SOLO: A STAR WARS STORY

SOLO: A STAR WARS STORY

8.0

Koona t’chuta Solo? Una Jabba IMAX. Ďalšie obohatenie Star Wars univerza si po 13 rokoch uzurpuje tradičný májový termín a má enormný potenciál. Berie si jednu z najpopulárnejších postáv, prezentuje ju v retrospektíve a buduje top lákadlo pre fanúšikov. Výzvou je casting protagonistu i povaha spin-offu, Rogue One bol napríklad temnejší oproti bežnej línii. Produkčné trable boli dostatočne zmonitorované, mnohí už znížili aj očakávania (čo občas pomôže) a výsledok je nečakane dobrý...

Na začiatku sa Han pretĺka ako zlodejíček na planéte Corellia a rád by z nej zdúchol. Už prajú okolnosti, no na poslednú chvíľu sa situácia zvrtne a tak začne paralelne naháňať kariéru pilota. Postupne sa stretne s armádami Impéria, narazí na ľstivého muža Becketta a mocného šéfa Drydena Vosa, podniká viaceré nebezpečné záťahy, aby mohol raz začať viesť vlastný život podľa predstáv a kúpiť si poriadnu loď.

Menej vedieť, viac zistiť, poriadne si to užiť, to je najlepší spôsob ako pristúpiť k druhému prequelu ku originálnej trilógii. Na rozdiel od Rogue One, ktorý bol nalepený relatívne tesne ku štartu Epizódy IV, Solo sa odohráva ešte viac v minulosti. Do kín si ideme po odpovede na pár kľúčových otázok: Čo robil Han ako mladý? Kde stretol Chewieho? Ako sa dostal k Millenium Falcon? Čo mal spoločné s Landom?

Štvorica otázok tvorí esenciálny základ pre fanúšikov, scenár ich má ako povinné body a ďalej servíruje silné momenty, ktoré by sme mali precítiť – ako Han získa plné meno alebo kde sa naučil niektoré triky. Pri ňom odhaľujeme tvorbu charakteru známeho z ostatných dielov. Tvorcovia si rezervujú priestor pre ukážky povahy, vzťah k hrdinstvu alebo (ne)plnenie rozkazov v misiách. Ako sa z Hana stal dobrodruh.

Producenti označili Solo film za vesmírny western a celkom sa trafili. Vytýčený cieľ (sloboda, prašule, kúpa lode) nie je obzvlášť cnostný, a vôbec to nevadí. Ba čo viac, celý kolorit sa maximálne sústredí na pašerákov, zločinecké skupiny, zlodejov a v deji sa neustále otáčajú motivácie a zosnujú ďalšie podrazy. Nikým si nemôžete byť istí až do záveru, čo nie je výčitka, lebo tu nie sú úplne lacné otočky. Na adresu scenáristov Kasdanovcov putuje malá pochvala, že nechcú prezradiť všetko vopred a silné esá dávkujú.

Solo: A Star Wars Story Solo: A Star Wars Story

Našťastie film nie je iba o starých známych a odškrtávaní očakávaných bodov. Nové postavy vytvorené pre novinku (Beckett, Vos, Qi’ra, L3) vhodne zapadnú do univerza. Niektoré sú kópiou iných a hoci ani nevytŕčajú, majú potenciál. L3 nie je iba ďalší droid a Qi’ra iba kráska do počtu. To je príjemná zmena oproti Rogue One, kde mali mnohí daný dátum exspirácie a ich koniec ste poznali vopred. Tu si mnohí záverečný záber pred videním asi správne tipnú, no ako sa k nemu dostaneme, je celkom zaujímavé.

Podobne ako Deadpool 2 minulý týždeň, aj Solo má relatívne pomalý rozbeh, resp. prvá polhodina vás ešte za srdce nechytí ako to, čo nasleduje neskôr. Ron Howard je však zručný režisér, ktorý má za sebou síce Grincha a Da Vinciho kód, no akcia, tempo a remeselné fintičky jeho filmom určite nechýbajú. Solo vás zrejme omráči vo famóznej akčnej sekvencii s konvojom, je brilantne natočená ako niektoré menšie finále iných filmov: akcia na viacerých miestach súčasne, plná adrenalínových momentov a kamera vynikajúco spolupracuje. Ron Howard má podobných akcií viacero a snáď presvedčí pochybovačov, že je viac ako iba korektor natočeného materiálu do pozerateľnej formy. Netreba sa báť samoúčelnosti, pár scén napĺňa prísľuby (Kessel Run!) a čím sme ďalej, tým si viac užívame a tvoria sa väzby do budúcna. Sú tu aj jasné pomrkávačky na diváka, nejaké to cameo a na konci pochopíte hodnotu naháňaných vecí.

Dostaneme sa na nové planéty a hoci niektoré sú klasiky (opäť púštne), iné majú pestré zábery a výprava je znamenitá. Dizajn prirodzene rešpektuje Star Wars témy. Solo hrá aj inú ligu z hľadiska soundtracku, náramne cítiť vplyv dvoch Johnov. Williams dodal základnú tému a Powell ju úspešne varíruje a dopĺňa ostatnou hudbou. Na rozdiel od Rogue One znie film skvelo. Ako hovorí môj známy a expert na Johna Williamsa, čím lepší film, tým lepšia hudba od J.W. Tu sú scény nabité výbornými melódiami i akciou.

Na niektorých môže rozpačito vnímať casting. Alden Ehrenreich nie je objav ako kedysi Harrison Ford, ale švihácky bezproblémový frajer mu celkom ide, aj spoločné scény s Chewiem. Emilia Clarke prišla z Hry o tróny a drobná herečka stvárňuje pamätnú postavu. Woody Harrelson a Paul Bettany sú správne obsadení (nič nové, ale efektné roly) a najviac vyčnieva Donald Clover ako podarený mladý Lando.

Ostro sledovaný projekt Solo mal náročnú produkciu, no na výsledku to našťastie necítiť. Má svoje pole pôsobnosti, plní niektoré očakávania fanúšikov a vytvára pamätné scény. A hoci to nie je najvýraznejší Star Wars film, po polhodinke vás chytí za srdce a prvé vesmírne dobrodružstvo Hana si užívate naplno. Môžu za to parádne akčné scény, non-stop kvalitná hudba či napínavé sabacc partičky. Dá sa namietať, že nemá veľa prelomových prvkov, ale lepšie zvoliť takú cestu ako scenáristicky guláš z Epizódy VIII. Dve veci sú isté: základne fanúšikov sa budú trieštiť ešte viac a spin-off občas teší viac ako hlavný diel.

PS – Han vystrelil prvý! Určite ☺

Solo: A Star Wars Story (USA, 2018, 135 min.)
Réžia: Ron Howard. Scenár: Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan. Hrajú: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Joonas Suotamo, Donald Glover, Thandie Newton, Phoebe Waller-Bridge, Paul Bettany ...

autor Michal Korec 23.5.2018
8.0
6.2