SNEHULIAK

SNEHULIAK

6.0

Stretol som pred premiérou kolegu a hovorí mi: "Snehuliak je moja obľúbená kniha, dúfam, že si to odnesie aspoň 8/10". Nuž, to sú očakávania fanúšikov, ktoré my ostatní bez znalosti predlohy nemáme. Ideme iba na ďalší film, maximálne sme videli jednu ukážku a skôr veríme, že výsledok by mohol stáť za to, veď sú tam dobrí herci, výborný režisér a nakúcalo sa dokonca priamo v Nórsku...

Michael Fassbender hrá Harryho Holea, známeho detektíva, ktorý prelúskal veľa prípadov, aktuálne skôr viac fľašiek a kartónov cigariet. Do strehu ho povoláva nový prípad, kde figurujú zmiznuté ženy (matky s deťmi) a aj osobná korešpondencia: obálka s listom určeným priamo jemu, kde figuruje malý snehuliak. A ten sa vyskytuje nečakane aj pri obetiach či príbytkoch zmiznutých obetí. Harry dostáva tím ľudí, ktorý začína pracovať na sérii zmiznutí a dokonca aj novú posilu z Bergenu...

Dobrá krimi potrebuje viaceré faktory: odhodlaného sprievodcu dianím, zaujímavého páchateľa, veľa pútavých stôp či priamo obetí, aj uspokojivé finále. Snehuliak dodá veľa, no viacerí diváci s ním budú nečakane bojovať, hoci väčšinu vypísaných požiadaviek spĺňa. Harry Hole v podaní Fassebendera je veľmi dobre zahraná postava, ktorého rovnako intenzívne naháňajú vnútorní démoni, ako aj vrahovia, čo sa mu zaliečajú. Identita páchateľa ostáva neprezradená celých 100 minút a počas sledovania máte viaceré tipy, ktoré sa však menia po doručení nových poznatkov. Zmena tipov je prirodzená, výborne spĺňa podmienku hry s divákom a na vysvetlenie si musíte počkať, aj pospájať viaceré scény.

Pútavé stopy či postupné objavovanie obetí je tiež pripravené umne a neraz aj pomerne brutálne. Hoci nesledujeme horor, klasického napätia je menej (a ľakačka je tu maximálne jedna-dve), stále nás drží režisér v napätí a odvíja zdanlivo nesúvisiace stopy, ktoré skáču dokonca v čase, na mieste alebo sa na plátne odohrávajú dve-tri scény naraz v jednej chvíli. Niektoré strihy sú rýchle, iné zámerne pomalé.

Snehuliak Snehuliak

Práve s pomalým tempom budú mať mnohí problém. Hoci ruku na srdce, severské krimi neboli nikdy tempom nabité, aj originálne dánske či švédske kúsky sa neraz vlečú. Tomas Alfredson kedysi zhodne adaptoval aj Jeden musí z kola von, parádny špionážny triler s neľútostným tempom a desiatkami nití či spojitostí. Ani v Snehuliakovi vás nepribije rýchlymi scénami (akcia či dunivý zvuk sú zriedkavé, no v Dolby Atmos má atmosféru), dáva si načas, neváha využiť odbočky (scény s Valom Kilmerom vám dlho nezapadnú do mozaiky) a tu je cítiť silný zdroj predlohy, lebo na stránkach je veľa priestoru, no do filmu sa dostávajú skôr hrubé náčrty ako všetky detaily.

Neznamená to, že film nedáva zmysel, naopak, ak sa sústredíte na hlavnú líniu, dopadnutie páchateľa, čakáte veľké finále a prepojenie viacerých scén či všetkých vrážd, dočkáte sa. No cesta k nemu môže byť neuveriteľne dlhá, pokiaľ nechcete sledovať solídne herecké výkony a každú prednášanú vetu. Či sa nechať unášať autentickými zábermi na Oslo, Bergen a okolie.

Keď si po videní rozmeníte Snehuliaka na drobné, chápete motiváciu, identitu, no asi budete v pamäti loviť detaily a hľadať spojitosti. Film má totiž neľútostný strih: niekedy pár sekúnd, inokedy minúty na jeden fakt, no akoby ste prevracali stránky kníh a dozvedali sa všetko bez spojitostí pred koncom.

Snehuliak Snehuliak

Paradoxne, lepšie si film užijú neznalí diváci ako milovníci Jo Nesba. Pretože my nevieme do čoho ideme, tak nás tešia detaily: prvý raz spoznáme ikonickú postavu, veľký prípad, brutálneho vraha (pár mordov má skutočne zaujímavú exekúciu) a hoci sa strácame v istých detailoch, ako celok to stačí. No hltači všetkých stránok románov budú zrejme rozčarovaní a nemilosrdne porovnávať, kto kedy prežil či ako sa správal a zrejme už do polovice budú škrípať zubami, že je to adaptované inak.

Namietať proti pomalému tempu, či košatej zápletke sa v tomto žánri veľmi nepatrí. Odsúdiť niektoré výkony, strih či priemernú hudbu Marca Beltrami, to môžete. Kult sa nerodí – možno je to škoda, lebo potenciál na ďalšie vyšetrovania by tu bol a záverečná scéna pôsobí ako pozvánka na ďalšie.

The Snowman (USA/UK/Švédsko, 2017, 120 min.)
Réžia: Tomas Alfredson. Hrajú: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, Val Kilmer, J.K. Simmons

autor Michal Korec 15.10.2017