nás získava a stáva kompaktnou súčasťou príbehu odvážnej bojovníčky za záchranu islandskej krajiny.

Woman at War Woman at War

Zbormajsterka Halla síce na to vo svojom civilnom živote vôbec nevyzerá, no je odhodlaná bojovať za vyšší cieľ. Na vlastnú päsť sa rozhodla postaviť proti priemyselným gigantom a ich radikálnym zásahom do nepoškvrnenej prírody. Jej podobne radikálne výčiny sú klasifikované ako ekoterorizmus a pátra po nej už celá krajina. Vlastnými sabotážami „sa snaží len brániť zločinu proti všetkým“.

Pod pseudonymom Pani hôr, ktorej vzormi sú Gándhí a Mandela, sa snaží len odradiť potenciálnych škodcov od ich plánov. Kým sa jej však podarí zavŕšiť ten vlastný, príde nečakaná správa. Úrady jej schválili adopciu dieťaťa, o ktorú si požiadala už pred štyrmi rokmi. Ako sa napokon rozhodne a akú úlohu zohrá v jej osude sestra – dvojča, tvorca vyriešil veľmi dômyselne a šalamúnsky.

Woman at War Woman at War

Režisér Erlingsson uchopil svoj príbeh oveľa univerzálnejšie, ako tomu bolo vo filme O koňoch a ľuďoch. Napriek tomu, že sa oba dotýkajú Islandu, prvá snímka je viac-menej bizarnou karikatúrou istej časti domácej populácie na pozadí krajiny. Woman at War nielen vďaka príbehu v sebe ukrýva väčšiu naliehavosť a z krajiny na pozadí sa stáva hlavný činiteľ deja.

Podmanivá práca kamery, krása prírody, hodnotný príbeh, výborná predstaviteľka hlavnej úlohy Halldóra Geirharðsdóttir (označovaná za islandskú Sarah Berndardt) a invenčná réžia robia z filmu zážitok. Nie div, že sa spomedzi ostatných snímok zaradil do boja o cudzojazyčného Oscara práve on. Film už dokonca stihol zarezonovať aj v Hollywoode a herečka a režisérka Jodie Foster chystá jeho remake.

Kona fer í stríð (Island / Francúzsko / Ukrajina, 2018, 101 min.)
Réžia: Benedikt Erlingsson. Scenár: Ólafur Egilsson, Benedikt Erlingsson. Hrajú: Halldóra Geirharðsdóttir, Jóhann Sigurðarson, Juan Camillo Roman Estrada, Jörundur Ragnarsson...

autor Barbora Bačíková 20.1.2019