NAJTEMNEJŠIA HODINA

NAJTEMNEJŠIA HODINA

7.0

Druhá svetová vojna. Hitler pustoší okolité národy, pred ničím sa nezastavuje. Jednotlivé mestá padajú ako figúrky na šachovnici. Osud doposiaľ vojnou nedotknutej Veľkej Británie leží na pleciach jediného človeka, Winstona Churchilla. Túto úlohu akoby zo zúfalstva preberie po vädnúcom Chamberlainovi. Samozrejme, nik novozvolenému premiérovi nefandí. Ako by aj mohol? Churchill usrkáva tvrdé, na raňajky si vychutnáva smažené vajíčka, v ústach mu konštantne visí povestná cigara. No premiér zoberie rozum do hrsti a kontinuálnou prácou do neskorých nočných hodín sa rozhodne svoje publikum poučiť.

Joe Wright, britský režisér filmu Najtemnejšia hodina, sa dostal do povedomia širšieho okolia vďaka snímkam Pýcha a predsudok či Pokánie. Diela boli založené na knižných predlohách románových autorov. Po úspechu sa režisér rozhodol literárne príbehy odložiť bokom. Vznikli tak zaujímavé, ale rozporuplne prijaté diela Hanna a Sólista.

Ktovie, či bol Wright rozčarovaný z nedostatočného potlesku divákov alebo len unavený stereotypom, no nasledujúca snímka Anna Karenina (ktorou sa režisér k literatúre vrátil) zaznamenala úplný odklon od klasického príbehového spracovania britských diel. Napriek zmiešaným reakciám sa v diele naplno prejavil Wrightov zmysel pre výtvarné a divadelné umenie.

Najtemnejšia hodina Najtemnejšia hodina

Po zaujímavom spracovaní ruskej klasiky u režiséra naplno prepukla umelecká kríza. Výsledok? Fiasko v podobe čudne poňatého dobrodružného filmu pre deti - Pan. A tak po neúspešnom pokuse Wright opätovne spracováva príbeh na základe vopred danej predlohy. Tentokrát však namiesto kníh zabrúsil do histórie. A keďže téma druhej svetovej vojny je viac aktuálna ako obvykle a režisérovi spomínané posledné dielo nevynášalo ako predpokladal, rozhodol sa spojiť potrebné s užitočným.

Príprava a realizácia Najtemnejšej hodiny bola veľmi náročná. Wright si musel naštudovať dané historické obdobie i osobu Churchilla ako takú. Nasledovali nekonečné hodiny tréningu s hlavnou postavou snímky excelentne stvárnenú Garym Oldmanom. Herec trávil hodiny pod rukami skúsených maskérov, počúval audionahrávky premiérových prejavov. A ako sám Oldman priznáva, najzložitejšie bolo naučiť sa imitovať Winstonov jemne pripitý hlas (ktorý bol zakaždým zafarbený iným aperitívom).

Najtemnejšia hodina Najtemnejšia hodina

Aby toho nebolo málo, Wrightovi cestu k zárobku skrížil Christopher Nolan so svojím titulom Dunkirk. Režisér mal preto obavy, či sa snímka nebude tematicky s Najtemnejšou hodinou prelínať. Podľa jeho slov sa tak ale nestalo, filmy si namiesto súperenia vytvorili vzťah symbiotický. Nech posúdia sami diváci.

Problémom i najsilnejšou stránkou novinky je paradoxne jej hlavný predstaviteľ. Churchillom totiž nie je len Gary Oldman, ale celá Najtemnejšia hodina. Je síce pravda, že na premiérových pleciach stojí osud krajiny, no nie filmu. Wright si tento rozdiel, zdá sa, neuvedomuje. A tak sa zvyšok hereckého osadenstva bezcieľne poneviera pľacom nevediac, čo si počať. Rovnako nevýrazné sú hudobné prvky, ktoré oproti vizuálnym značne zaostávajú. Kameramani síce tvoria flotilu najlepších odborníkov, no zakrpatenosťou v iných oblastiach sa film nemôže posunúť a dopriať divákovi kompletný zážitok. A to ani v tej najtemnejšej hodine.

Darkest hour (UK, 2017, 126 min.)
Réžia: Joe Wright. Scenár: Anthony McCarten. Hrajú: Gary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup...

autor Klára Kusá 17.1.2018