X-MEN: APOKALYPSA

X-MEN: APOKALYPSA

9.0

Druhá trilógia X-Menov končí! Šesťdielna sága sa napĺňa! Bryan Singer opäť dokazuje, že toto je jeho emblematická séria, ktorú dokáže najlepšie ukočírovať iba on. Posúva sa znova do inej dekády, vytasil nového silného zloducha a dokonca si vytvára svoje X-Men: Origins s mladými verziami postáv.

Hoci prvý mutant Apocalypse začal vyvádzať na Zemi už pred tisíckami rokov, až v roku 1983 sa mu podarilo vstať a rozkukať sa po novom svete. Zistil, že ľudstvo úspešne zbrojí, akurát vymenilo meče za atómové bomby, vybudovali systém a superveľmoci, no chce ich zničiť. Povoláva štyroch jazdcov, ktorými sa má stať kvarteto Angel-Psylocke-Storm-Magneto, pričom posledný menovaný síce našiel útočisko v Poľsku (čo po jeho detstve i čase holokaustu znie nečakane), ale nová tragédia v ňom budí opäť zlosť.

Nástup Apocalypse však cítia všetci mutanti – aj v ďalekej škole pre nadaných Charlesa Xaviera, kde už bývajú nováčikovia ako Jean Grey, Alex Summers a jeho brat Scott i ďalší. Mystique sa túla v Berlíne a našla Nightcrawlera. I v zlomku sekundy sa niekde mihne asi aj Peter Maximoff...

Po Kubánskej kríze (60. roky), hrami s časom (70. roky vs. budúcnosť) objavil Bryan Singer výborný námet ako spojiť 80. roky a novú hrozbu. Na pohľad sa črtá návrat k tradičnej mustre: na scéne sa objaví megazloduch a hrdinovia sa musia proti nemu spojiť. V tom necítiť príležitosť pre Singera rozvíjať univerzum či posúvať žáner. Aj 16 rokov po prvých X-Menoch práve Singer dokáže najhlbšie preniknúť pod kožu hrdinov, skúmať emócie, rozdrásať ich vnútro, nechať na plátne hnev či motiváciu ničiť.

Apocalypse je najdlhší diel série (144 minút), čo umožňuje Mystique zmiznúť aj na polhodinu z deja. Súčasne núka strašne veľa postáv, no výhoda oproti minulému dielu spočíva, že nepreskakujú z rôznych časových línií, takže si lepšie strážite ich pozíciu v deji či vývoj. A Singer svoje postavy miluje, nechá ich riešiť dilemy, aké je to byť mutantom, žiť v okolí ostatných či postaviť sa za nich. Niekto môže byť líder, ale zanechá príležitosť. Ďalší zbrojí v tajnosti, no nemá šancu sa prejaviť.

X-Men: Apokalypsa X-Men: Apokalypsa

Výhodou postáv je, že ich zväčša poznáme (česť i slušný priestor nováčikom) - a každá ďalšia scéna prehlbuje ich vzťah k nám. McAvoy-Fassbender majú fantastické party, žmýkajú emócie naplno v uveriteľnej kreácii. V tom smere nemá Civilná vojna žiadnu šancu súperiť, herecké obsadenie a práca Singera s hercami je v inej lige.

Fungujú mladšie verzie známych postáv – vlastne aj Charles a Magneto sem spadajú, ale Storm, Cyclops či Jean Grey sú pekné rozvíjané a predstavujú pridanú hodnotu. V prípade Jean Grey aj rysujúci sa fénix. Angažmán mladších verzií sa neskôr využíva aj v brilantné prepojenie na prvú časť série.

Tri akty filmu majú sčasti očakávaný priebeh. Predstavenie Apocalypse, zháňanie jeho štyroch jazdcov a uvedenie všetkých postáv zaberá solídnu hodinu. Kvalitný strih dá každému šancu. Nasleduje tvorba priestoru pre finálny konflikt: obe strany sa pripravujú a začínajú vzájomne prepájať: niektoré náhody ovplyvňujú všetkých a každá vlastnosť mutantov prispieva do diania. Prídu aj prvé akčné scény, ktoré sú úžasne nakrútené a pritom majú interesantnú pointu ako aj trailerová scéna s nukleárnymi zbraňami.

X-Men: Apokalypsa X-Men: Apokalypsa

Je tu aj vynikajúca pasáž Quicksilvera s fantastickým hudobným sprievodom, ktorý nesmiem presadiť, ale užijete si ho naplno. A napokon dorazíme do finálnej tretiny, kde čaká jednak mamutia efektná scéna a musí prísť aj moment porazenia Apocalypse. Lenže tento mutant je taký mocný, že sami čakáte až do konca, akým spôsobom sa dá poraziť, čo je zaujímavý neprezradený element. A netreba sa báť, špeciálne efekty a jeho obrovská moc nezatienia klasické Singerove elementy réžie.

Scenár je dobre napísaný, hoci môže vyznieť ako taký návrat ku klasike: dobrí vs. zlí. Na oboch stranách však čakajú pútavé charaktery, ktoré chcete objavovať. Dialógy sú výborne napísané i zahrané. Pľac na slzy i držanie palcov nebude chýbať. Singer dokáže film zastaviť a vytrieskať drámu ako lusk, neskôr ho zase rozbehnúť a nechať kričať bujaré efekty.

Jeho majstrovstvo sa rysuje v celej stopáži, no graduje v posledných minútach, keď konečne pochopíte, čas na prepojenie všetkých šiestich hlavných filmov X-Men univerza. Ukážka iných postáv, efektné momenty i vybrané repliky uzatvárajú 16-ročnú ságu a súčasne nechajú priestor na rozvoj. Stále tvrdím, že Singer by mal nakrúcať iba X-Menov. Ak by bol toto jeho posledný film, vravím: Zbohom, starý priateľ.

X-Men: Apocalypse (USA, 2013, 144 min.)
Réžia: Bryan Singer. Scenár: Simon Kinberg. Hrajú: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Oscar Isaac, Rose Byrne, Evan Peters...

autor Michal Korec 20.5.2016