JOHNNY ENGLISH ZNOVU ZASAHUJE

JOHNNY ENGLISH ZNOVU ZASAHUJE

5.0

Azda ste si všimli, že prvé dva diely Johnnyho Englisha nemajú v Kineme tie najlepšie čísla. Jednotku recenzoval pred 15 rokmi kolega Jano Hušták, dvojku pred siedmimi už ja – a vzácne sme sa zhodli na skóre 3/10. Dôvody boli viaceré, no najzásadnejší je, že keď Rowan Atkinson odmieta vystúpiť z úlohy Mr. Beana a takto hrá aj tajného agenta, filmu to výrazne škodí. Darmo sa nájde solídna zápletka alebo šikovný režisér, z tohto marazmu a pitvoriaceho sa chlapíka sa nedá získať viac.

Tretí diel urobil v tom smere solídny krok vpred – možno je to tým, že Atkinson má už 63 rokov či jeho snahou posunúť postavu do trošku civilnejšieho podania. Takže kľúčové zistenie: je tu menej Mr. Beana, zápletka je citeľne lepšie napísaná a hoci záporáka odhalíte dosť skoro, cesta k jeho vyčíňaniu je celkom uveriteľne napísaná v bondovskom žánri.

Dokonca aj návrat Johnnyho Englisha do akcie je celkom podarený. Už dávno nie je agentom, vyučuje na škole, kde sa snaží svoje agentské finesy presunúť na žiakov: schopnosť kamufláže či boj v noci sa do života určite zíde. Keď je povolaný z penzie naspäť spolu so skupinou ďalších dôchodcov, v celkom vtipnej scénke sa mu podarí presadiť a dostať sa do misie.

Úvodné sekvencie ukážu pár dobrých gagov a rysuje sa tu aj solídna zápletka: vystresovaná premiérka (Emma Thompson vo výbornej roli), ktorej kolabuje krajina, do toho hackerské útoky (ten posledný odhalil všetkých agentov, preto je J.E. späť), aj americký IT miliardár má čo povedať. A dianie sa rýchlo zamotá, keď je Johnny poslaný do Francúzska, kde sa objaví aj ruská agentka na obrovskej jachte...

Nikto nečaká od Johnnyho Englisha sofistikovanú zábavu, ale je dobré vidieť, že scenáristi na ňu úplne nezanevreli a povedali si, že keď už dostali po rokoch túto šancu, vložia do diania nielen známe postavy (pomocník Bough má čosi do seba, hoci je občas otravný), ale rozbehnú machinácie naplno. Preto je dej dobre zhutnený a veľmi oceňujem, že film s titulkami sa zmestil do 88 minút: skôr ako by sa frky začali opakovať alebo dostali priestor opäť nejaké tie trápne Mr. Bean sekvencie.

Johnny English znovu zasahuje Johnny English znovu zasahuje

Keď sa kujú pikle, prepájajú postavy alebo príde akčná scéna, film zaberá. Ak dá Atkinsonovi čo len trošku priestor pre improvizáciu, v momente stráca body, lebo nás čakajú variácie na Mr. Beana v reštaurácii, v misii a to už nehovorím o snahe použiť šarm či pôsobiť na kaliber Olgy Kurylenko. Nielenže vo veku 60+ pôsobí neprirodzene, zúfalo sa na to nehodí. To isté platí o snahe vymýšľať fiktívne mená či zapojiť inteligentnú konverzáciu. Najlepšie mu idú jednovetné postrehy, pri nich je šanca, že občas doručí fajn postreh.

Keď sledujeme špionážnu paródiu, kde by sa dal použiť nejaký iný prístup, vtedy je Johnny English aj efektný. Mantra, že analógový postup porazí digitál (nové smartfóny, serepetičky či tátoše s GPS) nie je na zahodenie, autori z nej ťažia čo môžu. Popritom jej venujú vychytávky ako vybuchujúce cukríky či pirule rôznej farby – vedú k parádnej tanečnej sekvencii, ktorá je síce dosť trápna, súčasne zábavná, čím nájde Johnny English pomyselný akceptovateľný stred – treba ho vhodne vložiť do scény i natočiť. Vrcholom filmu však bude pre mnohých VR sekvencia v druhej tretine, ktorá odzbrojí aj pochybovačov, tu je odpor k technológiám a prekryv a analógu/digitálu famózne využitý a budete sa baviť. Viac takých!

Johnny English nemá síce veľa akčných scén, no tých zopár dokáže využiť, infiltrácia lode i finále by sa nestratili ani v štandardných akčných filmoch. Akurát je škoda, že filmu rýchlo dôjde dych, posledná tretina už nemá veľmi čím prekvapiť (viete, čo asi nastane – a presne tak to bude!), vtipov už tiež nemá veľa, ale 20-25 minút už vydržíte. Na druhej strane jednotlivé postavy (aj vedľajšie) sú pekne poskladané a film je dobre uzavretý. Určite si užijete dobrú kameru a občas aj hudbu, songy i orchestrálnu.

Na Johnnyho Englisha treba ísť s jasnými očakávaniami – a rovnako som išiel na premiéru aj ja. Výhoda je, že Universal tu nalial solídny rozpočet, takže formálne je film pozerateľný a z hercov si to viacerí aj užili (škoda, že niektorí majú iba malé roličky) ako Emma Thompson. Takže... asi najlepší diel série.

Johnny English Strikes Again (UK / Francúzsko / USA, 2018, 89 min.)
Réžia: David Kerr. Scenár: William Davies. Hrajú: Rowan Atkinson, Ben Miller, Olga Kurylenko, Adam James, Kendra Mei, Adam Greaves-Neal, Charles Dance ...

autor Michal Korec 30.10.2018