WONDER WOMAN

WONDER WOMAN

8.0

Warneri to s DC univerzom nevzdávajú – a v snahe udržať ho potrebujú dve, v lepšom prípade tri veci. Aby sa filmy zaplatili, aby ich fanúšikovia mali radi a napokon, aby ich milovali aj kritici, vtedy sa akosi lepšie zarábajú peniažky. Wonder Woman prišla v pravý čas po sérii pokračovaní či sčasti unavených sérií, aby vliala do filmového leta potrebnú dávku sviežosti. Očakávania sa plnia.

Diana žije na ostrove Amazoniek, ktorý kedysi vytvorili bohovia ako poslednú baštu po veľkých bojoch medzi sebou. Za záhadnou hmlou prebieha prvá svetová vojna a doletí Steve Trevor. Jeho príchod vedie ku konfliktu s armádou (ktorú sem donesie) a štartuje cestu princeznej Diany do druhého sveta, kde sa pokúsi ukončiť vojnu všetkých vojen. Princezná verí, že za vojnou je boh vojny Áres, Steve potrebuje zničiť doktorku Smrť a generála Ludendorffa. Spájajú sily a hoci sám Steve tuší, že Diana bude v našom svete stratená, postupne objaví jej schopnosti a mohli by sa mu zísť. Amazonku čaká spoznávanie ľudstva na vlastnej koži, akurát v tom najhoršom okamihu histórie...

K Wonder Woman možno vzhliadať z viacerých dôvodov. Že sa DC bude živiť sériu a ešte natočí dobré nápady. Výborný angažmán Gal Gadot (Rýchlo a zbesilo) do hlavnej úlohy. Konečne sa niekto odhodlal ísť do obdobia prvej svetovej vojny. A ženský dvojelement: silná hrdinka a režisérka Patty Jenkins (Monštrum) za kormidlom megaprodukcie.

Zobrazovanie žien a ich správanie je odlišné od prvých minút, kedy sme súčasťou štylizovaného prológu na ostrove. Štart filmu pripomína skôr grécku bájku, kde sa rozpráva o bohoch a ľuďoch, čo je v ostrom kontraste s komiksom, kde sa má mlátiť hlava-nehlava. Ženy sú silné, sebestačné, nebojácne. Diana je spočiatku naivná osoba v inom svete a práve postavenie ženy v roku 1918 (bez volebného práva, vstupu do politiky) vytvára pútavý dvojtvar, ktorý sa neskôr rozmení na vtipné i vážne scény: je zrejmé, že sú z nej všetci šokovaní. Ako by potom mohli prijať alternatívu, že ich môže zachrániť alebo je vtipnejšia ako oni? Nehovoriac o zaujímavom finiši, kde nemusí silný borec zachrániť slečnu v trabloch...

Wonder Woman Wonder Woman

Po bájnom prológu a krutej bitke (meče a kopije nestačia na náboje) príde druhá časť Wonder Woman, kedy sme súčasťou sveta prvej svetovej vojny. Črtá sa prímerie, ale aj nová hrozba. A 80 minút sledujete film z iného obdobia, nebyť tréningu a jednej bitky, nemáte pocit, že toto je akčný blockbuster, ale skôr komorná dráma, kde nechýbajú zábavné situácie a zamýšľate sa ako môže niekto vnímať ľudstvo a svet. Iste, prelína sa tu línia s tvorbou zlého plynu, kde je notoricky známy záporák (Danny Huston) a vedľa neho doktorka so znetvorenou tvárou. Archetypy sa zlu nevyhli, ale poslúžia účelu.

To isté platí aj pre vedľajšie postavy na samovražednej misii na fronte. No pozitívom je, že nepotrebujú veľa času a lepšie si vychutnávate naivnú Dianu medzi ľuďmi, len málo z lovestory (našťastie takmer neexistuje) a zrazu máte pocit, že DC chce ísť pod kožu hrdinky hlbšie ako sme boli zvyknutí a skúša trošku iný žáner. Čo je určite veľké plus a nie iba prehliadka obrovskej akcie. Gal Gadot hrá spoľahlivo, Chris Pine sa ako jej parťák nestratí a hoci občas hrá na macho strunu, dôležité je, že doručí trošku chémie.

Potom sa film zlomí a ukáže, prečo patrí do DC univerza. Akčných scén s Dianou ako Wonder Woman je menej ako čakáte, no sú obrovské. Jej prvý nástup vyhŕkne slabšej povahe slzu z očí a poviete si, toto vyšlo parádne. Aj ďalšie akcie majú dobré nápady, využívajú postavu maximálne a finálny súboj je už riadne preexponovaný, takže zapadne do Snyderových DC adaptácii, no dlho nebudete vedieť, ako sa k nemu autori prepracujú. Čo je pochvala pre scenár a režisérku, že vás 141 minút držia v pozore.

Wonder Woman Wonder Woman

Mnohí môžu reptať, že Wonder Woman pôsobí nespojito. Sčasti áno, súčasne využije veľa prostredí i štýlov: antická bájka, prvá svetová, dráma s posolstvom i komiksový biják v jednom, také spojenie sa často nevidí. Do veľkej miery je to iný film ako čakáte, až ku koncu sa jeho línie vynárajú, aby ste si na konci povedali, že spĺňa poslanie komiksu. Asi nutná daň za prepojenie s minulými i budúcimi filmami. A veľké plus, že nepôsobí iba ako časť seriálu, ale ako poctivý origin film, ktorý chápete aj bez prípravy.

Škoda, že tu nie je ešte viac akcie, no potom by už nebola úderná. Mohlo by tu byť viac z prvej svetovej – už by to šlo na úkor dĺžky. Troška viac vysvetlenia? To si autori nechávajú na neskôr. Akurát tá hudba, čo sa snaží žmýkať jeden motív Hansa Zimmera, no inak berie z Mad Maxa, Sherlocka a inde zamrzí. Wonder Woman má rozmanité momenty, vlastný štýl, isté posolstvo a v IMAX silný dunivý potenciál!

Wonder Woman (USA, 2017, 141 min.)
Réžia: Patty Jenkins. Scenár: Allan Heinberg, Zack Snyder, Jason Fuchs. Hrajú: Gal Gadot, Chris Pine, Robin Wright, Connie Nielsen, Danny Huston, David Thewlis, Saïd Taghmaoui...

autor Michal Korec 31.5.2017