Kino recenzia > 47 metrov
Alpha
The Shape of Water
The Disaster Artist
Darkest Hour

47 METROV

Viete si predstaviť dĺžku či hĺbku 47 metrov? Pri šprinte na klasickú stovku sa vám na nej láme beh a ste približne v polovici. Pri pohľade výškovú budovu ide o 15 až 17 poschodí. V mori je ...

Viete si predstaviť dĺžku či hĺbku 47 metrov? Pri šprinte na klasickú stovku sa vám na nej láme beh a ste približne v polovici. Pri pohľade výškovú budovu ide o 15 až 17 poschodí. V mori je 47 metrov iný záber – ste už za hranicou bežného tlaku atmosféry, je tam poriadna tma, v horšom prípade ešte stále nemusíte byť na dne. A teraz si predstavte, že ste zavretí v klietke a okolo vás plávajú žraloky.

Dve sestry na dovolenke v Mexiku spočiatku riešili relax tradične – bazéniny, drinky, pohodička. No keď sa prevalí tajomstvo, že staršia Lisa prišla o frajera, mladšia Kate ju začne povzbudzovať, aby sa pustili do niečoho adrenalínového. Nechať sa zavrieť do železnej klietky, spustiť päť metrov pod morskú hladinu a odfotiť sa s pár žralokmi sa zdá byť dostatočne bláznivý nápad.

Obe sa naň chvíľu odhodlávajú a napokon sa vrhnú do nej. Akurát sa pri vynáraní utrhne mechanizmus so žeriavom, celá klietka sa rúti nadol a zastaví sa na hranici 47 metrov. Žraloky plávajú stále okolo, zaseknuté časti im nedovoľujú vyvliecť sa von, kyslík v bombe sa rýchlo míňa a stratili aj komunikačné spojenie s loďou. Kate a Lisa sa teraz pokúsia prežiť, no je to takmer nemožná úloha...

Zdá sa, že žraločích trilerov nám celkom pribúda a hoci nie sú až také zábavné ako bláznivé remaky Pirane, stále sa snažia divákom dokázať, že majú čo ukázať, môcť ich napínať a zaslúžia si peniažky za vstupné. Vlaňajší Smrtiaci príliv mal podobne dobrý nápad: slečna vs. žralok v plytkej vode, kde sa zrazu dvihla hladina, no ako ten triler dobre začal, tak postupne skĺzol k príliš akčnému riešeniu. Ale 47 metrov je očividne kúsok natočený za pár šupiek, ktorý nechce ani tak okato šokovať ako priniesť dramatické momenty z námetu, jednotlivých situácií a boj s prírodnými podmienkami.

Skromnú formu drží celý čas. Vystačí si s niekoľkými hercami a do hlbín potrebuje iba dve herečky, ktoré s maskami na čele solídne bojujú s neľahkým údelom. Scenáristi pripravili náročné situácie na zvládanie ako v správnom survival horore – tam je niečo zaseknuté, potom niečo dochádza, neskôr treba riešiť komunikáciu či presun k inej časti. Tie epizódy nezaberajú veľa času, sú dobre poskladané, prerušované prirodzenými šokovými momentmi – niekedy sa niečo podarí, takže malé víťazstvo treba oceniť, inokedy príde nová komplikácia a boj s ďalším elementom.

Väčšinu času pritom tvoria nástrahy prírody a fyziky, až potom sa dostanú k cvakaniu zubov morskí kamaráti, aj to skôr v očakávaných výpadoch. Keď nie sú sestry chránené klietkou alebo jaskyňou, to sa už rúti na slečinku či diváka ozubená papuľa alebo sa trošku naháňame v poriadnej hlbočine. Preto sa fanúšikovia žralokov môžu tešiť na vybrané scény a na svoje si príde divák milujúci Escape Room či podobné klaustrofobické chuťovky. Stále platí, že postupnosť situácií dáva zmysel – len žraloky sa tu premávajú skôr na zavolanie, no tvorcovia to s nimi neprehnali, ani im nedali ultrasilné schopnosti.

Minimalistická produkcia (pár posmievačov tvrdí, že taký triler sa dá natočiť za pár týždňov v bazéne) však na veľkom plátne dokáže solídne vyznieť. V momente, keď si nasadíme masku na hlavu (a pár scén zažijeme pekne z pohľadu prvej osoby), začíname sami strácať dych alebo nám fyzicky bude ťažko. Dole čaká relatívna tma, takmer nič nie je vidieť, baterky či svetlice sa dlho nevyužijú a okolité bublinky i surround zvuk skutočne navodzujú nepríjemný pocit.

Keď strávime takmer hodinu vo vode, v relatívne monotónnom prostredí, kde sa nedá orientovať, nie je vylúčené, že nás pekne rozbolí hlava. Čo je jeden z dôvodov, prečo ísť na tento film do kina, z malej produkcie sa kľuje veľká atmosféra.

47 metrov maximálne vyťaží zo svojho nápadu a ešte potrebuje aj pár zdržiavajúcich dialógov sestier v nečakaných chvíľach. No inak je prísne nekomfortný, neraz sú scény naťahované a nie je vám úplne najlepšie a aj záver je napokon solídne postavený. Niektoré situácie poznáte, iné vás prekvapia. Na hodinku a pol to stačí. Letný triler ako má byť, hoci okrem námetu veľa originality v sebe neskrýva.

47 Meters Down (UK/USA/Dominikánska republika, 2017, 89 min.)
Réžia: Johannes Roberts. Scenár: Johannes Roberts, Ernest Riera. Hrajú: Mandy Moore, Claire Holt, Matthew Modine

2017-07-088.7.2017 | Michal Korec