RICHARD MÜLLER: NESPOZNANÝ

RICHARD MÜLLER: NESPOZNANÝ

8.0

Nakrútiť dokumentárny film o fenomenálnom Richardovi Müllerovi bolo pre Mira Rema doslova sicílskou Zlatou bulou. Jeho úcta k hudobníkovi prerástla začiatkom nakrúcania do dôvery a tak sa mohol tri roky motať okolo jeho osobného priestoru. Ak by ste si chceli pozrieť všetok nakrútený materiál, potrebovali by ste týždeň dovolenky, vrátane víkendu. A sfúknuť to nonstop.

Müller kedysi spieval, že už nebude nahý, no sami uvidíte, že je obnažený viac, ako kedykoľvek predtým. Nekoná sa žiadne glorifikovanie, ani medailónik či profilový dokument o kariére. To nie je Remov štýl. Vybral sa viac autorským pohľadom na osobnosť, ktorá svojou hudbou ovplyvňuje slovenskú a českú sféru vyše 25 rokov. Intímny naratív je dychberúci a Richard Müller: Nespoznaný.

Primárnym záberom filmu je koncertný projekt Hlasy, pri ktorom sa spevák v roku 2013 spojil s vokálnou skupinou Fragile a pokračoval tak v návrate na scénu. Mal za sebou trpkú cestu z dna, kde sa ocitol po svojom zlatom období. Kariéru, ktorá vôbec nešla postupne po schodoch a bola sprevádzaná aj medializovanými škandálmi, na Rišovi vidno. Je unaveným, chorým a často nevládze. Keď sa mu nechce, tak prichádzajú kávičky a cigaretka, zrejme tá na dva ťahy.

Stále však chce tešiť fanúšikov a venovať sa hudbe, ktorá ho živí. Jeho život je v dokumente zachytený vo fáze stále prebiehajúceho zotavenia, no ako sám vraví, keď zostúpi z pódia, úzkosti pominú a má zo seba lepší pocit. Pokoj a mier by aj prijal, napríklad na exotickej pláži, ale vidno, že ľudia zo showbiznisu sú od neho priveľmi závislí. Autorským pohľadom režiséra je však badať mierny chaos v očiach hudobníka a vytrhnutie z kontextu umelca v pohybe.

Richard Müller: Nespoznaný Richard Müller: Nespoznaný

Remo sa totiž sám vyjadril, že osobnosť formátu Müllera sa nedala dokonale zrežírovať a tak sa chopil úlohy pozorovateľa deja okolo prípravy na turné. Stretnutia, skúšky a interakcie. To mu dovolilo nahliadnuť za oponu a priblížiť divákovi nielen zákulisie, ale i samotnú kapelu Fragile, ktorá hrá vo filme značnú úlohu aj vo vzťahu k spevákovi. Ide isto o zaujímavý spôsob rozprávania, nakoľko v dokumente nie je ani jedna scéna, kde by ho režisér priamo spovedal. Úlohu rozprávacích hláv preberajú skôr ľudia z minulosti a osobnosti z brandže, ktoré spomínajú na spoločné chvíle.

Intímny charakter, známy z jeho textov, je hybnou silou filmu a sprevádzajú ho archívne zábery, priamo z hudobníkovej osobnej zbierky. Reálny feeling „obnaženia“ môžete pocítiť už v úvode, kedy Richard nahý nakrúca svoj odraz v zrkadle. Nejde teda len o pózu, ale paralelu energickej minulosti a unavenej súčasnosti. Nechýba exmanželka Soňa či bývalá partnerka Iva Bittová. A aj drogové excesy. Všetko krásne pretkané s dianím počas skúšania na koncertné turné Hlasy.

Samotnú hudbu však nehľadajte. Zopár skladieb len dotvára obsahovú atmosféru (napríklad Nohy), ale diskografia je takmer utlmená, čím dáva Remo najavo zámer nespraviť typický hudobný dokument. Nič vám však nebráni v rozprúdení koncertu po návrate domov. Kariéra Richarda Müllera ovplyvnila celú generáciu a mnohí majú tak možnosť vidieť svojho obľúbeného speváka v extrémne vernej podobe, po ktorej obľúbené texty a piesne dostávajú ešte väčší rozmer a význam.

Už zostáva len konštatovanie, že Mirovi Removi sa film (opäť) vydaril. Comeback považujem za vynikajúci a čo distribučne nevyšlo pri Cooltúre sa podarilo Nespoznaným. Našiel sa spoločný kompromis pri tak citlivej téme, ako je intímny priestor speváckej hviezdy formátu Richarda Müllera. Vôbec nezáleží na tom, či ste fanúšik jeho hudby alebo nie. Remo nevytvoril dokument o hudbe, ale silný pohľad na zlomeného človeka, ktorý masy obdaroval hudbou. Film, ktorý #trebavidieť!

Richard Müller: Nespoznaný (SR/ČR, 2016, 90 min.)
Réžia: Miro Remo

autor Lukáš Slovák 18.11.2016