PRÍBEH LESA

PRÍBEH LESA

8.0

Tento príbeh sa začína v dobe ľadovej a jeho hrdina putuje naprieč vekmi a ročnými obdobiami až do súčasnosti, aby nám odhalil tajomstvá a ukázal svoju krásu. Pozýva nás do svojho domova, ktorý kedysi patril aj nám. Les sa tentoraz stal ústrednou postavou rodinného dokumentu dvojice francúzskych filmárov Jacqua Perrina a Jacqua Cluzauda, ktorí doposiaľ predstavili svetu unikátne filmy z neznámej ríše hmyzu, zo vzdialených miest vtáčej perspektívy a z tichej, temnej veľkoleposti oceánov.

Mikrokozmos, Putovanie vtákov a Oceány doplnil Príbeh lesa, aby odkryl útroby zdanlivo najznámejších prírodných scenérií. Opúšťa neznámu exotiku a berie nás do európskych lesov, kde by sme to mali poznať najlepšie. A predsa to poznať nemôžeme. Dokument je totiž plný jedinečných záberov, ktoré nie je možné pozorovať pri bežnej návšteve lesa. Štyri roky dokumentaristi trpezlivo zbierali exkluzívny materiál, aby ponúkli dospelému i detskému divákovi populárno-náučnú snímku s edukatívnym charakterom a výrazným ekologickým posolstvom.

Filmy dvojice Francúzov sa doťahujú na dokumenty s významným prírodovedcom a popularizátorom našej planéty Davidom Attenboroughom. Kým filmy s čerstvým deväťdesiatnikom Attenboroughom patria skôr do kategórie náučného typu, Perrin a Cluzaud prispievajú do žánru aj artovým rozmerom. Už distribučný názov napovedá, kam sa bude prírodopisná snímka uberať. Výstavba dokumentu je koncipovaná ako hraný film a posúva tak Príbeh lesa do roviny umeleckého dokumentu, ktorého hlavným cieľom je prostredníctvom pútavej formy ukotviť dôležitý obsah a zasiať tak v divákovi semeno environmentálneho cítenia.

Príbeh lesa Príbeh lesa

Filmári sa zámerne vyhýbajú explicitným záberom lovu koristi či párenia. Neustále myslia na cieľovú skupinu a deti a slabšie povahy sú tak uchránené pred nepohodlnými zábermi. Opatrnosť sa však v niektorých prípadoch stáva dvojsečnou zbraňou a pred maloletým divákom sa objaví množstvo otáznikov. Čo je pre dospelého milosrdne naznačené, pre dieťa to môže znamenať klamstvo.

Napriek tomu film disponuje neprehliadnuteľnou audiovizuálnou krásou. Nájazdy kamery sprostredkujú úchvatný, autentický zážitok a statické zábery nám zas otvoria dvere domova lesných zvierat. Okrem atraktívnych záberov z lona prírody, dojímavých a ojedinelých pohľadov na mláďatá vlka, rysa či medveďa, aj hudba patrí medzi silné stránky pútavého dokumentu. Stojí za ňou skladateľ menom Bruno Coulais, ktorý je podpísaný pod nezabudnuteľnou hudobnou stopou k filmom ako Pieseň mora, Brendan a tajomstvo Kellsu, Purpurové rieky či Himaláje. Podmanivé tóny dokresľujú nevtieravú emotívnosť príbehu s nejasným, ale nádejným záverom. Neprekážajú ani komentáre rozprávača (český dabing s hlasom Tomáša Hanáka), ktoré sú vzhľadom na viacgeneračné publikum žiaduce a často i nevyhnutné.

Príbeh lesa Príbeh lesa

Rozpínavosť a deštruktívnosť ľudskej rasy naberajú v priebehu celej stopáže na intenzite s jasne vytýčeným cieľom. Odlesňovanie, nadmerný lov, chemické postreky a ďalšie environmentálne problémy si zobralo na mušku už mnoho dokumentaristov, a predsa to nestačí. Jacques Perrin a Jacques Cluzaud prispeli svojou vzácnou kvapkou ekologickej osvety a demýtizovania predátorov lesa. Je šanca, že presvedčia aj o dôsledkoch ničivej sily predátora, ktorý stvoril civilizáciu.

Les saisons (Francúzsko, 2014, 97 min.)
Réžia: Jacques Perrin, Jacques Cluzaud. Scenár: Jacques Perrin, Jacques Cluzaud, Stéphane Durand, François Sarano

autor Barbora Bačíková 5.5.2016