VENOM

VENOM

5.0

Sony sa vlani podarilo zreštartovať Spider-Mana (pravda, aj s pomocou Iron Mana) a tak si povedali, že momentum treba využiť a začať budovať vlastné univerzum. Prvým samostatným projektom bez Petra Parkera je Venom – pokiaľ poznáte komiksy Spider-Mana alebo si aspoň matne spomeniete na Raimiho Spider-Mana 3 (áno, toho, nad ktorým mnohí zlomili palicu), tak už tušíte, že sa dočkáme samostatného príbehu novinára Eddieho Brocka a akéhosi symbionta.

V úvodnej sekvencii na Zem dopadá raketa z vesmíru a na jej palube vzácny náklad, ktorý si doslova žije vlastným životom. Väčšinu vzoriek putuje do Life Foundation, ktorá s nimi chce experimentovať, no jedna sa voľne pohybuje po Zemi. Eddie Brock bol na interview so šéfom Life Foundation a nechal sa uniesť, takže sa ho pýtal na pokusy na ľuďoch – to mu bolo osudné a prišiel o prácu i snúbenicu. Keď o pol roka neskôr dostáva šancu preniknúť do organizácie a vidieť na vlastné oči, čo sa tam deje, neváha, no akurát sa jeho tela zmocní symbiont. Na jednej strane získa nové schopnosti, na druhej je neustále hladný a nevie, čo sa deje. A to sa šéfino Carlton Drake rozhodne za každú cenu Venoma získať späť.

Úprimne, tento origin film má polovicu napísanú vopred a ohýbať dej sa dá až v druhej. Scenáristi však trestuhodne premárnili viaceré momenty, takže prvých 45 minút iba sledujeme tuctovú haváriu, pokusy v laboratóriu a snaživého chlapíka, ktorý tvrdohlavosťou (a sprostosťou) príde o veľa. Ošúchaný štart sa dá prežiť, no ničím vás neupúta, neobohatí a žiaľ, ani nenavnadí. Našťastie, zábava sa dostaví neskôr a film graduje. Po slabšej prvej tretine nadíde a potrebných udalostiach sa konečne dostane symbiont do tela Eddieho a môžeme začať sledovať ich súlad.

Venom Venom

Isteže je sprevádzaný napínavými i vtipnými momentmi, pričom paradoxne lepšie ide Tomovi Hardymu humor, gúľanie očami a nechápanie. Výborná scéna v reštaurácii či bitka v byte vás však konečne budí z dovtedajšej letargie a keď prvý raz Venom prehovorí, objavíte istý potenciál a pár dobrých nápadov Venom je samostatná entita, ktorá potrebuje u nás hostiteľa a s Eddiem tvorí výborný tím, niektoré ich dialógy a edukačné repliky (ako sa funguje na Zemi vs. čo Venom dokáže) sú zábavné. Fádnosť prvého aktu nahrádza solídne uvedenie Venoma v druhom, navyše sa tu začínajú kopiť aj akčné scény.

Nie sú síce objavné, ale očakávané bitky alebo naháňačka v uliciach nepôsobia márne. Cítiť, že efekty sa dorábali na poslednú chvíľu, nápadov však nie je málo, minimálne scéna s motorkou sa snaží využiť schopnosti Venoma naplno. Vo finálnej tretine sa zapojí aj ďalší symbiont, takže na plátne môže nastať zaujímavá digimela, kde sa mlátia dvaja pozemšťania s entitami vo svojom tele a pôsobí to ako typická komiksová bitka plná efektov – ťažko sa prenáša do kina, no niektoré spomalené momenty alebo nápady vás upútajú. Ako celok neprinášajú nič nové do komiksového žánru – doteraz sme v ňom videli všetko.

Venom Venom

Najoriginálnejším nápadom je komunikácia Venoma s Eddiem, ktorá najprv prebieha v množnom čísle a potom začína každý na chvíľu preberať taktovku. Vtipná výmena nahráva Tomovi Hardymu a sčasti aj scénam s Michelle Williams, ktorá hrá vedľajšiu postavu bez hlbšieho významu. Prázdne laškovanie je prázdne, chémia nemá čas vyniknúť a neustále behanie za ňou občas zdržuje. Ale Venom má vtipné hlášky v každej scéne s ňou. Občasný humor náramne pomáha fádnemu zvyšku, budovanie tajomna išlo do stratena. Do veľkej miery môže za to aj postava Carltona Drakea v podaní Riza Ahmeda, ktorý hrá postavu takmer na hranici paródie – niekedy neviete, či sa nezačať rovno smiať nad jeho patetickými hláškami a úpornou snahou hrať vedátora zo Silicon Valley.

Venom má pár dobrých atribútov (niektoré akčné scény, humor, Tom Hardy), zároveň ho ťahá ku dnu rad ďalších (prvá polovica, x-krát videné motívy, sčasti prepálené finále, pol castingu). Vybrané idey sú dobré, ale keď si uvedomíte, že film má reálne iba 95 minút (zvyšok sú titulky a bonusové scény), je to celkovo veľmi málo. Nedorazila nepozerateľná vec, no na poslednú chvíľu sa tu toľko strihalo, až chýba aj osobité čaro celého filmu. Bude to stačiť na štart nového univerza? Uvidíme o mesiac-dva v Sony...

Venom (USA, 2018, 112 min.)
Réžia: Ruben Fleischer. Scenár: Jeff Pinkner, Scott Rosenberg, Kelly Marcel, Todd McFarlane, David Michelinie. Hrajú: Tom Hardy, Michelle Williams, Riz Ahmed, Scott Haze, Reid Scott, Jenny Slate...

autor Michal Korec 5.10.2018