DEŇ MATIEK

DEŇ MATIEK

5.0

Viacerí režiséri majú svoje (ne)písané trilógie. Francis Ford Coppola vytvoril trojicu Krstných otcov, Sam Raimi zložil sieť Spider-Manov a Gore Verbinski sa vytrápil s Pirátmi Karibiku. Garry Marshall síce mohol skúsiť tri Denníky princeznej, ale napokon pospájal tri kalendárne sviatky. Valentín, Silvestrovská noc a najnovšie Deň matiek, mozaikové romance plné šťastných koncov.

Mama Jennifer Aniston čelí nečakanej situácií: jej bývalý manžel sa zrazu objavil a zvestoval jej, že sa opäť oženil – s mladou mickou. Chytá záchvaty paniky, lebo tá sa určite o jej synov nepostará. Kate Hudson uťala vzťahy s mamou, oženila sa totiž s Indom a jej sestra bývajúca oproti tiež nemá núdzu o tajomstvá: je lesbička. Tatko Jason Sudeikis sa stará o dve dcéry a rok trúchli po zosnulej manželke mariňáčke. Britt Robertson má milujúceho priateľa, dcérku a veľkú zábranu vydať sa. A do toho krúži spisovateľka Julia Roberts na americkom turné po kníhkupectvách, hoteloch či teleshoppingoch...

Ultimátna romanca Láska nebeská (2003) vytvorila žánrový etalón, ktorý chcú dostihnúť viacerí tvorcovia a Garry Marshall (áno, režisér Pretty Woman) si na staré kolená povedal, že dokáže natočiť niečo podobné a bude hádzať ľudské osudy do skladačiek, ktoré budú spájať rozličné generácie, osudy a nečakané prepojenia. Nad príbehom dumali štyria a scenár písali traja ľudia – a vy sa nebudete stíhať čudovať, čo do 118 minút napratali. Takmer všetko, na čo si spomeniete tu je, ale pri skladačkách znie lepšia otázka: či a ako fungujú, prípadne akú atmosféru dokážu navodiť?

Deň matiek Deň matiek

Pokiaľ ide o navodzovanie sviatočnej aury, Garry Marshall ju dokáže doručiť aj vo vyššom veku. Áno, Valentín ukázal jeden deň so stresom i láskami v celej kráse a Silvestrovská noc solídne gradovala do polnoci. Deň matiek si pýta väčší priestor na rozohranie udalostí, cca týždeň pred očakávaným dňom, a využíva ho na rozohranie niekoľkých aktov v celej mozaike. Vyššie načrtnutý dej je prvou časťou každej línie, ktorú treba rozpracovať a eventuálne pospájať najmä ženské hrdinky.

Ak ide o mamy, objavia sa viaceré typy: zomrelá, rozvedená, náhradná, adoptívna, čerstvá, stratená, aj nájdená. Úloha každej z nich je využitá pre potrebné vtipné i trošku smutné a najmä emotívne scény. Aby bolo jasne cítiť, čo je údel mamy, čo prežívajú a čím si prechádzajú. Hollywoodski majstri dali dokopy úplne všetko, takže filmové mamy vstávajú, padajú, menia sa, čelia osudom i náhodám.

Deň matiek Deň matiek

Žiaľ, ani jeden príbeh nie je výborne vykreslený a všetky sú relatívne plytké. To je vizitka aj ostatných Marshallových mozaík – hoci to scenáristi myslia s postavami dobre, nič zaujímavé im nedávajú hrať. Áno, ešte Jennifer Aniston ako Sandy má trošku komplexnejšiu rolu a aj Britt Robertson hrá svoju dilemu dobre (vzhľadom na postoj k manželstvu v 21. storočí), ale Kate Hudson je tu iba na instantnú švandu a Julia Roberts najmä pre svoj americký úsmev. Po 20 minútach ju jasne priradíte do línie, čo presne napĺňa ďalší atribút Marshallovej série: všetko je absolútne predvídateľné. Napíšte si zoznam klišé, ktoré chcete vidieť v americkej rom-kom a takmer všetky prídu. Hoci to málokedy píšem, áno, z Dňa matiek prýšti cukor na všetky strany. Ale mnohé diváčky budú spokojné, ako aj na premiére.

Na rozdiel od Mojej tučnej gréckej svadby 2 a iných nepodarkov drží Deň matiek pokope a celých 118 minút sa nemusíte nudiť. Načasovanie mu funguje, aj párovanie postáv a ešte si šetrí aj pár scén, ktoré z vás reálne dokážu vyžmýkať úprimnú emóciu. Je škoda, že Garry Marshall už netočí nápaditejšie, ale plytké mozaikové romance. Ako instantný film okolo Dňa matiek však zaberie.

Mother's Day (USA, 2016, 118 min.)
Réžia: Garry Marshall. Hrajú: Jennifer Aniston, Kate Hudson, Julia Roberts...

autor Michal Korec 29.4.2016