PADDINGTON 2

PADDINGTON 2

7.0

Pri oboch filmoch Paddington mám klasický problém pri udeľovaní číselného hodnotenia. Lavírujem medzi 7 a 8, pri jednotke sme vyriešili situáciu dvomi recenziami (hlavná za 8, druhá za 7) a presne tak by mohol dopadnúť aj ortieľ pri dvojke. Pre divákov je to dobrá správa – dvojka si udržiava kvalitu, nie je v nej núdza o výborné scény pre malých návštevníkov a súčasne má pútavú zápletku pre veľkých. No pár drobností jej zamedzuje stať sa parádnou klasikou, niekedy stávka na istotu, inokedy aj opatrnosť.

Medvedík Paddington sa usalašil v Londýne, no jeho najnovšou starosťou je nájsť darček pre tetu Lucy, ktorá ostala v ďalekej džungli. Pri návšteve starožitníctva objaví zaujímavú rozkladaciu knihu, ideálna pre tetu, no je príliš vzácna a už má nového majiteľa – tak sa Paddington rozhodne, že si na ňu zarobí. Berie rôzne fušky ako umývanie okien, a na knihu má zálusk aj niekto iný, lebo by mohla priniesť veľké bohatstvo. Zhodou nešťastných okolností skončí Paddington za mrežami a záhadný zločinec behá po meste, odhaľuje indície a snaží sa dostať k pokladu. Nové výzvy sú jasné: dostať sa na slobodu, očistiť svoje meno a navyše skúsiť dolapiť zlodeja.

Sympatický medvedík nemá ľahkú úlohu, keď chce pobaviť všetky vekové kategórie. Na deti cieli od prvých minút a pokračuje v scénkach ukázaných v traileri – malé grotesky, kedy sa snaží umývať okná či riešiť civilné aktivity, ktoré malú cieľovku zaručene pobavia. Sotva minútové scénky z rána (hygiena v kúpeľni, raňajky, odvoz inam) sú výborne pripravené, no je zrejmé, že nemôžu baviť deti dlhšie ako istý čas. A preto sa musí vzápätí rozvinúť hlavná zápletka.

Na scénu prichádza nový zloduch, s dobrým plánom i hercom silného mena. Nicole Kidman z jednotky strieda Hugh Grant, ktorý je odhodlaný na domácej pôde narobiť riadnu paseku. Ľstivý herec bez dobrej reputácie, skrachovaná hviezda túžiaca po poklade a schizofrenik, ktorý viac času venuje rozprávaniu sa s figurínami v podkroví ako reálnemu životu.

Paddington 2 Paddington 2

Grant je výborný herec a v roli Phoenixa Buchanana si užíva rolu nafúkanca, ktorý sa neváha navliecť do rozličných preoblečení, čo sú na pohľad jednoznačne odhaliteľné, no scenáristi hrajú otvorenú hru s divákom – ten tuší, kto je zločinec, čo sa deje, no stále si nechávajú v talóne tajomstvá pamiatok Londýna či dôvody, prečo sa Buchanan pachtí za tým pokladom. Jediné mínus pre slovenských divákov: Ady Hajdu nedabuje márne, ale na originál Hugh Granta nemá.

Menej očakávaná bude seansa vo väznici, kde trávi Paddington prakticky celú druhú tretinu filmu. Dôjde na nečakané zoznámenia, priateľstvá či nevydarené momenty, je to akoby menšia paródia na väzenské filmy a bude imponovať starším divákom, no zároveň kúzelne kľučkuje medzi nevľúdnym prostredím, osvedčenými motívmi (nie každý padne druhému do nôty, pokusy o útek) a súčasne medvedíkovským prístupom riešenia situácií. Vôbec sa netreba báť, že by deti nepochopili, o čo ide (hoci na premiére pár mamín deťom radilo) a zároveň je vhodne podávaná, žiadne krvilačné momenty, skôr opačný prístup.

Paddington 2 Paddington 2

Finále sa už vyšponuje do vysokých otáčok, dôjde na rozlúsknutie záhady a vrcholí akčnou scénou, kde na veľkom plátne poteší vizuál a viacero dobrých nápadov i spojenie vlastností viacerých postáv. Každý je dobre zúročený, všetko predstavené do seba zapadne, detský i dospelý divák môže naplno držať palce a jednu dramatickú chvíľu rýchlo prekonáme. Akurát finálna pointa je sčasti zvláštna, keď si uvedomíte, že väčšinu deja by ste mohli pokojne oželieť, keby autori uprednostnili hneď tento variant...

Rýpeme sa iba v detailoch, ako celok Paddington stále figuruje na vysokej úrovni, stále má čo ponúknuť. Bez problémov môže vzniknúť ďalší diel či dva, autori sa snažia využiť postavy čo najlepšie, berú ich do nových situácií a nepoľavujú v kvalite. Do nezabudnuteľnej klasiky ešte čosi chýba, no na december to bude hit ako remeň.

PS – Všetci skalní priaznivci jednotky môžu pripočítať nevyhnutný bod.

Paddington 2 (UK / Francúzsko / USA, 2017, 103 min.)
Réžia: Paul King. Scenár: Paul King, Simon Farnaby. Hrajú: Ben Whishaw, Hugh Grant, Hugh Bonneville, Madeleine Harris...