GLASS

GLASS

6.0

Po 18 rokoch sme sa dočkali zavŕšenia tzv. Eastrail 177 trilógie o moderných superhrdinoch pôsobiacich v civile a anonymite v súčasnej Filadelfii. Patria medzi nich David Dunn, Elijah Price a Kevin Wendell Crumb. Vo Vyvolenom z roku 2000 išlo o netradičné súperenie medzi prvými dvoma, v Rozpoltenom spred dvoch rokov si Crumbove zločiny nikto včas nevšimol, aby mohol zasiahnuť a aby sme sa na konci dočkali šokujúcej pointy a tak tu je logicky časť číslo tri, kde sa všetci traja stretávajú tvárou tvár.

Nepôjde však tentokrát, aj keď sme na poli komiksu, o osud celého sveta, ale iba o uzavretie osudov niekoľkých hrdinov a aj jednej nevšednej a veľmi dôležitej kapitoly v kariére M. N. Shyamalana. Popisovať túto kvalitatívne extrémne nevyváženú kariéru nie je určite potreba, skôr si s trochou trpkosti pripomeňme, že záverečné časti trilógií natočených na motívy komiksu väčšinou vzbudzujú väčšie či menšie rozpaky. X – Men: Posledný vzdor, X –Men: Apocalypse, Spiderman 3 a pre časť publika koniec koncov aj Temný rytier povstal. No a Glass bohužiaľ nie je žiadnou výnimkou, na čo už zopár dní upozorňujú rozporuplné ohlasy spoza oceánu.

David Dunn (Bruce Willis) sa naďalej inkognito prechádza po meste a na základe letmých dotykov s ľuďmi odhaľuje medzi nimi kriminálnikov, žije so svojim synom a smúti za mŕtvou manželkou. Elijah Price (Samuel L. Jackson) je dlhodobo zavretý na psychiatrickej liečebni a Kevin (najvýraznejší z partie James McAvoy) opäť uniesol zopár teenageriek na usýtenie hladu najsilnejšej z jeho 24 osobností.

Glass Glass

David jedného dňa konečne na neho narazí a prichádza k prvej konfrontácii vo filme, končiacej uväznením oboch mužov na rovnakej psychiatrickej klinike, kde sedí na svojom invalidnom vozíku Elijah. A rozhodne nejde o náhodu. Tu ich víta doktorka Ellie Staple (Sarah Paulson) a bude sa ich snažiť počas nasledujúcich troch dní presvedčiť, že ich nadprirodzené schopnosti sú iba výplodom ich fantázie, respektíve následkom poškodenia mozgu. Všetky tri postavy tak sú nedobrovoľne vzájomne konfrontované, budú sa musieť začať prispôsobovať novej situácii a hľadať možnú únikovú cestu von.

M. N. Shyamalanovi nikdy nešlo o dôsledné dodržiavanie logiky jeho filmov, na čo dlhodobo dopláca negatívnymi reakciami tou analytickejšou časťou kritiky a publika. Zároveň ale každé jeho skutočne autorské dielo postupom času odhaľuje nečakané myšlienkové vrstvy a divák nikdy vopred nevie, o čom bude po konci premietania premýšľať. Na prekvapivých pointách viac menej jeho kariéra stojí a padá, ale taktiež na mnohých detailov, prvkoch mizanscény, zdanlivo nedôležitých slovách a vetách alebo redundantne pôsobiacich scénach. Presne v tomto štýle sa nesie aj Glass a tak návštevník kina, v tomto prípade fanúšik režiséra a série, vie, kto k nemu prehovára a ako súčasť hry berie aj to, že chce byť klamaný a na konci odchádzať prekvapený.

Glass Glass

Takže Glass, ako sa dalo čakať, obsahuje viacero ťažko prehliadnuteľných logických nedostatkov, viaceré zaujímavé témy na premýšľanie a hneď niekoľko dejových zvratov. Dá sa predpokladať, že práve na miere akceptácie všetkých týchto prvkov bude závisieť, či Glass dokážete prijať ako plnohodnotné zakončenie trilógie. Ak ste sa nevysporiadali s legendárnym nezmyslom s vodou v kyslíku v Znameniach, ťažko budete akceptovať voľnejší pohyb pacientov po chodbách v časoch striedania ostrahy. Ak ste sa nedokázali dostať pod povrch rozpačito predvedených udalostí v Osade k myšlienkovej podstate filmu, nebudete mať chuť premýšľať ani nad témami a chytrými skrytými významami Shyamalanovej novinky (snaha spoločnosti o zapadnutie výnimočného jednotlivca do systému).

Najväčším možným kameňom úrazu však budú zvraty. Tých tu máme hneď niekoľko, všetky sú však dávkované v záverečnom akte. Vo svojom jadre logicky završujú celú trilógiu ako celok, všetko do seba zapadne a aj celý Glass sa na konci bude javiť v novom svetle. Problémom však je, že napriek evidentnej režisérovej snahe o prekvapenie tieto momenty nedokážu šokovať. Záverečné dejstvo totiž pôsobí zmätočne, neprehľadne ako v čase tak priestore a film svojou miernou rozťahanosťou stráca údernosť.

Glass Glass

Zároveň však treba oceniť fakt, že sa tu Shyamalan umne pohráva so žánrovými klišé a napríklad finále, na rozdiel od toho, čo nám film vopred avizuje, sa odohrá v odlišnej lokácii. Navyše zvraty síce všetko otočia na hlavu, ale nejde o nič, čo by sme už nevideli aj inde a to je skutočne veľká škoda, pretože práve prvý diel trilógie, Vyvolený, bolo niečo dovtedy nevídané. Stručne zhrnuté, režisér zámerne nakrútil Glass tak, aby opäť rozdelil svoje publikum na dve polovice, avšak množstvo jeho fanúšikov si ho jednoducho „len“ zaradí medzi tie priemernejšie snímky v jeho kariére.

Glass (USA, 2019, 129 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: M. Night Shyamalan. Hrajú: Anya Taylor-Joy, James McAvoy, Sarah Paulson, Bruce Willis, Samuel L. Jackson, Spencer Treat Clark, Luke Kirby, Charlayne Woodard ...

autor Erik Binder 17.1.2019