JUMANJI: VITAJTE V DŽUNGLI

JUMANJI: VITAJTE V DŽUNGLI

7.0

Jumanji 1995 patrí k milým dobrodružstvám 90. rokov, ktoré stavilo najmä na triky: digitálne scény plné nebezpečenstiev a stolná hra išli celkom k sebe. Po 22 rokoch sa doba zmenila a aj pravidlá pre nádejných hráčov: magické Jumanji stále vyžaruje vzrušujúce chvíle, ale je iné prepracovať sa k nim

Štvorica tínedžerov rieši klasické trable – nerd chce pomôcť športovému esu, no oboch prichytia pri čine (plagiát referátu), populárna Bettany kvalifikovala kvôli papuľovaniu i mobilu na hodine a zrzka Martha je presne typ inteligentného stvorenia, ktorý sa napriek dobrej ambícii dostane na doučovanie. Mali upratať videoučebňu a našli starú videohru Jumanji, ktorú naštartovali, zvolili si postavy... zrazu ich to vcuclo do džungle, kde sa nespoznávajú, okolo ručia nosorožce a prekvapení bude viac. Cieľom je nielen prežiť, ale najmä vrátiť sa späť do nášho sveta.

20-minútový štart nového Jumanji (stavilo na peknú nostalgiu) je tínendžerský film, ktorý zastreší Alex Wolff (brat Nata potiahol celé Papierové mestá). Už keď chcete spoznať archetypy, začnete sa paralelne pýtať, kde je dobrodružná fantasy? Nájdite si k hrdinom vzťah a pravé dobrodružstvo začne. Nie je podporené dychberúcim dejom, no má iné silné atribúty.

V prvom rade herecké obsadenie a dokonalé prehodenie rolí. Vďaka systému avatarov si nové Jumanji z mladých hercov vytvára staršie dvojičky absurdným spôsobom – nerda hrá The Rock, z atletického černocha je ukecaný Kevin Hart, hanblivá červenovláska sa mení na sexi Karen Gillan a stredoškolská blondína je... Jack Black!! V praxi musia dospelí herci hrať (a výborne sa činia) o 10-20 rokov mladšie postavy, ktorým sa nepodobajú, ale prepožičajú im charaktery.

Vzniká parádna postupnosť: The Rock hrá zakríknutého chalana vo svalnatom tele, ktoré mu je cudzie a užíva si videoherné vlastnosti. Prakticky si vychutnáva sám seba z iného uhla. Je to akčné eso miešané s vyhúkanou náturou šprta.

Jumanji: Vitajte v džungli Jumanji: Vitajte v džungli

Kevin Hart doručí špičkový humor. U nás podceňovaný komik má silnú rolu gambatého černocha a pôvodne veľkého machra. Teraz sa motá s obrovským batohom a nesie inventár ostatným. Dostáva príučku zo samoľúbosti, no hľadá spôsob ako podržať ostatných. Karen Gillan sa snaží vcítiť do krásneho tela a rýchlo si zvykne na svoje kick-ass schopnosti. Vďaka vlastnosti tanečného boja má priestor aj pre akčné scény a má fantastickú sekvenciu flirtu.

Jack Black je najlepší – hrá blondínku v ťarbavom tele, intonuje inak, má ženský nábeh na riešenie situácií a je mimo sexi rámca. Odlišné roly dajú vyznieť humorným situáciám a keď sa väčšinu filmu prizeráme klčkovaniu hrdinov, bohato to stačí. Veľká miera improvizácie zaberá (nezabúdajte, hrdinovia sa takmer nepoznajú).

Navyše Jumanji hrá podľa videoherných pravidiel. Niektoré postavy existujú iba pre doručenie istých hlášok alebo scén (NPC sú zacyklené ako pokazený automat), čo pôsobí smiešne pre neznalcov a hráči budú prikyvovať ako funguje. Štruktúra sveta i filmu je rozdelená na levely/misie, kvarteto navštevuje body na mape a zisťuje, čo tam robiť. Splní úlohu, kde sa môžu prejaviť nové vlastnosti a putovať ďalej. Finálna misia je jasná vopred – vložiť istý drahokam naspäť do jaguára niekde nad týčiacou sa lúkou. Lenže im idú po krku zloduchovia, čo majú nečakanú moc nad zvieratami a džungľou.

Kvarteto má k dispozícii po tri životy (ak zomrú, prídu o jeden, ak by mali prísť o všetky...), dostanú aj unikátne schopnosti podľa postavy (nerd je supersilný, atlét má cit pre zvieratá, z introvertnej zrzky je akčné eso, blondínka skúma mapy), všetko je zdatné využité pre ďalší postup. Videohrám sa vzdáva hold, nie sú vykradnuté pre účel blockbustru a pár efektných scén. Hrá sa aj na nostalgickú nôtu, kedy funguje odkaz na prvé Jumanji (1995) a všetko odsýpa v dobrom tempe, dve hodinky ubehnú rýchlo.

Čo je najdôležitejšie, nové Jumanji tvorí potrebný pocit pravého dobrodružstva: iný svet ako civilný, napínavé situácie pre hrdinov. Iste, keď sa pripoja akčné scény, nájdeme hollywoodske nutné prvky, aj tie dokážu dobre vypáliť. Na novom Jumanji sa nedá veľa zlepšiť vo zvolenom smere – preklopená videohra a hrdinovia, aj odkazy. Akoby to bola najlepšie sfilmovaná videohra, akurát nemá predlohu.

PS – Ku kompromisnej sedmičke si môžu viacerí hráči a tínedžeri pripočítať ďalší bod.

Jumanji: Welcome to the Jungle (USA, 2017, 119 min.)
Réžia: Jake Kasdan. Hrajú: Dwayne Johnson, Karen Gillan, Kevin Hart, Jack Black, Rhys Darby...