S LÁSKOU VINCENT

S LÁSKOU VINCENT

7.0

Postava a najmä tragický osud holandského postimpresionistu Vincenta van Gogha, ktorý za svoj život predal len jediný obraz, sú dobre známe. Mnohým z nás, však, pri spomienke na van Gogha ako prvé nenapadnú jeho špecificky široké ťahy štetca na pôsobivých krajinomaľbách či portrétoch jeho najbližších. Spomenieme si skôr na jeho mediálne známe odrezané ucho. Ako žil, ako umrel a ako sa cítil vo svojej dobe nepochopený génius?

V týchto dňoch prichádza do slovenských kín snímka S láskou Vincent z dielne režisérskeho tandemu Doroty Kobiely a Hugha Welchmana. Film je pre oboch tvorcov celovečerným režijným debutom, keďže predtým sa venovali len krátkometrážnej tvorbe, pričom Welchman je skôr producentom. Vznik filmu bol financovaný Poľským filmovým inštitútom, ako aj prostredníctvom portálu Kickstarter. Kým v Amerike mal premiéru 22. septembra 2017, slovenskí diváci ho mohli vidieť v rámci piešťanského filmového festivalu Cinematik už 12. septembra.

Ambiciózny filmový projekt o ikone moderného umenia – Vincentovi van Goghovi – vznikal dlhých šesť rokov a obsahuje viac ako 65 tisíc políčok (obrazov), ktoré maľovalo 125 umelcov. Ide o experimentálnu kombináciu hraného filmu s rozanimovanými van Goghovými olejomaľbami, ktorých bolo vo filme použitých všetkých 94. Takéto niečo sa na poli celovečerného filmu ešte nikomu nepodarilo. Poľsko-britská koprodukcia si práve z týchto dôvodov zasluhuje neodškriepiteľné prvenstvo. V decembri minulého roka už vyhrala Európsku filmovú cenu a na tohtoročných jubilujúcich Oscaroch je právom nominovaná v kategórii Najlepší animovaný film.

Úspech snímky tkvie najmä v technickom prevedení. Predstava, že každý zo 66 960 jednotlivých obrazov je na plátne skutočnou olejomaľbou, berie dych. Je to prvá vec, ktorú si pri sledovaní filmu uvedomíte. Na filmovom plátne v podstate pozorujete obrazy, ktoré sa pohybujú. V súčasnosti, kedy sú často animácie programované a generované počítačom, sa na pohyblivé obrazy naozaj dobre pozerá.

Film použil techniku prekresľovania obrázkov, tzv. rotoscoping (Valčik s Bašírom alebo Alois Nebel), pri ktorom sa natáčalo so živými hercami a následne sa jednotlivé obrazy prekreslili vo van Goghovskom štýle. Niektoré časti obrazov sa následne rozpohybovali, napríklad padaním ťažkých kvapiek dažďa, roztočením veterných špirál, žltnúcou farbou slnečníc či meniacim sa modrým nebom v hviezdnu noc...

S láskou Vincent S láskou Vincent

Do animácie však vstupujú známe tváre hercov a herečiek (Saoirse Ronan z Lady Bird či Aidan Turner z Hobita), ktorí boli do konkrétnych umelcových diel skvelo typovo vybratí. Tento fakt si vychutná najmä skúsený divák, ktorý hercov pozná z iných filmových či televíznych projektov, respektíve pozná ich charakteristický hlas.

Náročnosť animácie by však v dobrom filme nemala zatieňovať samotný príbeh, ktorým je v tomto prípade detektívne pátranie. Jednoduchý lineárny dej je ozvláštnený o viacero vrstiev, odbočiek, ako aj flashbackov, Film zachytáva Vincenta van Gogha v júli 1890, kedy sa maliar, liečiaci sa z ťažkej depresie, postrelí do hrudníku. Na následky zranenia o dva dni na to, vo veku 37 rokov, umiera.

Okolnosti smrti sa snaží osvetliť Armand, ktorý má úlohu osobne doručiť Vincentov posledný neodoslaný list. Adresáta však nenájde. Ocitá sa v dedine Auvers-sur-Oise, kde postupne hovorí s miestnymi obyvateľmi, pričom každá konverzácia skončí návrhom, aby sa zašiel popýtať ešte iného... Scenár vznikol na základe osemsto Vincentových listov, z ktorých bola väčšina adresovaná jeho bratovi Theovi. Samotný názov filmu S láskou Vincent je akousi parafrázou na listy, ktoré týmito slovami šifroval.

S láskou Vincent S láskou Vincent

Vizuálne zaujímavej snímke možno vyčítať niekoľko nemoderných postupov, ako napríklad spracovanie retrospektívy. Zjednodušované kontrastné odlíšenie od farebnej súčasnosti je dnes už prekonané. Film približne v polovici stráca na dynamike a už ničím neprekvapuje. Technika animácie diváka nasýtila a detektívny motív pátrania, ktorý sa dostáva do popredia, svojim meandrovitým prešľapávaním testuje už len jeho trpezlivosť. Akoby forma prevážila nad obsahom.

Na druhej starne je to práve animácia, ktorá Vincentovi vdýchla v 21. storočí nový život a veľkému umelcovi vzdáva úctu po svojom. Nevšedná animácia pozdvihuje film do výnimočnosti, niekde nad životopisný žáner, kde sme priamo vtiahnutí do času, v ktorom Vincent van Gogh žil a tvoril. A umieral.

Loving Vincent (Poľsko / Veľká Británia, 2017, 95 min.)
Réžia: Dorota Kobiela, Hugh Welchman. Scenár: Jacek Dehnel, Dorota Kobiela. Hrajú: Robert Gulaczyk, Jerome Flynn, Aidan Turner, Eleanor Tomlinson, Chris O'Dowd, Saoirse Ronan, Helen McCrory

autor Barbora Gvozdjáková 27.1.2018