Kino recenzia > Srdcu nerozkážeš
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles
The Post
I, Tonya

SRDCU NEROZKÁŽEŠ

Podľa názvu Srdcu nerozkážeš (The Big Sick) sa najnovšie do prítmia kín pohrnú priamočiari konzumenti romantiky. Našťastie budú prikovaní na dve hodiny k sedadlu a zažijú zmes inteligentného...

Podľa názvu Srdcu nerozkážeš (The Big Sick) sa najnovšie do prítmia kín pohrnú priamočiari konzumenti romantiky. Našťastie budú prikovaní na dve hodiny k sedadlu a zažijú zmes inteligentného humoru, nevtieravej (a negýčovitej) konverzácie spolu s očakávaným pudením partnerských citov. V myšlienke milostného vzplanutia pakistánskeho stand-up komika a krehkej ašpirantky psychológie sa miesia vznešenejšie roviny etnických búrok v predstavách o manželstve s uzemňujúcou klasickejšou líniou zaláskovania sa.

Kumail Nanjiani (Silicon Valley) hrá sám seba vo svojej životopisnej epizóde. Snaží sa preraziť v stand-upe, má okolo seba chápavých kolegov, žije v podnájme s kamošom a kdesi na predmestí Chicaga chodieva na honosné zoznamovacie večere k svojej rodine. Tá má za to, že dohovorené manželstvá sú základom zdravých rodinných vzťahov, takže na každej z nich sa akoby náhodou objaví i nový nezadaný objekt Kumailovej matky.

Zrazu nastáva konfrontácia etno diverzity oboch kultúr, pričom jednoznačne komicky z nej vychádza Kumailovo príbuzenstvo. Toto je základný hnací motor tej inteligenčnej sféry ponímania termínu romantická komédia. Síce sa v kútiku duše nadhľadovo usmievame, scenár nás uvrhne do tvrdo romanticky dojacej scény neprávosti života v podobe zdravotných komplikácií ľúbeného človeka.

Láska rodičov a ich neoblomné vedomie rozhodovať o svojom potomkovi zažíva predpokladaný rozkol s jemnými Kumailovými prejavmi súcitu úplne nemajetnícky s logickým návrhom na vzájomné zoznámenie sa s Beth a Terrym.

Príbeh pod režijným vedením Michaela Showaltera sa vinie exkluzívne nenáhlivým tempom, dodáva jednotlivým scénam punc dôveryhodnosti. Kto čaká, k čomu „všetka tá úvodná omáčka“ má slúžiť, tak práve ako introdukcia k následným pútavým zvratom a peknému rozvinutiu konverzácie vopred neznámych a predsudkovo zaťažených persón. Práve spoločenské predsudky poskytujú živnú pôdu na poukázanie ich smiešnosti v kontexte s bežnou vzťahovosťou a zdravým úsudkom pri tak jednoduchej zápletke, akou je nájdenie spoločnej reči dvoch kulturologicky nesúrodých, no prírodne šťastne zaľúbených ľudí.

Snímke dominujú výborné herecké výkony či už autentického Kumaila Nanjianiho, ale aj šťúplej Zoe Kazan ako Emily a Holly Hunter s Rayom Romanom v rolách Emilyiných rodičov. Vo vedľajších úlohách sa perfektne dopĺňajú práve neprehliadnuteľne neuroticko-občasvýbušná Beth a láskavý, no v žiadnom prípade nie podpapučový, Terryho charakter. Oblasť Kumailovho rodinného zázemia hýri farbami, etnogastronómiou a krásnymi slobodnými Pakistánkami, mentalita je žiadano komická a pre vyhrocovanie konfliktu vhodne tvrdo nekompromisná.

Na svoje si určite prídu zástanci „tvrdej“ romantiky, keďže peripetie občas vyústia do slzotvorných vyznaní. V nápaditom obale rozdielnosti kultúr možno ale nájsť vtipné lásku presahujúce odkazy na bežné rodinné zvyklosti, ktoré umne vyobracajú práve dominantnú ľúbostnú líniu filmu. A tak sa z obyčajnej romantickej komédie mohol stať inteligentne a uveriteľne vyrozprávaný príbeh dvoch zaľúbencov.

The Big Sick (USA, 2017, 120 min.)
Réžia: Michael Showalter. Scenár: Emily V. Gordon, Kumail Nanjiani. Hrajú: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan, Holly Hunter...

2017-08-011.8.2017 | Zuzana Ondrišová