Kino recenzia > Sicario
Brightburn
Amnestie
Gloria Bell
Dumbo

SICARIO

V krajine vlkov platia celkom iné pravidlá. Ak nepatríš medzi šelmy, utŕžiš veľké rany. Stratíš ilúzie, ideály spravodlivosti a zákona sa rozplynú, ale na samom konci pochopíš ...

V krajine vlkov platia celkom iné pravidlá. Ak nepatríš medzi šelmy, utŕžiš veľké rany. Stratíš ilúzie, ideály spravodlivosti a zákona sa rozplynú, ale na samom konci pochopíš. Zapálená agentka FBI Kate Macer vstúpila do neznámeho teritória a na vlastnej koži pocítila, aké to je zažiť skutočný boj s nemilosrdnými mexickými drogovými kartelmi. Šok jej však nespôsobili len brutálne praktiky zločinu, no aj predstaviteľov boja proti nemu.

Divák je rovnako ako hlavná hrdinka vťahovaný do neľútostného sveta, kde sa stierajú hranice medzi zločinom a zákonom. Tvorcovia ho po malých kúskoch a sofistikovane zasväcujú do pravidiel boja, aby sa spoločne s mladou agentkou pokúsil pochopiť mašinériu vojny s drogovou ríšou. Všetko dávkujú pomaly, ale intenzívne a vystavujú nás takému istému utrpeniu, akým prechádza Kate Macer (Emily Blunt).

Herec Taylor Sheridan, známy najmä s krimiseriálov, použil všetky tromfy, aby ukázal svoje skutočné prednosti. Pod režijným vedením Denisa Villeneuvea (Enemy, Zmiznutie) potvrdil, že úspech dosiahne písaním vygradovaných scenárov. Film vďaka obom zaúčinkoval, zaradil sa medzi žánrový nadpriemer a s minimom klišé rozohráva temnú hru zločinu na oboch stranách. V zásadách hesla „účel svätí prostriedky“ odkrýva zahalený svet vojny proti drogám.

V sprievode surových tónov nezabudnuteľnej hudobnej zložky islandského skladateľa Jóhanna Jóhannssona, ktorá zastupuje rozprávača a upozorňuje na zásadné momenty príbehu, zmätená hrdinka tápa až do poslednej chvíle. Villeneuve si nepotrebuje brať na pomoc žánrové barličky, nikoho neheroizuje a všetky postavy majú dvojznačný charakter. V jednej chvíli zavrhujeme konanie kľúčových postáv, v ďalšej s nimi sympatizujeme. Aby sme pochopili, kto je nájomný zabijak (sicario), musíme sa stať aktívnym pozorovateľom. Len tak vstúpime do tohto podmanivého boja.

Okrem presvedčivej Emily Blunt a Josha Brolina, najväčšiu pozornosť na seba strháva uhrančivý Benicio Del Toro. Ako tajomný neznámy v službách americkej vlády ovláda celý príbeh ako i agentkinu ostražitosť. Oscarový Del Toro vstupoval do tvorby snímky a do detailov vybrúsil charakter svojej postavy. Režisérovi navrhol vyňať zo scenára väčšinu replík, vďaka čomu sa stal zosobneným tajomstvom príbehu. Pohnútky jeho konania sú prezentované najmä jeho gestami a konaním. Tajomný, tichý bojovník s neznámou minulosťou sa tak stal objektom fascinácie i kľúčovým prvkom gradácie deja.

V akčnej krimidráme kanadského tvorcu výborne fungujú všetky zložky tvorivej manufaktúry. Ani v akciou menej nabitých pasážach niet dejotvorných dier a všetko pomaly zapadá. V dvojhodinovej stopáži sa pred divákom odkrýva prenikavo temný a naturalistický obraz chodu dvoch proti sebe stojacich strán, ktoré sú nútené používať podobné prostriedky zápasu.

Sicario (USA, 2015, 121 min.)
Réžia: Denis Villeneuve. Scenár: Taylor Sheridan. Hrajú: Emily Blunt, Josh Brolin, Benicio Del Toro

2015-10-1111.10.2015 | Barbora Bačíková