NOVÁ ŠANCA

NOVÁ ŠANCA

5.0

Na uvedenie tohto filmu neexistuje lepší premiérový týždeň ako tento – distribútor veľmi dobre zvolil prvý januárový týždeň, lebo hlavnú hrdinku čaká nový začiatok. A nás všetkých na prahu roka 2019 tiež – dávame si dokopy predsavzatia, plány, máme chuť niečo v životoch zmeniť a nebodaj zmeniť aj povolanie ako hlavná hrdinka, ktorá štartuje na dôležitý pohovor a chce sa po dlhom čase vyšvihnúť na vyššiu pozíciu... a predsa jej to nevyjde a môže byť naďalej akurát pravou rukou.

No na(ne)šťastie je tu kamarátka, ktorej podarený synáčik zoberie odvahu do svojich rúk a vytvorí jej falošný profil na Facebooku, kde z nej urobí dračicu, absolventku top univerzity a dobrodružku, ktorá zdolá päťtisícové méty i korporátne ciele ľavou zadnou. Keď jej do obchodu volajú z renomovanej firmy, aby sa prišla do New Yorku ukázať, sama tomu nemôže uveriť, no zoberie kus sedliackeho rozumu a rozhodne sa ísť na pokec. Že dopadne celkom dobre, má šancu preraziť v niečom väčšom a konečne po štyridsiatke dostať veľkú životnú šancu?

Ako správna "ženská" komédia dá hrdinke šancu zreštartovať svoj život, upraviť si priority a ísť naplno do niečoho, kde by sa ani vo sne nepredstavila. Nemá potrebný titul či prax z korporátov, a scenáristi chcú, aby intuíciu z reálneho života použila v top lige a mohla vyzvať esá. Film berie z korporátneho sveta presne tie archetypy, aké majú ľudia vo všeobecnosti: že sú tam veľkí žraloci, všetkým ide o zisk, staré a nové tímy o niečo súťažia a trojáčkový tím môže pokúšať znalosťami nová posila, ktorá spája sivé myšky a neobjavené talenty zo suterénu (vo filme doslova).

Kým idete na Novú šancu ako na film, kde chcete vidieť kríženie dvoch svetov, môžete sa tešiť na pár dobrých situácií. Samotný pohovor, prvé vystúpenie pred kolegami alebo snaha súťažiť o bio výrobky má čosi do seba. Súčasne film do korporátu vykročí, ale nikdy ho nevyužije (ukáže veľa benefitov, aj makačky, ale nie úplné fungovanie). Ostáva na polceste, robí si švandu, kde sa dá; ukáže firmy ako zlé a chcú nás všetkých obalamutiť. Finálna scéna, kde má Maya vystúpiť na konferencii, mala potenciál, no scenáristi nasadia to najobyčajnejšie vyústenie, čo je škoda a dokazuje, že sa tu postupovalo podľa jasnej formule, bez snahy vykročiť nad rámec alebo pokúsiť sa priniesť do žánru čosi viac.

Nová šanca Nová šanca

To isté platí pre romantickú líniu, ktorá je menej prepracovaná. Na druhej strane vítam pozitívum, že autori do nej nenaliali veľa falošných nádejí, x milostných trojuholníkov a vyhli sa opantaniu, že Maya obetuje súčasného junáka za oblekového fešáka z predstavenstva. Alternujú ju niečím nečakaným, čo síce zapadá do jej životnej roviny a vysvetlí jej túžbu po práci a menší záujem o rodinu. Šokujúce odhalenie tohto kalibru nebudú mnohí čakať – a je dosť možné, že jeho absorpcia bude pretavená aj do výsledného skóre. Ak ste s ním stotožnení a budete ho považovať za dobrý zlom, bodíky stúpajú. Ak si pomyslíte, že je to lacná otočka, bude zle-nedobre.

Veľa humoru vyplýva z nastrčených situácií a súčasne aj z rolí vedľajších kamarátok. Gambaté typy, čo hrdinke vždy vedia poradiť, hoci ju občas dostanú do maléru. Je s nimi celkom zábava, hoci humor nie je príliš sofistikovaný. Musíte mať vyslovene radi ten typ nadhadzovačiek gagov pre hrdinku, lebo budete nad nimi krútiť hlavou, že čo sú to, prepánajána, za typy. Ale to je Amerika, dámy a páni, ak sa chceš presadiť, musíš dať do toho všetko. Aj na vianočnej párty, ako nám film naznačí...

Nová šanca Nová šanca

Že tento kúsok funguje, je výsledkom hereckého výkonu Jennifer Lopez. Tesne pred päťdesiatkou si užíva svoju hrdinku, hrá svoj dobrý štandard a vďaka nemu je celkom uveriteľná. Fungujú situácie, frky, improvizácie i vážne momenty. Toto je J Lo štýl – a ak sem prídete vyslovene kvôli nemu, jasne si pripočítajte bod. Také filmy sa už dlho netočia (alebo končia na Netflixe), ale treba akceptovať fakt, že hrdinka je nalíčená v každej scéne, dokonca aj v sprche na začiatku filmu.

Nová šanca chce dať nový popud žánru, ale ostáva relatívne konzervatívna. Ako celok funguje hladko a na istotu – casting vyšiel a všetko ostatné je zlatý priemer. Výsledná päťka nie je kritikou, ale skóre pre film v žánri, ktorý odvádza svoju robotu, ako má. Akurát nič nové nad rámec nedodá.

Second Act (USA, 2018, 103 min.)
Réžia: Peter Segal. Scenár: Justin Zackham, Elaine Goldsmith-Thomas. Hrajú: Jennifer Lopez, Vanessa Hudgens, Leah Remini, Treat Williams, Milo Ventimiglia...

autor Michal Korec 3.1.2019