JUSTICE LEAGUE

JUSTICE LEAGUE

7.0

Len okolo vzniku Justice League je toľko otáznikov, že by vydali na samostatný film. Menil sa termín, deľba na jednu či dve časti, režisér (Snyder odskočil, Whedon zastúpil), stopáž (z údajných 170 na 120 minút), náplň, tón filmu (vážnejší vs. vtipnejší). Výsledok je dobrý, poteší fanúšikov, ktorí si pochutia na menších scénach i veľkej akcii, no súčasne má menej výrazných prvkov a sľubuje viac do budúcnosti.

Aj na DC svet doľahla preklínaná seriálovosť, mali by ste vidieť aspoň Batman vs. Supermana. Dej sa odohráva po ňom, na obzore nová hrozba a treba zložiť tím, ktorý by jej dokázal čeliť. Darí sa povolať späť Wonder Woman a Batman lanári aj Aquamana, Cyborga a Flasha. V hre sú tri silné kocky schopné vyvolávať život a proti nám mimozemská invázia s túžbou ničiť. Ochota ísť do akcie je premenlivá, sám Batman tuší, že už na všetko nemá, no treba to skúsiť.

Rozhodnutie Warnerov ísť do tímovky skôr ako boli všetci hrdinovia uvedení v samostatných filmoch, je trošku zbrklé, ale minimálne sa snažia kontrolovať kontinuitu doterajších filmov. Na filme čiastočne cítiť, že je polovičný, ako by sa iba rozbiehal; prvú polovicu venuje skladaniu hrdinov, až potom zúri očakávaná akcia. Niežeby prvých 60 minút nemalo efektné scény či nakladačky, spoločné akcie však prídu potom. Tie chcú vidieť fanúšikovia a dočkajú sa, finále je tradičným Snyderovským digitálnym festivalom akcie, so všetkými hrdinami je rýchle, zábavné a má silné momenty. Hrdinovia majú komu dať po držke, armáda okrídlených i zloduch tu sú, len záporák je slabý. Čakáte, že Steppenwolf (rohatý typ so sekerou) je skôr predkolo pred niekým väčším, no ten neprichádza (asi obeť absencie druhého filmu). Napriek tomu je akcia ručne zrežírovaná a tú stihol zvládnuť ešte Snyder.

Justice League Justice League

Scenár je funkčne zlepšený, hoci nie príliš objavný. Kocky, hrdinovia, zloduchovia, všetko je už videné, akurát lokality Amazoniek, Atlantídy, Gothamu či Metropolisu potešia. Aj krátka stopáž je napokon pre film výhodou. Preletí rýchlo, za 110 minút sme pri titulkoch (treba ostať do úplného záveru), pár scén je natiahnutých. Hoci je priestor pre pomalé dialógy (najmä clivé za stratou Supermana), JL pedáluje naplno a pomáha rýchly strih. Sčasti epizódne skákanie po hrdinoch v prvej polovici (každý má prológ) vytvára roztrieštený duch JL, no skladanie známych i nových postáv sa vyplatí. Cítiť väčší vplyv Gal Gadot, nováčikovia sú dobrá skvadra, pričom najväčší prísľub dáva rozmarný Flash i tvrdý Aquaman (dáva tušiť, že jeho film môže byť pod vedením Jamesa Wana vydarený).

Veľkú časť preberá na seba unavený Ben Affleck, ktorého rola zosobňuje tón filmu: ľahší ako minulá nálož Batman v. Superman, no ešte nie odľahčený ako pestrá konkurencia. Stále platí, že to je asi posledný film, kedy DC šliape za temnú stranu a ďalšie pôjdu do úmyselne veselšej verzie...

Možno to bude škoda, možno lepšie. Hoci minulé kombo Batman-Superman-Lex Luthor a ich tragické udalosti pôsobia pamätnejšie, Justice League je viac konvenčný film, DC stávka na istotu. Iba 120 minút by nemalo uraziť nikoho, no obnoviť silu a ľahkosť série, pridať viac vtipu a klasickú náplň. Je to film vzďaľujúci sa Nolanovmu univerzu a ešte má ďaleko aj do Marvelu. Pozitívne je, že kontinuita sveta je zachovaná, udalosti do seba zapadli a fanúšikovia môžu ďalej veriť v ďalšie príbehy. Zrejme sa už budú odohrávať vo svižnej verzii a je otázne, či toto nie je Snyderove zbohom.

Justice League Justice League

Nie je to výrazný film, čo podčiarkuje aj hudba Dannyho Elfmana, ktorá sa nevie rozhodnúť, či nasadiť tie pôvodné motívy z rokov 1978 (Superman) a dokonca 1989 (vlastný Batman!) či využiť nové už od Zimmera (Wonder Woman). No väčšinu času si tak správne znie, dopĺňa akčné i citlivé dianie a funguje.

Justice League by mohol byť filmový koniec jednej éry i začiatok novej. Warneri dokopali tri Snyderove filmy do kín, majú hotových hrdinov, ochotných hercov a prvý raz si to spoločne rozdali v blockbustri, ktorý mrká na fanúšikov a občas si robí švandu zo seba i postáv. Nie sú to mamutí DC Avengers, a majú slušnú akciu, dobré momenty, v IMAX využívajú naplno celé plátno a udržujú filmový seriál pri živote.

PS – Hodnotenie rovnaké ako pri BvS?? Áno, Justice League je jednoduchšia, ľahšie pozerateľná, no viaceré prvky (hudba, záporák) má slabšie ako BvS, ktorý bol pre mnohých miestami ťažkopádny.

Justice League (USA, 2017, 120 min.)
Réžia: Zack Snyder. Scenár: Chris Terrio, Joss Whedon. Hrajú: Ben Affleck, Gal Gadot, Jason Momoa, Amy Adams, Ezra Miller, Henry Cavill, Ray Fisher, Jeremy Irons, Diane Lane...