TOMB RAIDER

TOMB RAIDER

6.0

Niektorí diváci si vzdychnú pri pohľade na reštart Tomb Raidera, že sú akísi starí. Veď nedávno sa tu preháňala vnadná Angelina Jolie po Kambodži a zrazu je tá séria fuč, prišla ďalšia oscarová herečka (Je zaujímavý trend, že herečka získa sošku a do dvoch rokov fičí v blockbustri? Treba ju speňažiť!) a séria začína nanovo.

Netreba zúfať, obrodou prešla aj rovnomenná videohra v roku 2013 a nový charakter Lary Croft ráta nielen s menším dekoltom, ale aj minimálnymi skúsenosťami – vďaka tomu je hrdinka zraniteľná, hra bola brutálnejšia a napätie väčšie. Naháňačka za záhadami bola zachovaná.

Reštartovaný film sa sčasti inšpiruje reštartovanou hrou. Veľká časť sa odohráva na japonskom ostrove Yamatai, no cesta naň je trošku zložitejšia. Mladá Lara trúchli za otcom, odmieta sa zmieriť s jeho smrťou (mal zomrieť na jednej zo svojich výprav) a zatiaľ žije v Londýne ako obyčajná deva. Za pár šupiek (i bez nich) chce trénovať trošku v posilke, aj dávať na držku súperkám, na bicykli je úžasná, no občas to preženie a končí na polícii. Je to rebélia, no v jej krvi je zmysel pre dobrodružstvo a keď sa dostane k tajomnému predmetu, jej gény sa začnú prebúdzať a vyrazí na prvú výpravu. Cesta cez Hongkong nebola úplne bezpečná, no podarí sa jej dostať na ostrov a objavovať nečakané veci...

Tomb Raider 2018 nasleduje videohru vo viacerých oblastiach a nezdieľa iba lokalitu (príbeh sa skôr odohráva po svojom). Nová hrdinka v podaní Alicie Vikander napĺňa obnovené predpoklady: fajnová slečna, čo sa po prvý raz dostala na misiu: je neskúsená, schytá ranu pomaly od každého konára, nevie sa postaviť presile. No má isté skúsenosti i výcvik so zbraňami, zdoláva prekážky v prírode a postupne
si zoceľuje svoj charakter. V tom smere je Alicia top voľba a uveríte jej nielen vizáž, ale aj jednotlivé situácie. Nehovoriac o tom, že v civilných, akčných i vypätých scénach sa jej herecky um vyplatil.

Do kina však chcete prísť najmä na akciu, dobrodružstvo a záhadu. Tomb Raider je old-school akčný film, kde sa nepreháňa x nadprirodzených postáv a akčné scény nie sú zaťažené komiksovými efektmi – Roar Uthaug volí staromódny spôsob, kde rana päsťou či jeden samopal postačia v kľúčovej scéne. Najprv idú akcie idú v malých dávkach – hoci bicyklová naháňačka je výborná a ani hongkongská skákačka nie je márna. Zahrievacie kolo ukončí stroskotanie lode v Diabolskom mori a na ostrove nás čaká ďalšia porcia – potýčky s nečakanými (d)obývateľmi a napokon príde aj na rabovanie hrobky.

Tomb Raider Tomb Raider

Staromódnosť akcie vás v ničom neprekvapí, väčšina akčných scén ide podľa plánu a nejednu ste už videli. No niektoré sekvencie doslova berú dych – a špeciálne hrdzavé lietadlo je esenciálnou scénou filmu, kde sa mieša sila hrdinky, vypätosť situácie a adrenalínový efekt hraničiaci s realitou. Lare ide virtuálne level nahor a po tejto skúsenosti sa aj pekne infiltruje do kempu.

Sčasti je škoda, že na hrobku, zdolávanie prekážok a odhaľovanie záhady dôjde až vo finálnej tretine a vybrané výzvy sú zdolávané až príliš rýchlo. Hráči by určite ocenili pomalšie riešenie puzzle a pár našincov by azda tiež dalo prednosť vysvetľovaniu. Diváci by boli radi za lepší pomer: viac času tam dole a menej na povrchu. Lebo samotná záhada funguje, dychtivo očakávate, či sa skutočne odohrá niečo nadprirodzené alebo sa bude dať vysvetliť prírodnými zákonmi. A hoci japonský ostrov znie ako ľúbezná lokalita, nakoniec poskytne skôr neprebádanú pacifickú klasiku.

Tomb Raider Tomb Raider

Nádych hry tu však cítiť – napätie, adrenalín, málo šípov či zbraní, boj o vysielačku, survival pocit nechýba. Akurát niektoré pomalšie scény by ste radšej využili na skúmanie ostrova sami a nejaké tie spomienky či priateľstvá vás občas zdržujú. No atmosféra, náplň a miesto nie sú vybrané márne, ešte aj udička na druhý diel je slušne zakomponovaná.

Pre mnohých fanúšikov bude Tomb Raider zatiaľ najlepší z trojice už nakrútených filmov. Je dobré vidieť ako Roar Uthaug rešpektuje novšiu verziu videohry a pracuje s hrdinkou. Akurát na pomery akčných filmov je to skôr ľahší nadpriemer, ktorý celkovo prekvapí iba niekoľkými scénami. Pre videoherné publikum, divákov v IMAX či 4DX určite odporúčam prirátať aspoň bod.

Tomb Raider (UK/USA, 2018, 118 min.)
Réžia: Roar Uthaug. Scenár: Geneva Robertson-Dworet, Alastair Siddons. Hrajú: Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi ...

autor Michal Korec 18.3.2018